פרופ' רננה פרס מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית רואה בתקלה הטכנית שהשביתה אתמול את אינסטגרם פייסבוק וווטסאפ הרבה יותר מתקלה טכנית גדולה ככל שתהיה, אלא אירוע שחשף מציאות חברתית שאליה זלגנו כולנו.

"התקלה הזו עצרה ערוצים שלמים של תקשורת. מסרים שנשלחו בצהרים הגיעו ליעדם בלילה או לא הגיעו בכלל. הגיעו אליי מסרים מבולבלים כמו 'למה שאלה כזו חשובה בשתיים בלילה...'. הכול קרה בבת אחת. כל מה שקשור לפייסבוק שותק וכל העולם הדיגיטלי חברתי שאנחנו משתמשים בו ביום יום לקח שמונה שעות של הפסקה".

פרופ' פרס מספרת כי אירועים מעין אלה מעוררים התרגשות גדולה אצל חוקרי מדעי החברה שמנצלים את ההזדמנות הנדירה לאיסוף עוד ועוד מידע ונתונים, שהרי אין לחוקרי תחום זה יכולת לבצע ניסויים ו"תקלה כזו מאפשרת לנו לנטרל את כל העולם דל הדיגיטל ולבחון שאלות אחרות כמו איך אנשים רואים טלוויזיה, איך מגיבים לפרסומות, איך מייצרים השפעה ומעבירים חדשות ללא עולם הדיגיטל. מבחינתנו מה שקרה תמול היה מעבדה של שמונה שעות שמאפשרת לראות מה היה לפניה ואחריה. לא ישנו כל הלילה".

על התובנות העולות מהמעבדה שנקרתה בפני החוקרים אומרת פרופ' פרס כי מתברר עד כמה כולנו התמכרנו לטלפונים הסלולרי אותו אנחנו שומרים בקרבתנו במשך 22 שעות ביממה. "אנחנו יודעים שזו התמכרות כי קשה מאוד להיגמל מזה וכשאין לנו את זה אנחנו לא יודעים מה לעשות".

"כחוקרי מדעי החברה אנחנו מאמינים בכוחה של התקשורת הדיגיטלית כאמצעי לחיזוק קשרים במעגלים הקרובים וכדי לבסס קשרים במעגלים רחוקים", אומרת פרס ומזכירה את הפער בין ימינו אלה בהם אנחנו מעבירים תמונות גם לרחוקים לנו לעומת העבר בו העברת צילומים לקרובי משפחה וחברים הייתה אירוע נדיר. "יש לנו אפשרות ליצור ולשמר קשר באופן שלא היה בעבר", היא אומרת ומוסיפה את היכולת שקיימת כיום, בזכות התקשורת הדיגיטלית, למי שנמצא בפריפרייה למצוא לעצמו שותפים לתחומי עיסוק ועניין, תחביבים וכיוצא באלה. "כחוקרים אנחנו רואים את ההשפעה החיובית של תקשורת הדיגיטל".

למעשה, מסבירה פרס, תקשורת הדיגיטל הפכה לחלק מהמארג החברתי של כולנו והיא מהווה ייצוג לקשרים האמתיים הקיימים ומניקה פתח לסוגי תקשורת נוספים שלא היו בעבר.

על הצפוי בעתיד היא אומרת כי נראה מעורבות רבה יותר ויותר של מציאות מדומה, במשקפי מציאות מדומה נראה מחירים של מוצרים, נתוני מידע יולבשו על המציאות האמתית ועוד. "כל טכנולוגיה כולל ספרים, שינתה את העולם. תפקידנו להיות ערכיים וטובים כדי שנעשיר את החברה שלנו והפוך אותה לטובה יותר. האחריות מוטלת עלינו".