התפקיד העיקרי שיידרש מהיו"ר הנבחר הוא גיוס כספים. בניין הסוכנות היהודית
התפקיד העיקרי שיידרש מהיו"ר הנבחר הוא גיוס כספים. בניין הסוכנות היהודיתצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהרגע שנשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג החל את המרוץ שלו לנשיאות ויצא לחל"ת מתפקידו כיו"ר הסוכנות היהודית, פתחו גורמים פוליטיים את המרוץ להחלפתו. כעת כשהבחירות בפתח והן עתידות להתקיים לקראת סוף החודש הלועזי, הגיע הזמן לעשות סדר בבורסת השמות ולספר קצת מה מתרחש מאחורי הקלעים.

המועמד המוביל לכאורה הוא שר המודיעין, חבר הכנסת ואלוף במילואים אלעזר שטרן ממפלגת יש עתיד. הדרך לראשות הסוכנות היהודית כמעט סלולה בשבילו. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד תומכים בו והוא המועמד הכמעט רשמי מטעם הקואליציה. "לפי רוב הסיכויים הבחירות מונחות בכיס של אלעזר שטרן. יש לו את ההמלצות הנכונות וגם את הקשר לעולם היהודי", אומרת שירית אביטן כהן, הכתבת הפוליטית של 'גלובס'. "לעובדה שבנט ולפיד ניצבים מאחורי אלעזר שטרן יש משקל גדול, מדובר על ממשלה חדשה שיש לה קשרים טובים מול הממשל האמריקני, צריך לשים לב לכך. ובכלל, המועמד שראש הממשלה ממליץ עליו לתפקיד יו"ר הסוכנות הוא לרוב מי שנבחר, למעט פעמיים".

כזכור, לתפקיד יו"ר הסוכנות נבחר בפעם האחרונה יצחק (בוז'י) הרצוג, בניגוד לעמדת ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו שתמך במועמדו חבר הכנסת יובל שטייניץ. "התקדים של הרצוג הוא תקדים רע מאוד בשביל אלעזר שטרן. באופן כללי אפשר לומר שהסיפור פתוח בגלל התקדים של נתניהו ובמיוחד לאור ריבוי המועמדים, תופעה שלא הייתה אז. יש תחושה בבחירות הנוכחיות שהמשחק לא גמור בכלל. אנחנו נמצאים שבועות ספורים לפני בחירת יו"ר הסוכנות היהודית ולא ברור לגמרי מי המועמדים המובילים, כמעט כולם משחקים על מגרש פתוח. מדובר בסיפור פתוח עד לרגע האחרון. בשיחות שלי עם חלק מהחברים בוועדה הבוחרת הם ציינו בפניי שמאוד קשה לדעת מי עתי ד להיבחר לתפקיד".

חבר הכנסת אלעזר שטרן מיש עתיד הוא אחד הח"כים השנויים במחלוקת. התבטאויותיו כלפי נשים וכלפי רבנים כמו הרב שמואל אליהו חוללו סערות תקשורתיות גדולות, שבסופן הוא נאלץ להתנצל. לציבור הציוני־דתי הוא זכור מפרשת חננאל מגד, החייל שסירב ללחוץ בטקס מצטייני הרמטכ"ל את ידו של הרמטכ"ל דן חלוץ, שפיקד על הגירוש מגוש קטיף. שטרן כראש אכ"א הדליף את פרטיו לעיתונאי 'ידיעות אחרונות' דאז יאיר לפיד. האם אירועים אלו ישפיעו עליו במרוץ? על פניו התשובה היא לא. מה שחשוב בעיקר לחברי הוועדה הממנה הם היחסים עם העולם האמריקני והיכולת של יו"ר הסוכנות לגייס תרומות. לכן מה שישפיע יותר על דעתם הם הקשרים של שטרן עם יהדות ארצות הברית והיכולת שלו להשפיע על תורמים.

