מדהים מה שקורה סביב חוק הגיוס
מדהים מה שקורה סביב חוק הגיוס

מה שקורה לאחרונה סביב חוק הגיוס הוא די מדהים. התופעה חוצה מפלגות: כל מי שמסתכל על הסוגיה הזו בלב פתוח, מבין שהפתרון אחר לגמרי ממה שמדברים עליו כעת בכנסת.

שצריך הסכמה ולא סנקציות, ושתהליכים חברתיים לא עוברים בקריאה שנייה ושלישית, אלא קורים בשטח, בפועל, בשקט ובחוכמה. למעשה, רק לפיד וליברמן נותרו בעקשנותם, שעלולה גם לפגוע בהם פוליטית בהמשך. נפתלי בנט פרסם לאחרונה את התכנית "משיסוי לשילוב".

מאז ומתמיד הוא הבין את הסוגיה הזו, ולמרות שהכיפות הסרוגות יכולות לגרוף כאן לייקים וגם פתקי הצבעה אנטי-חרדיים – הוא לא הלך לשם. אהוד ברק אומר גם הוא שחוק הגיוס שעליו מתעקש ליברמן אינו האישיו, אלא השתלבות בשוק העבודה, ושהדיון כעת הוא "ישראבלוף".

איש מפלגתו, קובי ריכטר, אמר לאחרונה ש-30% מהעובדים שגייס בשנים האחרונות הם חרדים ו"אנחנו לא צריכים חוק גיוס, צריך לבטל את זה ולעשות דברים נכונים". אלה בדיוק הפתרונות שמציעים גם גבי אשכנזי, בוגי יעלון ובני גנץ. אבל מה הם מבינים, הם רמטכ"לים לשעבר, לא כתבי "במחנה". גם את עמיר פרץ וסתיו שפיר שמעתי מתבטאים באותה רוח.

השבוע הצטרף למחנה הזה עוד קול חשוב. הרב  שי פירון, לשעבר שר החינוך של "יש עתיד", הציג את התוכנית החדשה של תנועת "פנימה" בראשותו, שמציעה שירות במקום גיוס. התנדבות בשלל מסלולים במקום גיוס בכפייה, לכלל המגזרים (גברים ונשים, יהודים וערבים, חרדים וחילונים). "לדיון האחרון בכנסת עם ליברמן אין שום קשר לביטחון ישראל, זה שקר", אמר בראיון לתוכנית "מנדי וביתאן".

"צריך לדבר אמת: להיות פקיד בתקן בלתי נחוץ בקריה בתל אביב זה לא יותר חשוב מלהיות מתנדב בחדר מיון בדרום או במד"א בצפון. אתה לא יכול לשים נשים ביחידות הקדמיות, ואז להביא לשם חרדים. תחליט מה אתה רוצה. ובכלל, הצבא הופך יותר ויותר טכנולוגי. יש בו אבטלה סמויה, ובמקביל כולנו יודעים שיש המון מה לעשות במערכת הבריאות והחינוך. צריך שההתנדבות והסולידריות יהפכו לגורם מחבר ולא מפלג, כל אחד יתרום במסלול אחר".

אחד המראיינים שאל כיצד הגן בעבר על עמדותיו של לפיד, והוא ענה: "אני לא יודע מה אתה עושה באלול ובראש השנה, אבל אני בזמן הזה עושה חשבון נפש, ואני חושב שהדרך הזו לא הייתה נכונה".

נכון, יותר קל לעשות סרטוני בחירות ויראליים, אנטי-חרדיים, אבל לאט לאט העמדות המורכבות האלה מחלחלות למערכת הפוליטית, לכל רוחבה.