בחינת בגרות
בחינת בגרותצילום: ISTOCK

משרד החינוך פרסם אחר הצהריים (רביעי) את "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תש"ף (2020), ובה נתוני הזכאות לבגרות בבתי הספר בישראל.

עשרים הרשויות בראש טבלת הזכאות לבגרות: שפיר, בוקעאתה, קריית עקרון, גבעת שמואל, אפרת, בית ג'ן, פקיעין-בוקייעה, כסרא-סמיע, חורפיש, מסעדה, אריאל, כאוכב אבו אל-היג'א, גבעתיים, אלקנה, רמת השרון, עג'ר, רמת גן, מעלה אדומים, גני תקווה ותל מונד.

עשרים המוסדות בראש טבלת הזכאות לבגרות: אולפנת בנ"ע ערד, "אומנויות" באשקלון, ישיבת נוה שמואל, רגבים בעמק, ישיבת בנ"ע כפר הרואה, אולפנת בני עקיבא אבן שמואל, אולפנת בני עקיבא מרכז שפירא, מקיף דתי עזתה בנות, אולפנת צביה-עזתה, אולפנת בקעת הירדן, אולפנית אמי"ת או"ע, אולפנת צביה חיפה, אורתודוקסי ערבי בחיפה, תיכון ממ''ד זכרון יעקב, ממגד גבעות ברכסים, נוה חוה בכרמיאל, בית יעקב בנות הרמה בבית שמש, בנות חנה בביתר עילית, בית דוד בחולון, תיכון שובו פתח תקווה.

האתר "שקיפות בחינוך" של משרד החינוך מנגיש לציבור הרחב מידע ונתונים על מסגרות החינוך בהם ילדיהם מתחנכים, ועל היישובים בהם הם מתגוררים.

ראש המועצה המקומית קרית ארבע-חברון אליהו ליבמן הגיב לנתוני משרד החינוך שמתפרסמים היום: "מצויינות לצד ערכים. שמחנו לראות את הנתונים שפרסם משרד החינוך. המועצה משקיעה משאבים אדירים בחינוך שהתבטאו באפס אחוזי נשירה, זו בשורה אמיתית ושיפור דרמטי לעומת שנים קודמות".

בנוסף דורגה מועצת קרית ארבע במקום השישי בארץ בשילוב תלמידים מהחינוך המיוחד: "זכות גדולה, נוער מכיל, נוער שיודע לקבל את האחר והשונה הוא נוער עם ערכים ששואף למצויינות וגם מצליח, אני רוצה להודות לצוותים החינוכיים שבמועצה שעושים מאמצים גדולים כדי לשמור על הנוער שלנו ולגדלו באהבה לארץ, לערכים ולהישגים", כך ליבמן.

מנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא אלחנן גלט בירך על ההישג, "אני גאה במוסדות הרבים של הרשת שמובילים ומצטיינים בתחומים רבים. שמחתי מאוד לשמוע שגם בזכאות לבגרות מוסדותינו מוציאים את המיטב מהתלמידים. נמשיך לחנך למצוינות בתחומי הקודש, המדעים ובעשייה חברתית גם מעבר לציוני הבגרות".

יו"ר מפלגת הבית היהודי וסגנית ראש העיר ירושלים חגית משה בירכה על האחוז הגבוה של מוסדות החינוך הדתי ברשימת בתי הספר המובילים בשיעור הזכאות לבגרות.

''אני מברכת את מורי מוסדות החינוך הדתי שכהרגלם מצליחים להביא את תלמידיהם להישגים מרשימים, הופעתם של עשרות ישיבות תיכוניות ואולפנות בראש רשימת בתי הספר הזכאים לבגרות מראה את החינוך למצויינות, הערבות הדדית בין התלמידים בתוך הכיתות והדבקות של המורים לא לוותר על שום תלמיד", אמרה משה.

"אנו בבית היהודי נמשיך לקדם את נושאי החינוך במגזר הדתי, אם בסיוע מוניציפאלי לשדרוג מערכות החינוך ואם בעמידה איתנה ושמירה על תקציבי החמ"ד", הוסיפה.

ראש המועצה המקומית, אפרת עודד רביבי הגיב לנתונים: "עם התפרצות הקורונה שמנו לעצמנו מטרה לשמר ולהעצים את המנהלים וצוותי החינוך, הבנו שעל אף האתגרים אם נדע לעבוד יחד עם ההון האנושי נוכל להביא לרציפות חינוכית תיפקודית. קיימנו איתם עשרות פגישות ושיחות למדנו מהם על הצרכים. יחד איתם ביקרנו תלמידים, בנינו מערכת משותפת שבאה לידי ביטוי בהצלחה שעולה עם נתוני הזכאות, שמלמדת על ההשקעה של הרשות ורשתות החינוך ומלמדת שוב את חשיבות הקשר הבין אישי ושמירה על הון אנושי איכותי".

אפרת דורגה במקום הארצי בזכאים לבגרות עם 98.2% וכרשות שמשקיעה הכי הרבה בתלמידי חטיבות הביניים ובמקום התשיעי הארצי בהשקעה בתלמידי תיכון. "העובדה כי באפרת לא התחלפו מנהלי מוסדות חינוך על אף השחיקה בקורונה ונתוני הנשירה הקרובים ל0% הם הוכחה כי התברכנו באנשי חינוך מעולים וגם בתלמידים מעולים", אמר רביבי.

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן ברך על תוצאות הזכאות לבגרות: "אנחנו גאים בבנותינו ובנינו על הישגיהם שהביאו את גוש עציון להיות אחת מחמש הרשויות המצטיינות בישראל, והמובילה יהודה ושומרון. כל הכבוד לאולפנת בני עקיבא ראש צורים שבלטה עם 100% בגרות מלאה, נתון חסר תקדים יחד עם זכאות מרשימה במתמטיקה. לצד החינוך למצוינות ברמה הגבוהה ביותר אנו בגוש עציון דוגלים בחינוך לערכים של אהבת העם והארץ ולמסורת של חבלי מולדתנו, נמשיך באותה הדרך להצמיח ולגדל את דור העתיד של עם ישראל".

בתנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו לפרסום נתוני הזכאות והזכירו כי אחוז הזכאים לבגרות אינו מעיד על איכות בית הספר. "כאשר מדובר בבתי ספר מסננים, מדדים כמו אחוזי הגשה לבגרות אינם מעידים כמעט דבר על ההשקעה החינוכית של בית הספר בתלמידיו. בית ספר אליטיסטי עשוי להגיע לראש הטבלה רק בשל מצבם הסוציו אקונומי של תלמידיו שהתקבלו מלכתחילה ולא הונשרו בדרך''.

בתנועה טענו כי ''קיימים מוסדות רבים אשר מכילים את כלל האוכלוסייה ומובילים את כלל רמות התלמידים להצליח ולהתקדם מעבר ליכולות ההתחלתיות שלהם. זו הצלחה אמיתית של החינוך, הצלחה לחברה ומענה חינוכי נכון לכל ילד באשר הוא. אלה המוסדות שצריכים להיחשב כמצטיינים ועל ההורים מוטלת החובה שלא ללכת שבי אחר מיתוגים, אלא לבחור מוסדות לפי מידת השקעתם ואחריותם''.