קרב החנפנות התחיל
קרב החנפנות התחיל

בנט לא ייתן שזה יקרה לו שוב. בבחירות 2015, למרות הסכם אי-תקיפה הדדי עם הליכוד, זרמו להם מנדטים מהציונות הדתית בדרך לנתניהו.

נזכיר שאת מערכת הבחירות ההיא התחילה הבית היהודי עם מספר כמעט כפול של מנדטים מאשר היום. שלושה חודשים לפני ה-17 במרץ 2015, סקר של חברת החדשות חזה לבית היהודי 17 מנדטים, כשהיא מתמקמת ישירות כמפלגה השניה בגודלה אחרי הליכוד שעמדה אז על 22 מנדטים.

טוב, כולנו יודעים איך זה נגמר בסוף. אי אפשר להאשים רק את נתניהו והליכוד. היו גם מהלכים פוליטיים שהזיקו וגרמו לדימום מאסיבי ומשמעותי - סערת אלי אוחנה, הפרישה של דני דיין, סרטון ההיפסטר, עצרת הימין בכיכר רבין ועוד.

תחושת הציונות הדתית שנמצאת בכיס של בנט עם אפקט המטאור, עוד מ-2012, לא החזיקה מעמד עד מרץ 2015. הפעם זה לא יחזור.

ישנם 105 ימים עד לבחירות הקרובות. מאחר והציונות הדתית נחשבת כמצביעת ימין קלאסית, כשבחלקים גדולים ממנה מדובר אף בימין אידיאולוגי עם חשיבות בנושאים מדיניים, התיישבות וביטחון, אנחנו נראה קרב לא פשוט בין מפלגות הימין עליה.

מעבר לליכוד ולבית היהודי, יש לנו התמודדות בטוחה של משה פייגלין ו"זהות" שנחוש להיכנס על קולות הימין, את אלי ישי ו"יחד" שיילך חזק על מאוכזבי ש"ס, מסורתיים וימין דתי שמרן. וכמובן "עוצמה יהודית", שלא יוותרו על ריצה לכנסת וכבר עמלו על גיוס המונים כדי להבטיח שזה יקרה.

בנט יגיד, ובצדק, שזה הבית הטבעי של הציונות הדתית. המפד"ל 2.0, לדעתי הפעם הוא לא יתבייש להדגיש את המסרים האלה, דבר שהוא נמנע ממנו כמעט לגמרי בבחירות הקודמות. "ראיתם מה קרה כשהיינו מצומקים. עמונה, עופרה, נתיב האבות. חייבים בית יהודי גדול לשמור על הליכוד מהשמאל". זה המסר שאיתו רצים בנט ושקד כבר כמה חודשים כאסטרטגיה.

מעבר למסרים על תפקידה של הציונות הדתית והחשיבות לחיזוק שלה כחלק מהזהות של מדינת ישראל, הם יזכירו לכולם שהם ימין-ימין. "לא טוב היות הביבי לבדו. אעשה לו ימין אמיתי כנגדו". הם יזכירו לכולם איך הם שמרו על נתניהו ואיך מנעו מהלכים שכחלון וליברמן היו יכולים לתמוך בהם. איך כמעט בוז'י נכנס לקואליציה.

ככל הנראה הקרב על הציונות הדתית לא יבוא רק ממפלגות הימין. אסור למפלגות המרכז-שמאל לזלזל בקהל הציוני דתי. יש חלקים לא קטנים בציונות הדתית, שעל פי ההערכות מונה כ-10%-12 מתושביה היהודיים של מדינת ישראל, קרי, כ-700,000 איש ואישה, שיכולים להצביע למפלגות ימין מתון (כחלון, בוגי יעלון), מרכז (יש עתיד, בני גנץ, אורלי לוי), ושמאל מתון (העבודה). יש חוסר הבנה מובהק של פרסומאים וקמפיינרים של מפלגות גדולות שרואים את הציונות הדתית כולה כמקשה אחת, כולם בטוחים שהיא צבועה ליכוד-בית יהודי-עוצמה יהודית. זה מעיד בעיקר על תפיסה מיושנת וזלזול. תתקדמו.

הייתי שמח לראות קמפיינים מותאמים של מפלגות ימין מתון-מרכז-שמאל שמכוונים לציבור הדתי לאומי לחלקים הפוטנציאליים עם נתחים אלוקטראליים עבורם. גם אם מדובר באחוזים לא גבוהים.

כמו בכל ציבור, גם פה יש מתנדנדים ומתלבטים. לא כל הציבור הדתי לאומי מחשיב את העניין ההתיישבותי-בטחוני-מדיני בראש סדר העדיפויות. יש כאלה שיותר מעניין אותם ענייני כלכלה וחברה מאשר ארץ ישראל ועזה. אסור לזלזל באף קול בציונות הדתית.

אולי סוף סוף נראה קרב הרבה יותר מעניין בקמפיינים ובמהלכים הפוליטיים מול הציונות הדתית, לא רק מצד נתניהו ובנט, אלא גם מצד שחקנים פוליטיים שעד היום לא חשבו עליה.