מבחן המנדטים-היחידי שקובע
מבחן המנדטים-היחידי שקובע

"הייתה לנו סיעתא דשמיא", קבעה איילת שקד עם פיזורה של הכנסת הקצרה בתולדות ישראל. בדיעבד נראה כי במקרה של שרת המשפטים לשעבר ובהשתלשלות העניינים שהובילה אותה לראשות הימין החדש הרי שמדובר בהשגחה פרטית של ממש.

שקד, לאורך שנותיה הפוליטיות, העבירה שיעור בנאמנות, כשתמכה ללא סייג בבנט שותפה לדרך, ולא שעטה לקולות רקע שקראו לה להתמודד על ראשות המפלגה מול בנט.

עם זה, היה ברור שלאחר מספר מערכות בחירות ייגמר קו האשראי הלויאלי שהעניקה שקד לבנט, כשאותה יד נעלמה שהובילה לפיזור הכנסת היוצאת - הקנתה לה הזדמנות נדירה להשתחרר סופית מכבלי הנאמנות הפוליטיים לשותפה מתחילת הדרך, כשבדרך היא שומרת על תדמית ציבורית ופוליטית נקייה, ובאותה נשימה אף זוכה במפתחות הדלת הראשית להנהגת מפלגת הימין החדש- המיזם שייסד בנט, שהסכים במעשה אצילי במונחים פוליטיים, לשלם על טעותו כשהוא מוותר על האינטרס האישי לטובת הלאומי.

במהלך שנותיה הקצרות במשרד המשפטים הצליחה שקד, תוך הצגה של מיומנות פוליטית, להזיז את הגבינה לחונטה החזקה בישראל- מערכת המשפט, כשבמלאכת מחשבת, תוך עשיית יד אחת עם יו"ר הלשכה (המודח) אפי נווה, הובילה למינוים של ארבעה שופטים שמרנים לבית המשפט העליון לצד מינוי מאות שופטים בערכאות השיפוט הנמוכות והבינוניות.

זאת לצד שינוי תדמית עצום שהפך אותה מ"אייס-וומן" פוליטית בתחילת דרכה לפוליטיקאית האהודה בישראל, כשהיא כובשת בסקרי דעת קהל את המקום הראשון ומתנוססת על שערי העיתונים והמגזינים העסקיים הנחשבים בישראל. בנוסף, יועציה המקצועיים מעידים כי מדובר בפוליטיקאית שיודעת לרקום את מהלכיה בדקדקנות ובקור רוח, בעלת יכולות טכנוקרטיות לעילא, שנכנסת לעומקם של פרטים.בנוסף, הוכיחה שקד יכולות פוליטיות, כשהיא נמנעת לאורך השנים מלהיכנס לפינות מיותרות, שומרת על קרבה מתמדת עם השטח ויודעת לפזז כשצריך על רחבת הריקודים בחתונת נכדו של הרבי מגור.

למרות הצעד השנוי במחלוקת שעשו שקד ובנט עם הקמת "הימין החדש" - שגרם, ובצדק רב, להדי ביקורת נרחבים בציונות הדתית, ותרם לכך שהכנסת סיימה את ימיה לאחר חודש ימים בלבד - הרי שחשוב לזכור שלזכות השניים מניות יסוד רבות בחיזוק מעמדה של הציונות הדתית כמפלגה בעלת אמירה ומשקל סגולי בהנהגה הלאומית.

ערב סגירת הרשימות לכנסת ה-22, מעידים הסקרים האחרונים כי איחוד מפלגות הימין בראשות שקד יוביל למספר מנדטים דו ספרתי, כשבכך תהפוך המפלגה המאוחדת לגורם המשמעותי והמוביל בקואליציה לצד הליכוד, בוודאי שבקונסטלציה של ממשלת ימין צרה. המלעיזים ובעלי האינטרסים המנוגדים יסבירו כי ניסיון העבר הקרוב מוכיח כי עלייה מטאורית במספר המנדטים בסקרים, רק עלולה לקצר את הדרך למטה. עם זה, החיים לימדונו כי ניסיונות להקיש מן העבר על העתיד נדונו לא פעם לכישלון.

גם הפעם לא ניתן להתעלם מהתמורות המשמעותיות שקרו במערכת הפוליטית בחודשיים האחרונים בכל הנוגע למצבן של מפלגות שונות בגוש הימין, דוגמת היחלשותה של זהות שקבורה כרגע עמוק מתחת לאחוז החסימה, מפלגתו של כחלון שנטמעה, או בפרשנות סמנטית הועלמה בתוך הליכוד, כשישנם סקרים שמעידים שגם הליכוד ננגסת על ידי הימין החדש.  

בסיכומו של דבר, בכל הנוגע לשאלת המיקומים לקראת משא ומתן בין הימין החדש לבית היהודי-איחוד לאומי יש לומר בקול צלול וברור את הידוע - המבחן היחידי שמשחק בשדה הפוליטי הוא מבחן המנדטים, ואם הסקרים מעידים כי איחוד מפלגות הימין בראשות שקד הוא החיבור שמוביל למספר המנדטים הרב ביותר - ראוי שהשכל הישר יוביל להחלטה הראויה.

פוליטיקאים יקרים, ותרו  על הדרישות, ההתניות וההתחייבויות לעתיד בכל הנוגע לחיבור עם שקד. זאת בוודאי לאור העובדה שהסקרים ומערכת הבחירות האחרונה הוכיחו כי מעבר של מפלגת הציונות הדתית על שלושת חיבוריה מעל אחוז החסימה אינה עובדה מוגמרת. את הדרישה לחשבונות נפש השאירו לעשרת ימי תשובה.