שוברים תמימות
שוברים תמימות

לאחרונה מונה רס"ן (במיל') ניר כהן לתפקיד קצין אג"ם ביחידה המשרתת ביהודה ושומרון. לכאורה, מגיעים איחולים וברכות לקצין המילואים, התורם מזמנו ומרצו (תרתי משמע כפי שיובן בהמשך) למען בטחון המדינה ואזרחיה. האמנם?

נעים להכיר?

לקראת סבב הבחירות לכנסת ה-21, התראיין ניר, כמועמד בפריימריז של מפלגת "מרצ", לכתבה במעריב שכותרתה "בחירות 2019 הכר את המועמד". בכתבה תיאר את מסלול חייו בקצרה: "שירתי כקצין לוחם בגולני ובמסגרת המילואים פיקדתי על פלוגת לוחמי חי"ר. לאחר מכן שירתי חמש שנים בתפקידי אבטחה ופיקוד שונים בארץ ובחו"ל במסגרת שירות המדינה.

כיום אני סמג"ד במילואים בדרגת רס"ן. מסיום שירותי הצבאי פעלתי למען זכויות אדם, נגד הכיבוש ובעד דו קיום עם ערביי ישראל ועם שכנינו הפלסטינים. שלום וכינון מדינה פלסטינית בגבולות 1967 לצד מדינת ישראל הינו צעד הכרחי לעתיד שני העמים.

עלינו לפעול לסיום המצור על רצועת עזה ושיפור המצב ההומניטרי של תושביה. המאבק בכיבוש חייב להמשיך ולהיות בראש סדר העדיפויות של מרצ. אפעל להעמיק את תמיכת המפלגה בארגוני השלום השונים ולהיות הקול שלהם בכנסת. אני חבר הנהלת מרצ ומיוזמי ומקימי פורום מרצ לקידום שותפות פוליטית יהודית-ערבית, ומתפקד כיו"ר הפורום".

אפשר שלא להסכים עם דעותיו הפוליטיות של ניר, אך עד כאן, לעניות דעתי, אין מניעה כי ישרת בצבא וימלא את משימותיו כמצופה מכל חייל בהתאם לרוח צה"ל וערכיו.

אך אליה וקוץ בה, ניר מצהיר בהמשך הריאיון כי "מספר שנים לאחר שחרורי משירות קבע העדתי על עוולות הכיבוש בפני ארגון 'שוברים שתיקה', ואני גאה להיות הקצין בעל הדרגה הבכירה ביותר (לצד רס"נים נוספים) שהעיד על פעולותיו בשטחים הכבושים".

ניר אינו מעיד כבדרך אגב על עוולות הכיבוש וגאה בכך, כלשונו. ניר מכהן כדובר ארגון 'שוברים שתיקה', העושה שימוש בדרגותיו שהוענקו לו מתוקף תפקודו ותפקידיו, שהביאוהו למקומות בהם נחשף למידע בו עושה הוא שימוש לכאורה, לצרכי הארגון, לא פחות ולא יותר.

אזהרת תמימות

ניסיון של ארגון 'בצלמו' לסכל את מינויו של ניר לתפקיד קצין אג"ם במילואים, בטענת ניגוד עניינים וחשש מכך שניר יעשה שימוש פסול במידע אליו ייחשף מתוקף תפקידו, סוכל על ידי צה"ל השבוע. גם חששם של חיילים מפני הלשנה שעלולה לסכנם ולחשפם לתביעות לכאורה, לא שינתה דבר.

ביום רביעי נשלח מכתב התגובה מלשכת הרמטכ"ל, לפנייתו של שי גליק מארגון ב'צלמו' מיום 21 בינואר 2020, בו הובהר כי: "קודם לשיבוצו של ניר בתפקיד, הוא התחייב להמשיך לבצע את משימותיו באופן מקצועי וענייני, ללא קשר לעמדותיו האישיות ותוך הפרדה בין התפקיד הצבאי לבין תפקידיו בארגון "שוברים שתיקה". 

נו באמת? האם יש מישהו במטכ"ל, מהש.ג ועד הרמטכ"ל, שחושב לתומו כי דובר ארגון שמאל קיצוני כ"שוברים שתיקה" לא יעשה שימוש במידע אליו נחשף ועוד ייחשף במהלך שירותו?

הרי כל מהותו של ארגון 'שוברים שתיקה' מושתתת על עדויות חיילים כפועל יוצא משירותם ביהודה, שומרון ועזה. הארגון אינו מעוניין בעדויות חיילי הקריה הגורמים לכאורה לסבל לאזרחים הנאלצים לעמוד בתורים בעזריאלי, התקועים בפקקים אחרי מובילי טנקים או הנאלצים להידחס ולהיחבט מכת נשק וקיטבג ברכבת או באוטובוס בימי ראשון וחמישי.

זהו ארגון שאילולא היו אנשיו משרתים בעבר ובהווה ביחידות הפועלות ביהודה, בשומרון ובעזה, לא הייתה לו זכות קיום. כראיה לכך ישנה מודעה בפייסבוק שהתפרסמה לפני שנים ספורות, המבקשת לגייס לשורות הארגון רכז פעילות. אחת מדרישות התפקיד הבסיסיות הן: "שירות צבאי בשטחים". צר לי לאכזב את משרתי "משולש הזהב" (הקריה- תל השומר- צריפין) ולעדכנם כי בקשתם להתמודד על התפקיד תידחה ככל הנראה על הסף. אם ברצונם לעבוד בארגון 'שוברים שתיקה' עליהם לשרת ב"שטחים" כדי להיות אפקטיביים, מועילים ורלוונטיים, כפי שמוכיח דובר הארגון.

הרי במה תבוא תרומתו הרבה של עובד ארגון 'שוברים שתיקה', באם יהיה מנותק מהעשייה "בשטח" או ליתר דיוק "בשטחים"?

היות ודין אחד לכולם, אזי על פי עקרון ההפרדה בין הדעה הפרטית והעשייה הפוליטית לבין הזכות לשרת בצה"ל, אינני מוצא פסול בגיוסם של פעילי ימין קיצוני ששירותם סורב בגין דעותיהם ומעשיהם כאזרחים. הבה ניתן להם הזדמנות לשרת ולהתקדם בסולם הדרגות והתפקידים ובכך להוכיח כי אינם מסוכנים לצה"ל ולביטחון מדינת ישראל יותר מאשר פעילי ארגון השמאל הקיצוני 'שוברים שתיקה', רחמנא ליצלן. 

במידה ולא כך הדבר, ובטרם ישברו שיאים חדשים שיאלצונו לספוג נזקים ועוולות נוספות, כדאי אולי לשבור את  התמימות והעוולת שמקדמת אנשים כדובר ארגון 'שוברים שתיקה' לעמדות מפתח המשרתות ארגון זה או אחר, ולא בהכרח את צה"ל.

*הארה למחשבה: לכל התמימים והשותקים היכונו למינויים של יועצו של ערפאת ומהללת המחבלים לוועדת חוץ וביטחון, הרי הם הוכשרו על ידי בג"ץ, נבחרו לכנסת ישראל ונשבעו אמונים...