ממרומי יום האישה לתהומות יום העגונה
ממרומי יום האישה לתהומות יום העגונה

אתמול ציינו ברחבי העולם היהודי את יום האישה הבינלאומי, חגיגה של ניפוץ תקרות זכוכית מרשימה, מעמדה של האישה מעולם לא היה טוב יותר וכבר היום מציינים בעולם את יום העגונה הבינלאומי, בכי ונהי על מצבה של האישה היהודייה, השבויה בידי בעלה בחסות ההלכה היהודית ואין מנחם לה.

סמיכות האירועים מחדדת ומדגישה את גודל האבסורד, אי אפשר לקבל את העוול, אי אפשר לנשום מרוב בושה וכלימה.

ב'יד לאישה' אנחנו מציינות את יום העגונה כל השנה, המשא הזה הוא משימת חיינו . כמעט  1000 נשים שחררנו עד היום, כל גט בבחינת נס, שהרי אין ערבות ליום השחרור.  לצערנו ולבושתנו 1000 הנשים הבאות כבר נכנסו כנראה למעגל העגינות, כי במציאות כמו דלתות מסתובבות, אישה אחת מוצאת דרכה החוצה, אחרת מוצאת עצמה פנימה.

יד לאישה מייצגת כל שנה כ 150 תיקי עגינות קשים ביותר, כל פעם נדמה ששמענו וראינו הכל, כל פעם מופתעות מחדש מהמציאות שעולה על כל דמיון. הבעל התעלל, כלא אותה בביתה, הביא נשים אחרות, לפעמים הוא מכור לסמים או הימורים, חילל והחריב את ביתה. ככל שהמקרה קשה ומחריד אוזניים, יש לה יותר סיכוי  להיחלץ ממנו. כמובן אם הבעל נוכח ולא ברח..

אבל מה קורה כשהמקרה "קל" ?

מה יעלה בגולה של ל' שחיה בפירוד מבעלה כבר שנתיים ימים והוא מסרב לתת לה גט מפאת העלבון הצורב שבפרידה, הוא לא היכה לא התעמר ולא התעלל, אבל התקשורת ביניהם עלובה כבר ולא נשאר אפילו גחל של אהבה.  לא עזרו היועצים והיועצות ולא עזרו כל משיאי העצות, היא מרגישה שאין ביניהם ולא כלום. לא שפה משותפת, לא חדוות חיים, לא עתיד ומעט מאוד עבר. הם היו צעירים וכסילים ונישאו מהסיבות הלא נכונות וכעת היא שבויה בידיו והוא "אין לו אינטרס לתת לה גט" מה יעלה בגורלה ?

כבר שנתיים שהם יוצאים ובאים בשערי בית הדין, היא כבר חתמה על כמה הסכמים, המחיר רק עולה ועולה. הוא לא רוצה לתת גט, הוא כנראה גם לא רוצה כסף, הוא רוצה לראות אותה נכנעת שוב ושוב לדרישותיו ולא שבע מכך כבר שנתיים ימים.

רק אתמול קיבלנו דחיה נוספת לבקשתנו לקיים דיון על צווי הגבלה לבעל העיקש. בית הדין יושב על הגדר ומסרב לחייב את הבעל בגט. אין לה עילות גירושין,  רק נישואים שמתו בטרם עת.  מה יהיה עליה על ל',  שאין לה סיפור מסמר שיער,  רק רצון קמאי למצוא אהבה, להמשיך את חייה הלאה, להקים משפחה.  מה יהיה עליה?

יום העגונה הוא תזכורת כואבת על מציאות שיכולה להתדפק על דלתה של כל אחת מבנותינו. תהיו חכמות, תגלו אחריות,  אל תתחתנו מבלי לחתום על הסכם קדם נישואים למניעת סרבנות גט.

הסכם קדם נישואים למניעת סרבנות גט יכול לשנות את הסיפור שלכן. הסכם כזה יבטיח כי מפתחות החופש יישארו בשני עותקים, אחד אצלך והשני אצלו וכל אחד מכם יישאר בזוגיות מבחירה ומאהבה.