בחלקה הצבאית בהר הרצל בירושלים נערכת בצהריים (רביעי) האזכרה הממלכתית לשר לשעבר רחבם זאבי הי"ד, שנרצח לפני 20 שנים.

ראש הממשלה נפתלי בנט נשא דברים לזכרו של זאבי. "כאשר פרצה מלחמת יום הכיפורים, היום לפני 48 שנים, היה האלוף רחבעם זאבי משוחרר מצה"ל זה חמישה ימים. קצת לפני שהמלחמה הפתיעה מדינה שלמה, סיים גנדי 25 שנות שירות בצה"ל. בהישמע צפירות האזעקה, לא היה לו ספק לרגע. בו ביום הוא עלה בחזרה על מדים וחזר לשירות פעיל. את ימי הלחימה העביר גנדי כיד ימינו של הרמטכ"ל דוד אלעזר".

"הוא היה לצידו כאשר מה שהחל בנחיתות מוחלטת הפך לניצחון מובהק בשתי החזיתות. חשוב לומר את זה לדור הצעיר - אנחנו מרבים לדבר על מחדל יום הכיפורים אבל את מלחמת יום הכיפורים ניצחנו בזכות גבורת ונחישות הלוחמים. סיפור ההתגייסות מחדש של גנדי בפרוץ המלחמה ההיא משקף במידה בלתי מבוטלת את הכוח המניע מאחורי האיש שהיה: מחויבות עמוקה למדינת ישראל, אהבה שאין לה סייג לארץ ישראל, והנכונות לעשות כל מה שנדרש על מנת להבטיח את עתיד וביטחונו של עם ישראל", הוסיף בנט.

לדבריו, "כזה היה רחבעם זאבי, גנדי. איש שעל אהבתו הגדולה לארץ גברו אולי רק ידענותו והיכרותו העמוקה עמה".

"לפני 20 שנה נקטע באחת מסלול חייו של מי אשר משחר נעוריו ועד יומו האחרון קשר את גורלו עם הגנת ישראל וביצורה. לא במקרה קבור גנדי כאחד החיילים - כי הוא חייל כל חייו במהותו. לפני 20 שנה, נפל השר רחבעם זאבי בידי מרצח, לא הרחק מכאן. בירושלים, העיר בה מצויים שורשי משפחתו, העיר אשר למען שחרורה וחירותה לחם כה רבות בבירת הנצח שלנו, השיגה אותו יד מרצח שפל".

בנט ציין כי "כבר כנער, נרתם גנדי למשימת חייו כאשר התגייס לפלמ"ח. לימים, בנאום בכנסת, הגדיר גנדי את הפלמ"ח במילים הנפלאות הבאות: 'צבא מחתרת יחפני של נערים ונערות שעמס על כתפיו את משימות הדור והיה למגש הכסף הטבול בדם'. ולהם אנחנו חבים את המדינה, לאותו צבא של יחפנים. צריך ללמוד ולהכיר את זה, הדור הצעיר צריך לקרוא ספרים ולהכיר זכות למי שבזכותו אנחנו פה. מאז הצטרף אל אותם נערים יחפנים, ובמשך למעלה משלושה עשורים היו חייו של גנדי נתונים לביטחונה ולהגנתה, מהיותו קצין צעיר ועד לשחרורו מצה"ל בדרגת אלוף".

"גם כאשר בחר בחיים הציבוריים כהמשך טבעי, אך לא רציף, לשירותו הצבאי, המשיך בדרכו ללוות בדאגה ובאדיקות את המהלכים שליוו את המדינה. הוא אהב את המדינה, כאב את המדינה, הכיר את המדינה. היכרותו העמוקה עם הארץ ועם קורותיה, כפי שהן משתקפות בין היתר מבין דפיו של ספר הספרים – התנ"ך - הייתה יוצאת דופן. שפתו הייתה רהוטה וגם חדה כתער", אמר ראש הממשלה.

הוא הזכיר שהשר לשעבר נרצח בשל עמדתו. "גם מי שחלק עליו, וכאלו לא חסרו, לא יכול היה שלא להעריך את אמונתו היוקדת, את המסד הערכי עליו נשענה, ואת הנכונות הבלתי מסויגת להיאבק על עמדותיו, להילחם על מה שהוא האמין בו. בשל דעותיו, בשל אמונתו, ובשל היכולת להיאבק עליהן כשר בממשלת ישראל – נרצח רחבעם זאבי בידי מחבלים שפלים, כאן בירושלים".

"משפחת זאבי - הבנים, הבנות, הנכדות והנכדים, 20 השנים שחלפו מאז הירצחו היו רצופות בוודאי געגוע לאבא ולסבא שהכרתם טוב מכל. לכתה של יעל, רעייתו המסורה, לפני כחמש שנים העצים בוודאי את כאב היתמות. מי יתן ותמצאו נחמה בכך שדמותו ופועלו של יקירכם חקוקים לעד בקורותיה של תקומת מדינת ישראל וביסוסה", סיכם בנט.