אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: iStock

כמו בממשלות קודמות, שוב מציג משרד התחבורה תכנית ארוכת טווח שמשאירה מחוצה לה את הסוגיה ההולכת והופכת בוערת יותר ויותר, סוגיית הקורקינטים והאופניים החשמליים שגובה מחירים קשים בפגיעות גוף ואף בחיי אדם ועדיין אינה מוסדרת.

עו''ד דותן לינדנברג, יו"ר משותף של וועדת הרשלנות הרפואית במחוז דרום של לשכת עורכי הדין, מתייחס לסוגיה שעד היום לא מצאה מענה, בעיקר בהיבט הביטוחי שאמור היה לכסות את הפגיעות ההולכות ומתרבות. "רוכבי אופניים חשמליים נאלצים לרדת לכביש, ומדובר בפגיעות קשות. קורע לב לראות את הנפצעים והנהרגים בגלל שהעניין לא הוסדר כפי שצריך", אומר עו"ד לינדנברג.

לדבריו המענה הנדרש נוגע לכמה פרמטרים כשהראשון שבהם דווקא זוכה להתייחסות מסוימת בתכני החומש שהציגה השרה מיכאלי, וזהו נושא התשתיות ושבילי האופניים שקיימים, אך לא בכל המקומות. שבילים שכאלה ימנעו מרוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים לרדת לכביש ולהיות חשופים לסכנת פגיעה מרכב, או לעלות למדרכה ולחשוף הולכי רגל לפגיעתם שלהם.

לבד מזאת דרוש מענה בהיבט הרישוי, אומר לינדנברג. "כשרוכב פוגע בנו אנחנו לא יכולים לזהות אותו כי אין מספר רישוי. אם הוא בורח מהמקום לא ניתן לאתר אותו. מעבר למספר רישוי צריך שיהיה ביטוח. עד היום הרכבים הללו לא הוגדרו כרכב מנועי, כי רכב מנועי מחייב ביטוח חובה שמכסה אותנו באופן מוחלט והבעיה בכלים הללו היא שאם היו מגדירים אותם כרכבים מנועיים היו חייבים לחייב בביטוח חובה שעלותו מדי שנה גבוהה לפעמים יותר מהמכשיר עצמו".

עד כה, מסביר עו"ד לינדנברג, סברו ממשלות ישראל שחיוב תשלום ביטוח יקר יחזיר את הרוכבים לכלי הרכב הרגילים ויצטמצם השימוש בתחבורה ירוקה. משום כך נמנעו שרי תחבורה מלהציג פתרון לסוגיית הרישוי והביטוח.

לינדנברג סבור שכיום נכון לחייב בחוק את רכישת הביטוח הקיים שכעת אין חיוב לרוכשו. עלותו של ביטוח זה נמוכה יחסית והוא אינו מכסה את הפגיעות החמורות, אך לפחות היקף גדול של פגיעות קלות ובינוניות יהיה כלול בביטוח, ומאחר ומרבית הפגיעות הן כאלה יינתן לפחות להן מענה.

לשאלתנו אודות פגיעות קשות יותר מודה עו"ד לינדנברג כי אכן "מקרים קשים לא יכוסו. לזה אין פתרון, אלא בהגדרת הכלים כרכב מנועי, מה שיעלה את מחיר הביטוח". עם זאת הוא מוסיף ומעלה אפשרות שהמדינה תבחר לסבסד במידה מסוימת את עלות הביטוח המלא שייתן מענה גם לפגיעות קשות, וזאת כחלק ממאמציה לעידוד נסיעה ירוקה, אם הדבר אכן חשוב בעיניה.

על כל אלה מדגיש עו"ד לינדנברג כי דרושה אכיפה משמעותית שתשלים את הפאזל הנדרש לטיפול בסוגיית כלי הרכב החשמליים הללו, על מנת "שלא נראה רוכבים בלי קסדות או שחותכים אותנו במדרכה".

עו''ד דותן לינדנברג
צילום: דובי פיינר
מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו