לפיד ומקבילו בבחריין
לפיד ומקבילו בבחרייןצילום: שלומי אמסלם, לע"מ

שר החוץ יאיר לפיד שעורך ביקור היסטורי בבחריין, קיים מסיבת העיתונאים עם שר החוץ של בחריין עבד-א-לטיף-א-זיאני.

לפיד פתח את הצהרתו במילים 'אסלאם עליכם, שלום עליכם', והסביר: ''בעברית וגם בערבית יש לביטוי הזה משמעות כפולה – אמירת שלום לאנשים שנפגשים ביניהם, וברכה לחיים שלמים של שלום ושיתוף פעולה.

''המאבק העולמי היום אינו בין ימין לשמאל, אינו בין היהדות לאיסלאם או לנצרות. המאבק הגלובלי הוא בין מתונים לקיצוניים. בין תרבות של חיים, מול תרבות של הרס ומוות. יחד עם כל ידידינו במפרץ אנחנו מובילים היום יחד קואליציה אמיצה של מתונים, שמסתכלים קדימה ויוצרים עתיד משגשג של יציבות וסובלנות. אנו חיים במציאות גלובלית בה מי שמתבודד ייעלם. מי שמשתף פעולה יוביל גם את העולם וגם את המזרח התיכון''.

לפיד המשיך: ''אנחנו עמים קשוחים. ידענו להצמיח חיים בלב המדבר. עשינו זאת מפני שידענו להסתגל למציאות משתנה. עכשיו מוטלת עלינו האחריות לבנות לילדינו עתיד של שגשוג וקידמה.

''בחריין, כמו ישראל, מכילה בתוכה היסטוריה עתיקה יחד עם יכולות יוצאות דופן של העולם הטכנולוגי החדש. ההזדמנויות שלנו משותפות, האיומים שלנו משותפים, והם אינם רחוקים מפה''.

השר לפיד ציטט מנאומו של מנחם בגין בעת קבלת פרס נובל לשלום: ״השלום הוא יפי החיים. הוא זריחת השמש. הוא חיוכו של ילד, אהבתה של אם, חדוותו של אב, היחד של משפחה. הוא קידומו של האדם, נצחונה של המטרה הצודקת וניצחונה של האמת. השלום הוא כל אלה, והרבה יותר מזה״.

לדברי לפיד, ''היום אנחנו מביאים זה לזה את ה 'הרבה יותר מזה'. את פתיחתם הרשמית של השגרירויות, שיסמנו את שיתוף הפעולה המדיני בינינו.

''אני רוצה להודות שוב להוד מעלתו המלך חמד בן עיסא אָאל ח'ליפה וליורש העצר וראש הממשלה, שייח' סלמאן בן חמד בן עיסא אאל ח'ליפה על הזכות להיות כאן היום. יחד, אנו לוקחים צעד נוסף קדימה ביחסים בינינו'', הוסיף לפיד.

במענה לשאלת חדשות 12 אמר שר החוץ הבחרייני: "אנחנו מצפים שישראל והפלסטינים יחיו בשלום תחת פתרון שתי המדינות". שר החוץ לפיד ציין: "אני רתום לפיתרון הזה, לא כולם בממשלה שלנו מסכימים לכך".

על המחלוקות עם מנסור עבאס אמר לפיד: "מצטער לאכזב את חבריי לאופוזיציה - הקואליציה הזאת תעביר תקציב ותחזיק הרבה זמן".

לפיד ומלך בחריין
לפיד ומלך בחרייןצילום: שלומי אמסלם, לע"מ

מוקדם יותר היום השתתף לפיד בפגישה היסטורית עם מלך בחריין חאמד בן עיסא אל ח׳ליפה. ''תודה למלך בחריין, הוד מעלתו, חאמד בן עיסא אל ח׳ליפה, על פגישה חמה ומלאת תקווה'', אמר לפיד. ''המנהיגות וההשראה של המלך הובילו לשיתוף פעולה אמיתי והפגישה מתווה את הדרך להמשך היחסים''.

קוד לכן נועד לפיד עם יורש העצר וראש ממשלת בחריין סלמאן בן חמד אאל ח'ליפה. ''תודה על הזכות להיות כאן היום ולעשות ביחד צעד נוסף בבניית היחסים שלנו, במודל של שותפות ושל דו קיום בין תרבויות ובין דתות'', אמר השר לפיד.

לפיד גם שוחח עם מקבילו שר החוץ עבד א-לטיף א-זיאני, על שיתופי הפעולה בין המדינות ועל הדרכים "להפוך את השלום הרשמי בינינו לידידות אקטיבית, כלכלית, ביטחונית, מדינית ואזרחית".

שרי החוץ של ישראל ובחריין חנכו את שגרירות ישראל במנאמה וחתמו על שורה של הסכמים בילטראליים. אל הביקור הצטרפו מנכ״ל משרד החוץ אלון אושפיז וסמנכ״ל מזרח תיכון במשרד החוץ עודד יוסף.