פרי טוב גדל על עץ חזק
פרי טוב גדל על עץ חזק

היה זה יום בהיר ויפה, כשלקח המורה את ילדי הכיתה לטיול. ברגעים מהסוג הזה, ידע המורה, צריך לשים לב במיוחד ליוסי השובב, שתמיד מחפש "אטרקציות".

הם נכנסו לפארק, ולגבר מבוגר שהלך לפניהם נפל מכיס המכנסיים שטר של 20 שקלים. אחד הילדים ראה את זה, הרים בשקט והכניס לכיס. לפתע רץ יוסי השובב קדימה לעבר האיש, הוציא 20 שקלים מארנקו האישי, זרק את השטר על הרצפה והפנה את תשומת הלב של האיש המבוגר - "אולי זה נפל לך?".

במשך כל הזמן הזה ראה המורה את המעשה כולו ונדהם מהמעשה של יוסי השובב. הוא קרא לו אליו, ושאל אותו: "למה עשית את זה?". בהתחלה לא רצה יוסי לענות, אך בסופו של דבר סיפר:

"לסבא שלי היתה מכולת, ומדי פעם הייתי עוזר לו. פעם מישהו נכנס לחנות, קנה פחית שתיה, הוציא את הארנק ושילם. הוא לא שם לב שנפל לו מהארנק מטבע, ואני התכופפתי ולקחתי אותו לעצמי. סבא שלי ראה את זה ושתק, אבל כשיצא הקונה החוצה, הלך אחריו, הפיל מטבע זהה לרצפה ושאל אותו אם זה שלו."

"הייתי בשוק, הבנתי שסבא ראה הכל ולא רצה לבייש אותי, אבל גם לא רצה שלאדם אחר יהיה הפסד. כשחזר לחנות התביישתי מאוד, שמתי את המטבע על הדלפק ונתתי לסבא. סבא הסתכל אלי ואמר משפט אחד: "ממך אני מצפה ליותר". סבא כבר נפטר, אבל את המילים האלה אני לוקח איתי לכל החיים".

בפרשתנו אנו למדים על נס קריעת ים סוף, כשהמים המאיימים הפכו לחומה שהגנה על עם ישראל שחצו את הים ביובש ובבטחה. במה זכו לנס כזה? חז"ל אומרים שהיה זה בזכות הילדים. 

מדובר בדור שגדל בגלות מצרים, מרכז התועבה של אותו הזמן, התחתית המוסרית ביותר. אבל החינוך שקיבלו בבית היה - מה שקורה בחוץ, אינו שייך לנו. אנו דבקים באורח החיים היהודי, גם אם אנו "המעט מכל העמים".

אותם הילדים, כשמגיעים לים הסוער ונראה שתיכף יסגרו עליהם מכל הכיוונים, לא מאבדים את העשתונות ומכירים ראשונים בבורא, מורים באצבע "זה א-לי ואנווהו"!

בשבוע הקרוב נחגוג את ט"ו בשבט - ראש השנה לאילנות. לעץ יש שורשים, גזע, ענפים ועלים, אבל ללא ספק, גולת הכותרת: הפירות. "כי האדם עץ השדה" - עלינו לזכור שהדבר החשוב לנו מכל אלו הפירות, הילדים שלנו, דור ההמשך. השקיעו בחינוך שלהם, שימו אותם בראש סדר העדיפויות, בכדי שהפירות יהיו יפים, טובים ומבורכים. איך? דיבורים זה נחמד, אבל תנו להם דוגמה אישית, בסופו של דבר רושם עמוק שקיבלו מההנהגה שלכם, זה מה שילווה אותם לכל החיים, ובעזרת ה' - התפוח יפול לא רחוק מהעץ.

שבת שלום,
הרב שמואל רסקין
בית חב"ד קרן אור בודפשט