עשי רצונך כרצונך
עשי רצונך כרצונך

כבתו של רב, נחשפתי בילדותי פעמים רבות בביתי לאנשים שהגיעו לאבי כדי לפנות בנושאי זוגיות, שלום בית ובעיות בתחום החינוך וחיי משפחה.

וכשהייתה פניה של אישה או זוג, אמי בדרך כלל ישבה לצדו של אבי ונתנה את הזווית הנשית שלה כאישה, כך שההדרכה במקרים אלו הייתה זוגית.

תפקידו של רב הוא לייעץ בתחום שמבין בו וזה בעיקר ההלכה. לא כל רב יכול וראוי לתת עצה ולהדריך בחיי זוגיות ומשפחה. הרב צריך כישורים וכלים רוחניים ברמה הגבוהה ביותר, להיות גדול בתורה ובמידות, לדעת להכיל את האדם שפונה אליו ממקום זך וטהור, שיהיה כולו כלי קודש ושהפסוק "שוויתי ה' לנגדי תמיד" יהיה נר לרגליו וממנו לא יסור ימין ושמאל, כדי שיוכל לייעץ ולכוון על פי דרך התורה.

הגבול בין פסק הלכה של אסור ומותר ובין ייעוץ אישי פעמים רבות מיטשטש והעצה הופכת לפסק הלכה, כך שהרב מחליט לאדם הפונה אליו גם בעניינים שאינם הלכתיים ושולל ממנו את החרות להחליט. הוא גוזל ממנו את המתנה הכי חשובה שהאדם קיבל ביקום והיא בחירה חופשית.

תפקידו של הרב אינו לנכס את נפשם של אלו הפונים אליו ולהחליט במקומם מה היעד אליו הם צריכים להגיע. הרב צריך לתת כיוון דרך, והפונה אליו יחליט לאחר ששקל מתוך בחירה אישית לאן פניו מועדות.

תופעת הרבנים המנצלים את הקהילה ויוצרים סביבם "כת" צריכה להדליק נורה אדומה. ברגע שאדם מוסר את חירותו ואת בחירתו החופשית, וסוגד לדמות אחרת הוא מאבד את אישיותו ועצמאותו ומוצא עצמו לכוד בתוך מערבולת שקשה לצאת ממנה.

לאחרונה נחשפנו לתופעה קשה של רבנים המנצלים נשים עם מצוקות קשות ופוגעים בהם מינית. אותם רבנים הורסים את חיי הנשים, הופכים אותן לתלותיות ולקורבנות תוך ניצול מעמדם ותפקידם.

ובמקום שהרב יהיה איש מופת הוא הופך לאיש של מופתים, עם ביטויים כמו "רוח הקודש", "בת קול" ושלל הצעות זדוניות שסרות מדרך הישר.

לכן, לפני כל ייעוץ שאישה זקוקה לו, כדאי שתקפיד על מספר כללים. בראש ובראשונה כדאי ללכת לייעוץ אצל רבנית ולא עם רב. ישנן רבניות רבות, מוכשרות ומקצועיות ונשים ידעניות בתורה. אם בכל זאת הולכת לרב אז שזה יהיה בנוכחות אדם נוסף ולעולם לא לבד. כמובן הימנעות מכל מגע פיזי. ולזהות במקרים של עצות שהן בגדר איסור הלכתי את המלכודת. במידה וזה קורה יש להפסיק מידית את הייעוץ, לנתק קשר מאותו רב, לשתף את האדם הקרוב ולפנות לגוף ציבורי כדי להגיש תלונה בהתאם.

ופנייה אחרונה לכל אלו המטפלים ברבנים הפוגעים- אל תחכו שנים לחשוף את האמת, ספרו את קלונם של הרבנים החוטאים ברבים ובכך נציל הרבה נשים ומשפחות, כי מקומם אחרי סורג ובריח, לא מדובר ברב, זה "ערב רב".