הם יתגעגעו לאיילת שקד
הם יתגעגעו לאיילת שקד

"הפנאטיות שבה מתנהל שלטון החוק, שבה הוא נלחם בחירוף נפש בכל ניסיון להגדיר את סמכויותיו מזכירה חצר חסידית קנאית. חייליה הפוליטיים של 'מפלגת שלטון החוק' מזכירים בהתנהגותם, בתגובותיהם האוטומטיות, חסידים קנאים ... חסידים מבולבלים שקנאותם מסמאת את עיניהם". זה לא ציטוט של סמוטריץ', אלא של ראובן ריבלין בגלגולו הקודם כחבר כנסת.

השבוע זכינו לעדויות מתוך הקרביים של מערכת שלטון החוק אודות מלחמתה הבלתי מתפשרת במי שמאיים על כוחה – מלחמתם של פקידים לא נבחרים בנבחרי ציבור המאיימים על כוחם.

אמנון אברמוביץ', חבר אישי קרוב של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ופרשן לענייני משפט, העיד כי מינוי השר יריב לוין – המתנגד למהפכה שיפוטית של אהרן ברק – לתיק המשפטים "יעלה לנתניהו בשנת מאסר נוספת". בהזדמנות אחרת הזהיר אברמוביץ' כי לא כדאי לנתניהו לקרוא תיגר על מערכת המשפט כיוון ש"המערכת הזאת היא מערכת נקמנית. יש לה זיכרון ארוך. יש לה יצרים".

עדות דומה עלתה מדבריו של גיא פלג, כתב לענייני משפט המקושר לגורמים בכירים בפרקליטות. פלד, שלחם חוקו הוא הדלפות מהפרקליטות, הדליף הפעם אזהרה: "אני לא מעלה על דעתי שראש הממשלה שיודע שענייניו צפויים להתגלגל לבית המשפט המחוזי וכנראה גם לבית המשפט העליון בערעור, ייתן את תיק המשפטים ליריב לוין – חבר כנסת כל כך לעומתי לבית המשפט. זה משול לזה שאולמרט נתן את תיק המשפטים לדניאל פרידמן. לא חוזרים על טעות פעמיים".

כלומר, הפרקליטות לא פתחה בחקירה פלילית נגד אולמרט בגלל מעטפות השוחד שקיבל, אלא בגלל פשע חמור הרבה יותר, מינוי פרופ' פרידמן – מבקר חריף של מערכת המשפט – לשר המשפטים. אם נתניהו יחזור על פשעו של אולמרט וימנה את יריב לוין, סופו יהיה כסופו של אולמרט.

שיטת שלטון החוק לנטרול יריבים על ידי הכתמתם בעבירות פליליות, אינה חדשה. בשנת 1996 מונה פרופ' יעקב נאמן לתפקיד שר המשפטים. נאמן הצהיר טרם מינויו כי הוא מתכוון לחוקק חוק שיגביל את בית המשפט העליון מהתערבות בעניינים ערכיים. אבירי שלטון החוק החליטו לסכל את מינויו. "אני הולך לתקוע את הפשיסט" אמר היועץ המשפטי לממשלה מיכאל בן יאיר למנכ"ל ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס. וכך היה.

עשרים וארבע שעות לאחר מינויו של נאמן למשרד המשפטים, הודיע בן יאיר על פתיחה בחקירה פלילית נגד השר נאמן. נאמן נאלץ להתפטר מתפקידו. שנה לאחר מכן הוא זוכה, אך מטרת הפקידים הושגה – משרד המשפטים טוהר ממתנגדי משטר הפקידים. לימים כתב פרופ' נאמן בספרו "קשה לי להאמין כי מישהו עדיין מטיל ספק בכך שהפרקליטות מגישה כתבי אישום לצורך השגת מטרות פוליטיות, תוך ניצול לרעה של כוח".

סיכולים ממוקדים דומים אירעו לחבר הכנסת ראובן ריבלין וליו"ר לשכת עורכי הדין עוה"ד דרור חוטר ישי. ראובן ריבלין היה מתנגד חריף של אקטיביזם השיפוטי, והוא יועד על ידי ראש הממשלה לתפקיד שר המשפטים. בתזמון פלאי, בערב הקמת הממשלה נפתחה נגדו חקירה פלילית שמנעה את מינויו.

דרור חוטר ישי היה יו"ר דעתני של לשכת עורכי הדין שהתנגד לאקטיביזם השיפוטי של אהרן ברק ומתח ביקורת קשה על שופטים. דרך הפעולה להשתקת מתנגדי אבירי שלטון החוק לא אכזבה גם הפעם. נגד חוטר ישי הוגש כתב אישום – שנגמר בזיכוי – אשר כפה עליו להתפטר מהוועדה למינוי שופטים ובכך נסללה דרכו של ברק להמשיך ולמנות שופטים בצלמו לבית המשפט העליון.

מי יכול לתקן את המצב הזה? מי יכול לגרום לכך שהפקידים לא ישלטו אלא יצייתו? מי יכול לחוקק חוק הקובע כי שופטי בית המשפט העליון ימונו על ידי בית המחוקקים כפי שקיים ברוב הדמוקרטיות בעולם? מי יכול לחוקק חוק שימנע מבית המשפט העליון לפסול חוקים שאינם תואמים את 'ערכי הציבור הנאור'?

נראה כי החולה יודע לבחור את רופאו טוב מכולם. אמר אחד מחסידי שלטון החוק: "יריב לוין הוא האנטי מהפכה של ברק במלואה. אם לוין ימונה לשר המשפטים, שופטי בית המשפט העליון עוד יתגעגעו לאיילת שקד ולדניאל פרידמן".