פרח לפרח
פרח לפרח

ביום ראשון צויין ברחבי הארץ יום ההוקרה הרשמי לפצועי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. במסגרת אירועי יום זה, התקיים לראשונה מיזם ״פרח לפרח״. 

מיזם "פרח לפרח" נהגה בהשראת מיזם "פרח לניצול", בו השתתפתי במשך מספר שנים כקצין צה"ל עם פקודיי ורעיי, שתכליתו הייתה הוקרה, הבעת תמיכה והעלאת המודעות לניצולי ושורדי השואה החיים בישראל. 

תרמה ליוזמה חשיפתי האישית רבת השנים לנכי צה"ל החיים בקרבנו, ששילמו בגופם ובנפשם על לחימתם במערכות ישראל, שעמדו על משמר הארץ ושירתו את כולנו במגוון תפקידים, אך נשתכחו מלב רבים מעמנו בעבור ימים, שבועות או לכל היותר חודשים אחרי פציעתם.

טקסי זיכרון לזכר הנופלים ישנם לרוב: טקס כללי לנופלים בכלל מערכות ישראל, טקס לנופלים בכל מלחמה, טקס זיכרון לנופלים בכל יישוב ומוסד חינוכי, טקס ויום משפחות שכולות בכל יחידה צבאית ועוד. עם זאת, מעטים הם האירועים בהם אלו שזכו להישאר בחיים מספרים את סיפורם וזוכים להוקרה ותודה בכל שנה על קורבנם האישי, סבלם וכאבם המתמשך אליו שותפה משפחתם, השכם שהטו והיד שנתנו, לעיתים במלוא מובן המילה, בשבילנו!   

משום כך משתלב מיזם "פרח לפרח" במסגרת אירועי יום ההוקרה בהיותו מיזם חברתי, חינוכי, ישראלי וציוני שתכליתו הבעת הערכה והוקרת השירות, התרומה וההקרבה האישית של פצועי צה״ל, המכונים בנהלי הקשר והדיבור הצבאיים- ״פרחים״. 

במיזם זה בו היו שותפיי להובלה אנשי משרד הביטחון אגף שיקום נכים מחוז ירושלים בראשות הגב׳ תמר גליל וארגון נכי צה״ל מחוז ירושלים בראשות היו״ר דר׳ אלון דהן ועוזרתו הגב׳ אהובה שביב, נטלו חלק משמעותי חניכי מכינת ״מלח הארץ״, חיילי ומפקדי גדוד "ניצן" ושוטרי משטרת ישראל, אליהם הצטרפו עובדי מחוז ירושלים של אגף השיקום וארגון נכי צה"ל.

כל השותפים הללו נחלקו מבעוד מועד לחוליות ויצאו לבקר את ותיקי נכי צה״ל שהגיעו לגבורות ומתגוררים במחוז ירושלים. לכל אותם "מצויין צה"ל" (כהגדרת הרבי מלובביץ') הוענקה תעודת הוקרה ייחודית, פרח ותשומת לב, בתמורה לפגישה אישית וחווייתית בה זכו המבקרים לשמוע סיפור אישי, לספוג מסרים ולהיות שותפים לעשייה חברתית, ערכית ומאחדת בעת הזו בפרט.

עשייה זו גילמה את ערכה האמיתי של המילה- תודה! הוקירה את הטוב והוכיחה כי ערבות הדדית וחברתית יכולה לשרור בעם ישראל גם בימים אלו, בהם נדמה שרב המפרד על המאחד. 

תקוותי היא כי מיזם זה יתרחב ויתעצם בשנים הבאות כך שיעצים את כל הנוטלים בו חלק, בין אם כמבוקרים בכל רחבי הארץ וממגוון הגילאים, ובין אם כמבקרים ממגוון מוסדות, גופים וארגונים. תקוותי היא כי למיזם זה יהיו שותפים אלו המקדשים גם את החיים, המעריכים את אלו שנקראו אל הדגל למען היות עם ישראל חופשי במדינתו, המוקירים את אלו ששילמו בגופם ובנפשם ונותרו בחיים כדי לספר את סיפור גבורתם בין אם בנסיבות פציעתם או בהליך שיקומם. 

תודתי והערכתי הרבה נתונות לכל אחיי ואחיותיי נכי צה"ל באשר הם ולכל השותפים הנאמנים לדרך. אסיים בציטוט הבא שהופיע בתעודת ההוקרה שהוענקה לנכי צה"ל במסגרת המיזם "פרח לפרח": "חלוץ איננו חי למען עצמו אלא למען אלה שיבואו אחריו" (זאב ז'בוטינסקי).