גן ילדים
גן ילדיםiStock

בית משפט השלום בת"א גזר היום (רביעי) על ליהיא מלכה בן דניאל, סייעת בגן הילדים "גן מתוק" שהורשעה על פי הודאתה בעבירות אלימות שביצעה כלפי פעוטות בגן בו עבדה, 15 חודשי מאסר בפועל, פיצוי בגובה 30,000 שקלים ומאסר על תנאי.

כתב האישום הוגש נגדה בן דניאל ושלוש נאשמות נוספות אביבה דהן, אורנה אקבלי ובתיה דניאלי, אשר במהלך התקופה הרלבנטית עבדו בגן ילדים "גן מתוק" בגבעתיים, המיועד לפעוטות בני חצי שנה – עד שלוש.

מתוקף תפקידן ומפאת גיל הפעוטות היו הנאשמות אחראית לשלומם וחינוכם של הפעוטות. במסגרת הסדר טיעון הודתה הנאשמת בחמישה אישומים במסגרתם פגעה ב 15 פעוטות שונים בין היתר באמצעות השלכתם לעבר מזרנים, דריכה מכוונת על רגליהם, בעיטות, דחיפות הצמדת ראשם בכח למזרון ועוד.

במסגרת הטיעונים לעונש עו"ד עדי אורן, מפרקליטות מחוז ת"א התייחסה לחמשת ימי האלימות כלפי הפעוטות שמרביתם היו כבני שנתיים. סך הכל מנתה 18 אירועי תקיפה כלפי 15 קטינים שונים, חלקן בנוכחות נאשמות אחרות.

היא עמדה על תוספת האכזריות במעשים בשל ביצועם סמוך לשעת השינה. בתוך העבירות תקיפה ביקשה לקבוע כי מעשי הנאשמת ברף גבוה ביותר. המעשים לא בוצעו בשל אבדן שליטה אלא כמעשי שגרה.

לדבריה, "מעשי הנאשמת פגעו בבטחון ההורים ויכולתם לסמוך על מטפלים ועל הפגיעה במשפחות מעבר לפגיעה בפעוטות".

עו"ד אורן הדגישה כי "הנזק שכבר נגרם לילדים כפי שעולה מעדויות ההורים וכן פוטנציאל הנזק העתידי בשל דפוס אלים ושגרה של אלימות"

בית המשפט קבע כי "בטרם הדיון והכרעה לא ניתן להתעלם ממרכיבים של טרגדיה שעוטפים את ההליך. לא יכול להיות ספק בלבו של איש שהנאשמת על פי מאפייני האישיות שלה אינה מתאימה לשמש כסייעת בגן ילדים. בין שבעיות התקשורת עולות כדי לקות על הרצף האוטיסטי ובין שהן בעיות בינאישיות על רקע אחר, יש לנאשמת נתונים העומדים בסתירה חזיתית לעבודה הכרוכה בטיפול בפעוטות... בחירתה לעיסוק עם פעוטות היא טרגדיה כפולה. טרגדיה לילדים שנפגעו ולהוריהם משום שבאמצעות הכשרה מסודרת של אנשי טיפול בפעוטות, בחינות התאמה ופיקוח על העסקת אנשי טיפול ניתן היה למנוע אי התאמה כה ברורה".

"בקביעת המתחם שקלתי העובדה שלא נגרמו נזקים פיזיים ישירים זולת מכאוב שתואר לעיל. עם זאת כבר כעת תיארו ההורים פגיעות שהתממשו בפועל ואשר נותנות אותותיהן על הפעוטות. כן שקלתי פוטנציאל הנזק הרב לפגיעה בנפשם הרכה. חוסר הפשר של הפגיעה שאינה תוצאה של התנהגות כלשהי של הפעוטות ועיתים בזמן שהפעוטות ישנים עלול לערער את ביטחונם, את יכולתם לפענח את העולם ולהשפיע על התנהגותם, ועל יכולתם לתקשר עם אחרים באופן שמוקדם עדיין לאמוד... לנאשמת מיוחדות עבירות בחמישה ימים שונים. די בתיאורי האלימות באותם חמישה ימים נפרדים כדי להצביע על שגרת אלימות.... דבר אינו עוצר את פעילותו השוטפת של הגן. יום הולך יום בא, הורים באים והולכים ושגרת האלימות יציבה בחוסר הפשר שלה. כל כך שגרתית שהנאשמת תוקפת חמישה – עשר פעוטות", נכתב בגזר הדין.

על אביבה דהן, הגננת "בגן מתוק" אשר הורשעה על פי הודאתה בעבירות תקיפה בין היתר על ידי אחראי נגזרו 16 חודשי מאסר בפועל ועונשים נלווים; אורנה אקבלי, אשר הודתה בסיוע לתקיפה ובית המשפט נמנע מהרשעתה, חויבה ב-180 שעות שירות לתועלת הציבור ותשלום פיצויים וטרם נגזר דינה של בתיה דניאלי שהורשעה בעבירה של אי קיום חובת דיווח.