ח"כ אורי מקלב
ח"כ אורי מקלבצילום: חזקי

הוועדה המיוחדת לענייני דת בראשות חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) צפויה להתכנס מחר כדי לדון ברפורמת הכשרות.

לקראת הדיון, נשיאות המרכז העסקי בישראל שיגרו מכתב לחברי הוועדה לענייני דת ובו הם מבקשים לבצע מספר שינויים שיבטיחו את עיגון הרפורמה גם במידה והמפלגות החרדיות יחזרו להשתלב בקואליציה.

אחד השינויים המובא במכתב שנחשף באתר 'בחדרי חרדים' הוא הדרישה שהגוף המעניק רישיון לכשרות לא יידרש להיות בעל איתנות כלכלית.

"לטעמנו תנאי זה ימנע באופן מובהק את התחרות הנחוצה והנדרשת במערך הכשרות, הואיל וגופים חדשים לא יוכלו להתאגד ולקום ובהכרח יוותר במערך מספר מצומצם של גופים. בכדי ליצור את התחרות הנדרשת, ולאפשר את הקמתם של המתחרים יש לבטל תנאי זה או לכל הפחות להגדירו באופן מצומצם באופן מהותי כך שהאיתנות הכלכלית שתידרש תהיה מינימאלית ככל האפשר", נכתב.

שינוי נוסף הנדרש על ידי נשיאות המרכז העסקי הוא הסרת הסעיף הקובע שיהיה 'ממונה כשרות'. תחת זאת מציעים כותבי המכתב לקבוע 'נהלי כשרות' כשהמטרה היא לצמצם את יכולת ההתערבות של הדרגים הפוליטיים.

"החשש", כותבים בנשיאות המרכז העסקי, "הוא שמדובר בסעיף אמורפי ולא מוגדר, וכי שינויי תפקידים עלולים להביא לשינויים בגישה כלפי הרפורמה ולאי חידוש רישיונות או אף לביטול רישיונות קיימים של גופים מתחרים, והכל בהתאם להנחת דעתו של הממונה".

"במידה ויוחלף השר המכהן וימונה ממונה בעל גישה שמרנית ביותר, עלול אותו ממונה, במסגרת סמכותו, לא לחדש או אף לבטל את הרישיונות שניתנו במסגרת הרפורמה, והרפורמה כולה עלולה לרדת לטמיון".

ח"כ אורי מקלב צוטט באתר כאומר כי "לצערנו נשיאות המגזר העסקי מזהה את הפרצה והקלות מרפורמת הכשרות ומבקשים הקלות נוספות, עמדה זו מראה כיצד הם רואים באופן מתירני את עולם הכשרות שחלילה לא יהיה שום שינוי אם תהיה החלפת שלטון, הם מזהים את ההקלות של שר הדתות וחוששים לעתיד.

"הם רוצים שתהיה כשרות למהדרין אך לא מוכנים לספק אותה, הם רוצים את הלקוחות - צרכני הכשרות אך לא מוכנים לספק להם מזון כשר, רק רוצים להתהדר בתעודת הכשרות בכדי להביא את הלקוחות - זו הונאה של ממש משיקולים כלכליים".