תנו צ'אנס לטראמפ
תנו צ'אנס לטראמפ

בשנתיים האחרונות עמל הממשל האמריקאי על תוכנית אולטימטיבית לשלום במזרח התיכון. אין מדובר בתוכנית המתבססת על מתן זכויות לאומיות, אלא על שינוי חד בניתוח האיזור, וחלוקתו לגורמים פרוגרסיביים וגורמים ריאקציונרים.

מדובר בשינוי התפישה הקיימת, והבנה עמוקה שישראל היא נכס לאיזור כולו, וככזו, עליה להישמר בגבולות בני הגנה, המבוססים בין היתר, על זכותה לשמור על חלקים נכבדים מחבליה ההיסטוריים תחת שליטתה. ישראל של נתניהו הצליחה לשכנע שההתנחלויות אינן המכשול לשלום, וכי המכשול טמון בהתנהלות הצד הפלסטיני.

ארצות הברית כמעצמת על, רואה את הפוטנציאל העצום לחיים נוחים במזרח התיכון, ומנגד, בוחנת את משחק סכום האפס שמציגים איראן ובנות בריתה, וגורמי האסלאם הסוני השמרני – האחים המוסלמים ומאמיני הג'יהאד הסלפי, המובילים את האיזור לחורבן ולמצב לחימה אין סופי.

ממשל טראמפ, שניתח את ההתנהלות הפלסטינית בעשרים וחמש השנים האחרונות, הגיע למסקנה שגם ההנהגה הפלסטינית היא חלק מאותו הציר, ציר הג'יהאד. הממשל מבין שלהנהגה הפלסטינית חשוב יותר להתנגד לקיומה של מדינה יהודית ציונית בחלק כלשהו של הארץ, מאשר לממש את השאיפה להגדרה עצמית. משל שלמה המודרני, גם לי גם לך לא יהיה. האמריקאים מבינים שהקמתה של מדינה פלסטינית לא תוביל לשלום בהכרח, אלא סביר שתהפוך למוצב קדמי של האסלאם הקיצוני וכוחות לאומניים.

בהכרזותיהם ובהתנהלותם ניצלו הפלסטינים את האמפתיה העולמית והפכו את השטחים שנמסרו לידיהם למוצב קדמי למלחמה בציונות ובמדינת ישראל. חרף ההזדמנות המדהימה לה זכו, כעם הצעיר בעולם, להקים מדינה מאפס, הם בחרו להמשיך במהפכה הלאומית המזוינת כדי להשיג את תמונת הניצחון – החרבתה של ישראל היהודית.

אש"ף שקיבל את הגושפנקא להקים רשות לאומית במסגרת הסכם אוסלו, הפר את ההסכם מיומו הראשון. הוא נקט בדרך של טרור מזוין, שימר את ארגוני הסירוב, החמאס והג'יהאד האסלאמי, הקים את התנזים המזויין, חינך את תלמידי בתי הספר לשנאת ישראל והיהודים, יצא נגד הישראליזציה של ערביי ישראל, פעל כדי להשחיר את מעמדה הבינלאומי של ישראל, וקידם את הדה לגיטימציה ואת החרמת ישראל, לצד ההתייחסות אליה כאל מדינת אפרטהייד.

ארצות הברית של טראמפ עברה תמורה משמעותית. ממדינה שהכירה עוד בראשית שנות השמונים בזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית, ובהנהגת אש"ף כהנהגתו הלגיטימית, למדינה שמבינה כי אש"ף בהנהגת אבו מאזן איננו ההזדמנות לשלום, כי אם המכשול לשלום. מכשול המונע מכלל תושבי האזור ליהנות מפירות הרווחה והשגשוג שיכולים להיות מנת חלקו.

