הנכבה האמיתית שלנו
הנכבה האמיתית שלנו

אחד מהמכשולים הגדולים שחוסמים אותנו, ערביי ישראל, מלהפוך להיות חלק אינטגרלי בתוך החברה הישראלית הוא משבר הזהות.

בחברה הערבית בישראל ישנו חלק לא מבוטל אשר מגדיר את עצמו כפלסטיני שחי בישראל, בעוד ישנו ציבור גדול שמתייחס לעצמו כישראלי לכל דבר. אותו ציבור המזוהה עם הנרטיב הפלסטיני, מובל בידי המנהיגים שלנו ובהם חברי הכנסת הערבים, כך שהוא מגיע לכותרות לא מעט, נראה דומיננטי יותר ומצליח לחדור לתודעה של הציבור הרחב.

אך מה שמעניין הוא לבחון דווקא את הצד השני בקרבנו, אלו שנמצאים בעיצומו של תהליך "ישראליזציה". בבסיס הציבור הזה נמצא דור חדש שנולד לעולם מודרני ומחפש הזדמנויות להגשים עצמו ולהתפתח‏, רוצה להשתלב ולהתקדם, ויודע להעריך את החיים במדינת ישראל.

אלו צעירים שמסתובבים ברחבי המדינה, עובדים עם יהודים, מדברים עברית, לומדים באוניברסיטה, הם קול שפוי של תקווה. ביום-יום מאבק הזהויות בקרבנו לא מורגש, כולנו נאבקים מול מצב סוציו-אקונומי קשה, ומול הבעיות הבוערות בחברה שלנו כמו אלימות, פשיעה, חינוך ותשתיות, אבל הנה מגיע לו יום הנכבה וליום אחד הנושא הזה מוצף.

המנהיגים הערבים פועלים כבכל שנה לחבר את הציבור שלנו לזהות הפלסטינית עם שורת פעילויות, תהלוכות ואירועים כשהסאב טקסט בהם הוא ההתנגדות למדינה. דגלי פלסטין, מחאות- העיקר מבחינתם שזה מצטלם טוב ומעביר מסר שמצליח להכליל את כולנו. המדינה שלנו מלאה בקבוצות, מגזרים וזרמים שונים, מגוון של קהילות שונות זו מזו, פסיפס זהויות שלם שמרכיב את ישראל.

נוהגים להכליל את המגזר הערבי כציבור אחד שלם למרות גווניו השונים והדעות השונות בקרבו, והדבר הזה משחק לידיהם של מנהיגי הציבור שלנו ושל אותם קיצוניים המחפשים לפלג.

כך הם מצליחים להיראות כמייצגים של כולנו, והקרע בין המגזרים במדינה רק הולך ומעמיק. ישנה היסטוריה עמוקה של סכסוך ערבי-ישראלי, אך בעוד המנהיגים שלנו מנסים לשמר אותו מתוך אינטרס אנטי ישראלי, אנחנו חייבים להביט קדימה לעתיד, ולהבין שמוטלת עלינו האחריות לייצר מציאות חדשה שתגשר על הפער.

הגיע הזמן שהקול השפוי יהפוך לזרם המרכזי בחברה הערבית. ואם כבר מציינים אצלנו את הנכבה חשוב לזכור שהכל התחיל כשבשנת 48 המנהיגים הערבים קראו להתנגדות למדינה שזה עתה קמה, מה שהוביל לפרוץ המלחמה, לניצחון הישראלי הגדול ולהגירה של מאות האלפים.

עברו 71 שנה ועדיין המנהיגים שלנו מתסיסים נגד המדינה. אתם מחפשים את ה"נכבה", את האסון, שלנו ערביי ישראל? אלו המנהיגים שלנו.