סיור נכי צה"ל בסמטאות העיר העתיקה
סיור נכי צה"ל בסמטאות העיר העתיקהצילום: טל בראון

"חזרנו אל בורות המים, לשוק ולכיכר; שופר קורא בהר הבית, בעיר העתיקה".

מילים אלו נכתבו על ידי המשוררת נעמי שמר ז"ל, בהוסיפה לשירה "ירושלים של זהב" בית נוסף, זאת לאחר מלחמת ששת הימים ושחרור העיר העתיקה מהכיבוש הירדני, שהדיר יהודים וחירב את מורשתם בה במשך 19 שנה.

מילים אלו של המשוררת הלאומית קיבלו משמעות מחודשת, מרגשת ומיוחדת במינה, עת זכיתי להיות מיוזמיו ומארגניו של סיור ייחודי, ראשון מסוגו ופורץ דרך, תרתי משמע, בעבור חבריי לארגון נכי צה"ל, שאורגן בתמיכת הנהלת הארגון, הובלת מחוז ירושלים ובית הלוחם, ובסיוע הקרן למורשת הכותל המערבי.

עד לאחרונה, סיור שהתאפשר לכל אדם שחפץ בכך בין החומות, היה למשימה מורכבת עד בלתי אפשרית בעליל בעבור בעלי מוגבלויות, במיוחד עבור אלו שנפצעו במהלך שירותם כשומרי החומות במלוא מובן המילה!

היוזמה להוביל סיור זה צמחה בדיוק מהמקום הזה, בהיותי בן לאב שנפצע ונותר בעל מוגבלות תנועה שמנעה ממנו לשוטט בחופשיות בסמטאות העיר בה גדל עד אחרית ימיו; כמפקדו של תום, לוחם אהוב שנפצע אנושות תחת פיקודי לפני כ-18 שנה ומאז לא זכה לסייר בעיר העתיקה; כחברם של גיבורים עמם זוכה אני להיפגש בטיפול או אימון בבית הלוחם.

הזכות העומדת לרובנו להתהלך בכוחות עצמנו בין חומות העיר ירושלים, נשללה עד לאחרונה דווקא מאלו שנשבעו להגן עליה בגופם ובנפשם. הזכות לטייל, לסייר או סתם לשוטט בקילומטר המרובע של העיר העתיקה הייתה לחלום שהפך עתה למציאות לאחר שנים ארוכות, דורות שחלפו וכיסופים רבים שמצאו ביטוי בתפילות, בשיעורים ובשירים.

ביום ראשון הוגשם לו החלום ונפרצה הדרך, תרתי משמע, בעבור בעלי מוגבלויות תנועה מהארץ ומהעולם בזכותם של פצועי צה"ל, לוחמים שנפצעו וממשיכים את מלחמתם למען שיקומם ויכולתם לחוות את נופיה ואתריה של הארץ, עליה הגנו בגופם.

לסיור הגיעו פצועי צה"ל שהשכימו ועלו לירושלים עם מלוויהם, בהם צנחן ותיק שנפצע קשה במהלך מבצע קדש בשנת 1956, לוחם בסיירת גבעתי שנפצע בשנות ה-90 ברצועת הביטחון שבדרום לבנון, לוחם שנפצע במהלך פעילות מבצעית בשכם בשנות ה-80 ועוד חברים יקרים ובהם גם תום פקודי וחברי, שעבורו השלמתי חוב מוסרי- אישי.

החברים שהתכנסו בשעת בוקר בשער יפו זכו לסייר ברחובות העיר העתיקה, ללמוד על עברה ולהתרשם מאתריה הייחודיים, בהדרכתו המקצועית של עמי מיטב, אשר הובילם בבטחה עד לרחבת הכותל המערבי. שם, מול אבני הכותל המערבי שלמרגלות הר הבית, מוקפים בדגלי ישראל, עשו פצועי צה"ל על כסאות גלגלים - היסטוריה.

כולנו זכינו להשתתף במעמד מיוחד וחגיגי בו נשאו דברים רב הכותל ומנכ"ל הארגון, לאחריהם הדהדה שירת התקווה בקול רם, בהתרגשות ובגאווה גדולה. לבסוף חיכתה לכל החברים ארוחה חגיגית וסיור ייחודי באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה, באדיבות הקרן למורשת הכותל המערבי, באולם אחר כותלנו המהווה חלק ממתחם מנהרות הכותל שהונגש במיוחד.

ביום ראשון זכו נכי צה"ל הקשים לחזור אל בורות המים, לשוק ולכיכר בעיר העתיקה שהונגשו לבעלי מוגבלויות בעת האחרונה. על כך יש להודות למשרד לירושלים ומורשת, לרשות לפיתוח ירושלים, למשרד התיירות, למחלקת הנגישות בעיריית ירושלים, למוסד לביטוח לאומי, לרשות העתיקות, לקרן למורשת הכותל המערבי, ולחברה לפיתוח מזרח ירושלים האחראית על ביצוע ההנגשה המבורכת.

*מאמר זה מוקדש לכל אחיי ואחיותיי פצועי צה"ל המתמודדים עם אתגרים ומתגברים על מכשולים בכל יום ובכל שעה. ולעילוי נשמת אבי ומורי, דני בראון ז"ל שלימדני כי אין דבר העומד בפני הרצון.