בית? אפילו לא פחון
בית? אפילו לא פחון

בכל כתב עת מצוי בקרב הציונות הדתית, הופיעה תעמולת בחירות ליכודית, מעוטרת בדמויות "סרוגות" ואומרת שהליכוד הוא "בית לציונות הדתית".

עבדכם מצוי זה שבעים וחמש שנים בציונות הדתית, מילדות ועד זקנה, ומעולם לא חש אפילו משהו מן הרעיון הזה. שיתופי פעולה פוליטיים ברמה כזו או אחרת - עדיין אינם מהווים "בית".

אף אחד מן המופיעים בתמונות התעמולה, לא גדל בליכוד. ציפי חוטובלי לא גודלה באולפנה "ליכודית", זאב אלקין ריכז את "בני עקיבא" בברית המועצות, ואת ההשראה לכך אף הוא לא  קיבל בליכוד.

אולם לא באתי להתווכח על ציונים לשבח על העבר , כי אם על דרך פוליטית עכשווית.  לאורך שנים, תחת שלטון הליכוד ומקורביו, נהרסו בתים רבים של אנשי הציונות הדתית. גוש קטיף, הבתים בנתיב האבות, בתי דריינוף בבית אל, עמונה, מגרון, הבתים בעופרה. שלטון ללא מיצרים שניתן לבית המשפט העליון, (מועצת גדולי החברה) בחסות יפי נפש בליכוד, הביא להרס בתים בציונות הדתית, ועדיין לא צלחו הנסיונות להתגבר על פסקי דין שהביאו לכך.

התומך העליון בבית המשפט היה משה כחלון בעודו בקואליציה עם הליכוד, ועתה מצא לו מקום בתוך הליכוד עצמו, משם יוכל להמשיך בנזקיו. כך בעבר, דן מרידור ובני בגין.

אולם זה איננו הכול. מאז הסכמי אוסלו, נמסר ייצוג ענייני הדת היהודית במדינת ישראל לחרדים, הן על ידי מפלגות השמאל והן על ידי אלו מן הימין.

החרדים פיתחו אחר קום המדינה, יחס שלילי לעצם הקמתה והינם שוללים כל התייחסות אמונית לכך. הם אינם חוגגים או מציינים את יום העצמאות, אינם מתפללים לשלום המדינה ולשלום חיילי צה"ל, ומשתדלים להניא כל מועמד לשרות צבאי, להימנע מלהתגייס. הם מסתמכים על מקורות מופרכים, כאילו לימוד תורה פוטר מיציאה למלחמה, ובניגוד למקורות היהדות המגנים את מי שאינו נלחם, הם מחרפים את מי שכן יוצא להילחם.

עם כל זאת, הם מבקשים שמייצגי תורת ישראל המתמנים על ידי המדינה, יהיו מאנשיהם. והנה, הן השמאל והן הימין, מוסרים זאת בידם מטעמים של תועלת פוליטית. כך נבחרים דיינים ורבנים שאינם רואים במדינה כל משמעות דתית, אינם מציינים את יום העצמאות בכל דרך, ובעת פרוץ מלחמה חלילה, לא יצא מביתם לא בן, לא נכד ולא חתן. הם גם לא מתפללים לשלום חיילי צהל. הם מתנגדים לכל שרות צבאי ולו גם חלקי, בטענה שכל הפסקה תביא לניתוק מלימוד התורה. שקר.

בבית הדין הרבני הגדול מכהן מזה שנים הרב איגרא. במלחמת יום הכיפורים הוא ישב בטנק. הרב יגודה אב בית דין בחיפה, השתתף בקרב סולטן יעקב. יש עוד רבים כאלה, אך החרדים מעלימים זאת מתלמידיהם.

הדרך של חסידות סאטמר שוללת הציונות, אומצה על ידי אגודת ישראל, ומשם עברה גם לש"ס.  הם שוללים את השרות הצבאי, בניגוד לכל המצוי בתנ"ך ובמפרשיו, וגם בניגוד להלכה. עם זאת, הם מבקשים לאייש כל משרה ייצוגית בתחום הדת היהודית. השמאל והימין נענים להם, והליכוד שאנו רוצים בהמשך שלטונו, הוא הנוהג כך עתה. החרדים שוללים שרות בצ.ה.ל, אך יתבעו את מקומם ברבנות הצבאית ואפילו בראשותה. חרדים אינם מגיעים לשרת במשטרה, אך כעסו שרב "סרוג" המעודד זאת נבחר להיות רבה הראשי.

מפלגות השמאל והימין משתפות פעולה עם החרדים בניגוד לרצון בוחריהן החילונים. אדם חילוני רגיל, לא היה רוצה שהדת היהודית תיוצג על ידי שוללי המדינה והשירות בצבאה.

לאור כל זאת, הצגת הליכוד כ"בית לציונות הדתית "  הינה כזב מחוצף. רק כוח משמעותי בכנסת למפלגת "ימינה"  יסכל את עצמת  השותפות של הליכוד עם החרדים. מבחינת הציונות הדתית, כל קול לליכוד הוא קול לחרדים.  ישנם כאלה שנפתו להאמין ש"ימינה" בראשות הרב פרץ ובצלאל סמוטריץ' הינה "חרדלית" לטעמם. על כן נוטים להצביע לליכוד או לכחול לבן, ואינם שמים לב לכך, שקולם יתמוך באלה המבקשים לתת לתורת ישראל פנים של "כחש חרדי".

תמוהה לאור זאת תמיכתם של כמה ראשי רשויות ביש"ע בליכוד. במקומות ביש"ע מצויים מוסדות תורה שתלמידיהם משרתים בצה"ל, במסגרות שונות. מצויים גם מקומות הכשרה לרבנים ודיינים. לאחרונה ציינה הישיבה בקדומים את הסמכתם של ארבעה מן הלומדים בה לרבני ערים.

בבנימין קיים בית מדרש המכשיר דיינים. כך גם בדרום הר חברון. במספר רשויות מקומיות בארץ, ערים ומועצות מקומיות, עתידים להיבחר רבנים בקרוב. ביישובי יש"ע  לא ייבחרו רבנים שאינם ציוניים, אולם בערים ברחבי הארץ, כמו חיפה , תל אביב, ועוד הדבר בהחלט ייתכן. הליכוד שבתמיכתו ייבחרו רבנים כאלה, יוכיח אז שלא רק שאיננו בית לציונות הדתית, אלא אינו בית לציונות בכלל.

ישנם תיקים בממשלה, שהליכוד טען שראוי שיהיו בידיו. כך אמרו למשל על תיק החינוך. לו רצו באמת להיות "בית לציונות הדתית" צריכים היו לתבוע את תיק המשרד לענייני דת, ובאמצעותו להדגיש את הפנים הציוניות של מורשת ישראל. אולם זה לא אכפת להם. נושא הדת הוא שוחד  לחרדים.

מי שמבקש להבליט ולהביע את יהדותה של הציונות עליו להצביע "ימינה".