אסתר אלוש ואיציק לרנר בהקרנה החגיגית בפסטיבל חיפה
אסתר אלוש ואיציק לרנר בהקרנה החגיגית בפסטיבל חיפהצילום: מוא"ז שומרון

קרן קולנוע שומרון בהישג נוסף: הסרט "מרגלים מבית" שנתמך על ידי הקרן ועוסק במחלקה היהודית בשב"כ, התמודד במהלך חול המועד סוכות בפסטיבל חיפה על פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר.

הסרט שנתמך גם על ידי קרן רבינוביץ והתאגיד, מביא את קולם של צעירים שגוייסו מתוך הגבעות למחלקה וכן בכירים בחטיבה היהודית לשעבר, ונוגע בין השאר בבעייתיות של גיוס נערים מהגבעות כדי שיעקבו אחר אנשים מן השורה בתוך הגבעות.

יוצר הסרט איציק לרנר: "העבודה על הסרט הייתה ארוכה ומורכבת, אבל הבאנו אל המסך סיפור מרתק בציבוריות הישראלי שעד היום לא סופר מעיניהם של אנשי ההתיישבות ביו"ש. אני מודה לקרן שומרון על ההחלטה לתמוך בסרט שמביא גוון חדש ומרתק לקולנוע הישראלי".

הסרט מתאר את סיפור התאבדותו של אוריאל גולי שהיה סוכן של המחלקה היהודית בשב''כ והתאבד לאחר שלא עמד בלחצים שהופעלו עליו, כאשר המפעיל שלו היה מודע לרצונו להתאבד ולא סייע לו, כך על פי העדויות שנחשפות בסרט.

בין השאר פורש הסרט את הבעייתיות שיש במעקב אחרי אזרחים ישראלים אך ורק משום שהם מתגוררים בגבעות ללא רקע פלילי. בתאגיד ''כאן'' שידרו את הסרט כסדרה בת שני פרקים.

במהלך חול המועד סוכות התקיימה פרימיירה חגיגית לסרט בפסטיבל חיפה כאשר בסופו עלו לבמה הוריו של גולי ושיתפו את הקהל עם תחושותיהם.

"הסרט 'מרגלים מבית' נותן ביטוי חשוב לאירועים שמתרחשים כאן באיזור, ושם נושאים שנמצאים על סדר היום הציבורי באור אחר ומעמיק יותר", אומר יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון ויו"ר הקרן.

אסתר סילם אלוש מנכ''לית הקרן מבטיחה: "אנחנו נמשיך לשאוף להביא את הסיפור הקולנועי הטוב ביותר מהאיזור הייחודי של יהודה ושומרון".

קרן קולנוע שומרון תמכה עד היום בלמעלה מ-50 סרטים תיעודיים, קצרים ועלילתיים באורך מלא. הסרט הראשון של הקרן "פול ספיד" עלה לאקרנים במהלך הקיץ ובימים אלו מצטלמים סרטים רבים נוספים בתמיכת הקרן ברחבי יו"ש.