עבדאללה
עבדאללהצילום: רויטרס

מאות עיתונאים חוקרים מרחבי העולם כולל מישראל, פרסמו הערב את המסמכים שזכו לכינוי 'מסמכי פנדורה', הכוללים כ-12 מיליון עמודים החושפים עסקאות שאישי ציבור בכירים לא היו מעוניינים לחשוף לעיני הציבור.

אחד המבוקרים הגדולים ביותר במסמך הוא מלך ירדן עבדאללה שמיד לאחר האביב הערבי קנה שלוש אחוזות על החוף במליבו שבארצות הברית דרך חברות זרות בשווי של יותר מ-65 מיליון דולרים.

המלך רכש במהלך השנים עוד 14 בתים בארה"ב ובבריטניה דרך לא פחות מ-36 חברות קש כדי להתחמק מתשלומי מסים.

גם ראש הממשלה הבריטי טוני בלייר מואשם שרכש בניין מגורים בשווי של קרוב לתשעה מיליון דולרים באמצעות חברות קש ותוך ניצול פרצות בחוק כדי להימלט מתשלומי מס.

גם ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש מוזכר במסמכים כמי שרכש טירה בריבריה הצרפתית באותה צורה. באביש, יש להזכיר, התמודד בבחירות בארצו כשסיסמתו היתה מאבק בשחיתות.

המסמכים התייחסו גם לח"כ ניר ברקת ותהו מדוע במשך כל שנות כהונתו כראש עיריית ירושלים הוא החזיק בעצמו במניות חברותיו, אף שהצהיר כי הן בנאמנות עיוורת וגם כשהעבירן לנאמנות עם היבחרו לכנסת, הנאמן היה אחיו.

מטעמו של ברקת נמסר בתגובה: "עם כניסתו לזירה הציבורית לפני כ-18 שנים, ברקת העביר את הניהול על כל עסקיו לאחיו, ועם בחירתו לכנסת הגיש מסמכים לניהול עיוור בתוספת הצהרת הון מלאה לוועדת האתיקה וביקש את הנחיותיה כפי שמתבקש. החוק מאפשר לחבר כנסת להעביר את עסקיו לניהול עיוור לקרוב משפחה שהיה שותף לעסקיו בעבר. קשה לנתק את האינטרסים הפוליטיים שבחשו בפרסום 'תחקיר' מגוחך זה".