הסירוב הפלסטיני, להכיר בישראל כמדינתו של העם היהודי, ולשאוף לסופיות הסכסוך, איננה מקובלת על הנשיא טראמפ. טראמפ מכיר את הוויתורים הישראליים, לאורך השנים, ולעומתם את ההתבצרות הפלסטינית. הוא שומע את מנהיגי המדינות הערביות הסוניות, ואת חששן מאיראן. הוא רואה את איראן משתלטת על כל חלקה טובה, הוא מזהה את ההקצנה ומבין לאן היא עתידה להוביל את האיזור. הוא רואה לנגד עיניו את המזרח התיכון החדש, לשם הובילו אותו מנהיגי העבר של הקהילה האירופית, וממשלים קודמים, ומזהה אותו כמרבץ ליתושים זורעי מוות.

בהיפוך גמור, מציע הנשיא טראמפ פתרון עסקי למצב, לפיו, מי שאיתנו ייהנה מרווחה, מי שנגדנו ידון לכליה. ארצות הברית תשתמש בכוחה הכלכלי ובעוצמתה הצבאית כאחד. ישראל כמוצב הקדמי של המערב תישמר מכל משמר. לא יהיו גבולות שאינם בני הגנה, לא תוקם מדינה שאיננה שוחרת שלום, ושאינה מכירה בזכותו של העם היהודי למדינה בארצו.

תבוצע רביזיה בשלושת החלטות ועידת ח'ארטום שמנעו כל התקדמות מדינית באיזור – לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בה, ולא למשא ומתן עמה. הכרה בישראל כמדינת היהודים, איננה שוללת את קיומם של העמים האחרים בביטחון ובשלום.

לפיכך, ההתנחלויות אינן מכשול לשלום, כי אם הזדמנות לשלום. ההתנחלויות, איזורי התעסוקה המשותפים, ההפרייה ההדדית שבין החדשנות הישראלית למשאבים הטבעיים הערביים הם ברכה טבעית. ישראל כאי של חדשנות טכנולוגית, היא המודל להובלת עמי האיזור לשגשוג ולביטחון. ממה נפשך, האם שטחים חסרים לערבים, שמא שחרור מכבלי השלילה שלא הובילו אותם לשום מקום?

לשם כך, השיגו אנשי טראמפ ערובות כלכליות ממדינות האיזור ושמו את כל כובד משקלם על השולחן, או שאתם איתי או שלא. תהיו איתי אומר טראמפ ונייצר הזדמנויות פז למזרח תיכון חדש, משגשג ועשיר.

במידה והפלסטינים ייצאו למלחמת חורמה בתוכנית טראמפ, הממשל האמריקאי ייסוג לחלוטין מתמיכתו בהם, ועשוי לחזור מההכרה בזכותם הלגיטימית להגדרה עצמית, דה יורה ולא רק דה פקטו.

לכן, כבר כעת נשמעים קולות בקרב הפלסטינים שלא לצאת כנגד התוכנית באופן גורף.

אני סבור שעל ישראל לחבק את תוכנית טראמפ כי היא הסנונית המבשרת את בוא האביב. אולי היא נושאת בחובה גזירות, אך עם ישראל חזק דיו. בן גוריון אמר בזמנו על הצעת החלוקה "לכשירחיב" – ניקח את מה שאפשר, ובהמשך נתרחב.

ישראל צריכה להתנהל במסגרת תוכנית טראמפ ולא נגדה. עליה למקסם את הרווח, להחיל ריבונות, ללא חשש, בכל מקום שתוכל, לפעול לפירוז יהודה, שומרון ועזה, לשמור בידיה את האתרים ההיסטוריים המחברים אותנו לארץ, ובהם המזבח בהר עיבל, מערת המכפלה, קבר יוסף והר הבית. עליה להשתלב במרחב בגלוי, לכונן קשרים עם מדינות המפרץ, סעודיה, עומאן ומדינות נוספות. עליה לרכוב על הקטר האמריקאי למחוזות הפרועים ביותר שיכולנו לדמיין.

בואו ונשאיר לפלסטינים את האפשרות להתנגד לתוכנית ולוואי ויסכימו לה.

הכותב הוא מזרחן, מומחה לנושא הסכסוך הישראלי-ערבי.