אהבה אמיתית
אהבה אמיתית

נערה כתבה לרבי מליובאאויטש כי היא חווה קשיים וייסורי נפש עזים. ענה לה  הרבי: "אני מרגיש ומזדהה עם כאבך". במכתב הבא, כתבה הנערה, באופן חצוף משהו: "אינני מאמינה לך, רבי. אני מרגישה את הכאב בליבי, אבל – אתה?!".

בתגובה ענה לה הרבי: "בעזרת ה', בעוד כמה שנים תתחתני ואף תלדי ילדים. כאשר לתינוקך יצמחו השיניים הוא יבכה ויתייסר, ואת, כאמא, בוודאי תבכי יחד איתו ותחושי את כאבו".

מנהיגות יהודית אמיתית מתייחסת לכל יחיד, לכל פרט. לאורך ההיסטוריה, שימשו גדולי ישראל דוגמה ומופת למנהיגות ראויה, הדואגת גם לבעיות ה'קטנות' של האיש הקטן. הבולט מבין המנהיגים הללו הוא משה רבינו. מבוקר ועד ערב היה עומד ומקשיב לבעיותיהם של העם, בלי צורך בפרוטקציה בכדי להיכנס אליו. הוא פשוט היה שם, בשבילם.

מדוע משה עשה זאת? – התשובה נמצאת בפרשת חוקת, אותה אנו קוראים השבוע בחו"ל. רש"י אומר: "משה הוא ישראל וישראל הם משה". אמרת משה רבינו – אמרת ישראל. אמרת בני ישראל – אמרת משה רבינו. הייתה לו אהבת ישראל אינסופית לכל יהודי. 

בדורנו אנו, זכינו לראות מנהיגות כזו בדמותו הקורנת של הרבי מליובאוויטש. אם זה במעמד חלוקת הדולרים המפורסם, במהלכו עמד הרבי 4/5/6/7 שעות על הרגליים ושוחח עם אלפי יהודים ששיחרו לפתחו; או בתשובות לאלפי המכתבים שהגיעו אליו מידי יום-ביומו, ואם אלו השעות הרבות בהם עמד בציון חותנו, הרבי הקודם מליובאוויטש והעתיר בתפילה עבור יהודים הזקוקים לישועה. מדוע הרבי עשה זאת? – בגלל אהבת ישראל אינסופית לכל יהודי באשר הוא.

בשבוע הקרוב יחולו י"ב-י"ג בתמוז, יום ההולדת ויום הגאולה ממאסר לאחר גזר דין מוות בו ממנו שוחרר רבי יוסף יצחק שניאורסון, הרבי הקודם מליובאווויטש, שהואשם בעוון הפצת יהדות ברוסיה הסובייטית.

בשחרורו אמר משפט אשר מתאר בצורה נפלאה את הקשר של כל יהודי לנשיא הדור: לא אותי בלבד גאל הקדוש ברוך הוא בי"ב תמוז, כי אם גם את כל מחבבי תורתנו הקדושה, שומרי מצוה, וגם את אשר בשם ישראל יכונה".

שבת שלום,
הרב שמואל רסקין
בית חב"ד קרן אור בודפשט