ארכיון
ארכיוןצילום: ערוץ 7

ועדת התביעות בניו יורק השיגה מממשלת גרמניה הסכמה לתשלום קצבה חודשית לכ-6500 שורדי שואה. על ההישג, משמעותו והזכאים לקצבה שוחחנו עם עו"ד דוד ידיד, מומחה לזכויות ניצולי שואה.

"מדי שנה יושבת ועידת התביעות במו"מ עם ממשלת גרמניה ודנה בהכנסת קבוצות מסוימות לקבלת זכויות שלא התקבלו עד כה", אומר עו"ד ידיד. בהחלטה הנוכחית עלה בידי ועדת התביעות להביא להכללתן של שלוש קבוצות נוספות למעגל מקבלי הקצבאות, ועו"ד דוד מפרט את השלוש:

"היו אנשים שהיו במצור הנאצי על לנינגרד. השאלה הייתה אם הם נחשבים שורדי שואה או לא. בעבר הכירו בקבוצה הזו באופן חלקי ונתנו להם תשלום חד פעמי. כעת זו אחת הקבוצות שהכירו בה לקבל תשלום חודשי של 375 יורו. קבוצה נוספת היא אנשים שחיו בדרום צרפת, משטר וישי, שלא נכבש על ידי גרמניה והייתה ממשלת בובות ששיתפה פעולה עם הנאצים. הם לא הוכרו באופן מלא כי נטען שצרפת הייתה מעין מדינה עצמאית, אבל יש יהודים שהסתתרו בצרפת וכעת הוחלט להכיר גם בהם ולתת להם את התשלום הזה. קבוצה שלישית היא אנשים מרומניה שעד 2010 לא הוכרו ורק מאוחר יותר ניתנו להם תשלומים חד פעמיים קטנים".

ידיד מציין כי "בשנה שעברה התקבלה החלטה אחרת שהתייחסה לקבוצות אחרות, 200 אלף ניצולים שקיבלו 1200 יורו. מסתבר שיש באמתחת ועדת התביעות עוד קבוצות שלא קיבלו. למשל בשנת 2011 ממשלת גרמניה הסכימה לתת תשלום של 2500 יורו ליוצאי מרוקו ובהמשך גם ליוצאי אלג'יר".

בין סעיפי ההסכמות בין ועדת התביעות לממשלת גרמניה כלולה גם ההסכמה שהתביעה רלוונטית רק לשארית חייהם של הניצולים מכאן והלאה ולא רטרואקטיבית. "הזכויות אמנם נוצרו לפני 75 שנה, אבל ההכרה היא כאילו לפנים משורת הדין כדי לעזור למי שהם עכשיו קשישים. יותר קל לשלם 375 כפול 6500 ולא לשלם מאות מיליונים לתשלומים רטרואקטיביים".

בנוסף לקצבה החודשית, מציין עו"ד ידיד, משולם על ידי ממשלת גרמניה גם סכום החד פעמי למי שנולדו אחרי 1928, וזאת תחת הכותרת 'ילדות אבודה', על אבדן הילדות של אותם אנשים.

על מנת לקבל את הקצבה, הוא אומר, אין צורך להיעזר בהכרח בשירותיו של עורך דין. "צריכים להגיש בקשה לוועידת התביעות. יכולים לעשות את זה לבדם או לפנות לעורכי דין שמטפלים בזה. אצלנו יש ארכיון של כל מי שטיפלנו בהם וקיבלו את התשלומים חד פעמיים, ועכשיו נבשר להם על ההחלטה ונסייע להם בטיפול לקבלת הסכום".