המאבקים על ירושלים
המאבקים על ירושלים

שני אירועי מאבק צפויים ביום שישי הקרוב בירושלים, מה שמפריד ביניהם הוא כשלוש מאות מטר בלבד וכמה שעות.

בשעות הבוקר של יום שישי צפויות להגיע נשות הכותל ומאות תומכיהן לתפילה גדולה בכותל לציון שלושים שנים למאבקן.

כמה שעות מאוחר יותר במתחם שער הרחמים בהר הבית צפויים אלפי ערבים להתפלל את תפילת יום השישי שלהם, בשבוע השלישי ברציפות במאבקם לכיבוש המקום.

לפני כמה ימים קיבלתי מסרון מעניין "הכותל תמיד שמע את הבקשות שלך, עכשיו יש לו בקשה ממך" היה כתוב בהודעה וצורף לה קישור לקריאה נוספת על המתוכנן מול תפילת נשות הכותל.

המאבק של נשות הכותל בעייתי מאד בעיניי. אני לא חושב שיש לגיטימציה הלכתית להפוך רחבת תפילה למקום מעורב ולמגרש משחקים ולכן אני בהחלט בעד פעילות חיובית נגדית שתמנע את הגעתן לפרובוקציה החודשית שלהן בכותל. אגב, בעיניי זו פרובוקציה כלפי ההלכה היהודית, יותר מאשר מאבק על המקום. וכאן כאמור בהחלט יש מקום לתפילה ההמונית המתוכננת ברחבת הכותל על מנת למלא את המקום ולמנוע מהן ותומכיהן את הפרובוקציה.

המסרון שהוזכר, שנשלח אלי השבוע צרם לי מאד. הניסוח הנורא ש"הכותל תמיד שמע את הבקשות שלנו" מרגיש לי גם הוא כפגיעה בהלכה היהודית, לא פחות מניסיון להפוך את רחבת התפילה למגרש פרובוקציה מעורב. סלחו לי שאולי בעיניכם אני נתפס לקטנות אבל באחד מתוך שלושה-עשר עיקרי האמונה שאני מכיר כתוב "אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו לו לבדו ראוי להתפלל ואין ראוי להתפלל לזולתו". האם הכותל שומע את תפילותינו? האם מישהו מאיתנו התפלל אל הכותל?!

אני מקווה ומאמין שכל רבבות היהודים המגיעים להתפלל בכותל, ואגב אני בתוכם, לא מתפללים אל הכותל אלא מנצלים את קרבתו אל המקום אשר בחר ה', אל המקום שאליו תפילות כל העולם מתנקזות - תל שכל פיות פונים בו, קרבתו אל המקום עליו התחייב הקב"ה לשלמה המלך "והיו עיני ולבי שם כל הימים".

* * *

הודעה מכיוון אחר לגמרי הסתובבה אף היא השבוע, בגזרה קצת שונה - באתרי האינטרנט הערביים "יום שישי הקרוב הוא יום הכרעה בסוגיית שער הרחמים לאור הפגיעה במסגד אלאקצא ובמוסדות הווקף" הודעה זו הופצה מטעם גורמים לא רשמיים בוואקף ומצטרפת לקריאות נוספות, מגורמים רשמיים ולא רשמיים, אל הערבים לבוא בהמוניהם אל הר הבית ולהאבק נגד מדינת ישראל על בעלות המקום.

כל זה בהמשך למאבקם היום-יומי של הערבים שנמשך כבר מעל שבועיים סביב שער הרחמים. הם נכנסו אליו, פתחו בו מסגד וממשיכים במאבק להישארות במקום. ביום האחרון אף פורסם כי הם הגיעו להסכם כלשהו בעניין מול ישראל. הסכם שמשמעותו - עוד כירסום בריבונות ישראל על הר הבית והתקפלות לאיומי ודרישות הוואקף. כל זה לא קורה בעוד 'סתם מקום', אלא בלב ליבה של ירושלים בירת ישראל, בהר הבית.

* * *

נכנסתי לקישור שצורף אל אותו מסרון שקיבלתי בתקווה למצוא שם מילה או שתיים על חילול ה' העצום שעומד להתרחש בהר הבית באותו יום שישי, בזמן שהוא סגור לכניסת יהודים ואלפי ערבים צפויים לחלל את המקום הקדוש ולנסות ברגליהם לדרוש בעלות על המקום, כפי שעשו בשני ימי השישי האחרונים.
אבל כלום.

אני מדפדף ולא מוצא שום התיחסות. כשלוש מאות מטרים בלבד מבדילים בין רחבת הכותל המערבי אל שער הרחמים ונראה כאילו חזונם של אנשי תנועת 'חזון', החתומים על דף האינטרנט הזה, נתקע בכותל ולא מסוגל לעבור אותו.

אנשי תנועת 'חזון' סיפרו לכולנו בהודעות בשבועות האחרונים כי הם באים להציב סדר יום יהודי במדינה ולכן גם באמת נגעו בנקודות חשובות, הבולטת שבהן היא חשיבות המשפחה. וזה בהחלט חשוב!

אבל האם שאלת הר הבית לא מטרידה אותם? הם זה פחות "יהודי" ממשפחה או מרחבת תפילה הלכתית?

כשהגישה היא שהכותל שומע לתפילותינו לא פלא שאין התיחסות להר בית ה' ששועלים מהלכים בו, לא פלא שחילול ה' במקום הקדוש ביותר עובר חלק.