למרות העיסוק המרכזי בשטרן, חשוב לזכור: המועמדת של שר הביטחון ויו"ר מפלגת כחול לבן לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית היא עומר ינקלביץ', שרת התפוצות לשעבר. לינקלביץ' יש את הגב של שר הביטחון בני גנץ, מה שיוצר מתיחות בממשלה בינו ובין לפיד ובנט. העובדה שהקואליציה מפוצלת בנושא הזה פוגעת בסיכוייו של שטרן, מפני שבוועדה די בכך ששניים מתוך עשרה יתנגדו למינוי והחלום להתמנות לראש הסוכנות יתפוגג.

הליכוד העולמי

הראיונות לתפקיד התקיימו השבוע (ה') בשיחות זום, מה שמסביר את השתיקה הרועמת של המועמדים בתקשורת מתוך חשש שלהם להצטייר כמזוהים פוליטית. חלק מהדוברים הביעו בפנינו חשש שריאיון לעיתון 'בשבע' עלול לצבוע אותם בגוון פוליטי שיפגע בהם מול הוועדה. ואולם, למרות הניסיונות להצטייר כניטרליים, כל המועמדים הבולטים מזוהים פוליטית. שטרן כאמור חבר מפלגת יש עתיד, ושלושה אחרים הם בשר מבשרו של הליכוד: חבר הכנסת לשעבר והאלוף במילואים עוזי דיין, חבר הכנסת והשר לשעבר דני דנון, אשר מכהן כיום כיו"ר הליכוד העולמי, ואירינה נבזלין, נשיאת קרן נדב ויו"ר דירקטוריון אנו - מוזיאון העם היהודי, ואשתו של חבר הכנסת יולי אדלשטיין. אלא שבניגוד לבחירות האחרונות, שבהן הצהיר יו"ר הליכוד בנימין נתניהו על תמיכתו בשטייניץ, הפעם צרצרים, אין שום תמיכה רשמית באף מועמד. ייתכן כי ניסיון העבר השלילי עם שטייניץ גרם לו למשוך את ידיו מהעניין.

מקורביו של חבר הכנסת לשעבר והאלוף במילואים עוזי דיין מסבירים מדוע לטעמם הוא המועמד הראוי ביותר. "עוזי דיין הוא המועמד עם הרקורד הכי טוב שצריך", מציין אחד ממקורביו. "יש לו התמצאות בעם היהודי והוא מכיר בחשיבות הסוכנות כגוף של העם היהודי. כל אלו בשילוב של ניסיון ניהולי וחינוכי יוצא דופן כאלוף פיקוד מרכז, סגן הרמטכ"ל, יו"ר מפעל הפיס, היועץ לביטחון לאומי של שתי ממשלות, חבר כנסת בשתי קדנציות ויו"ר חוגי סיירות של קק"ל. בתפקידים אלו הוא הוכיח יכולת של עבודת צוות עם משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, נתון חשוב בשביל יו"ר הסוכנות היהודית. מבחינת עוזי דיין הדברים החשובים ביותר הם החינוך היהודי, הזהות היהודית ועלייה לארץ ישראל". גם בסוגיית גיוס התרומות יש לדיין יכולות. "בשבתו שבע שנים כיו"ר מפעל הפיס הוא עשה מצ'ינג, הכפיל פי חמישה את הכסף למלגות ופי שניים את הרווח הנקי. גם כיו"ר חוגי סיירות הוא הכפיל פי שניים את הרווח הנקי. מדובר על יכולות גבוהות בגיוס תרומות".

לדברי המקורב, מבין מועמדי הליכוד דיין הוא הכי פחות מזוהה פוליטית. "עוזי מהליכוד ויישאר בליכוד. יותר מכך, עוזי זוכה לתמיכה של מפלגת הליכוד, הוא המועמד של המפלגה. אבל הוא הכי פחות מזוהה פוליטית. מועמדים אחרים יותר מעורבבים ושנויים במחלוקת וזהו פקטור מרכזי שיכול לעזור לו. בסופו של דבר זוהי החלטה של הוועדה, חברי הוועדה הם מאוד עצמאים ויש להם ביטחון עצמי בכוחם, וכבר ראינו שלמרות שביבי היה מאוד חזק הם בחרו בבוז'י הרצוג. כך גם הפעם, בנט ויאיר לפיד לא קובעים כי מדובר בסוג של פוליטיקה שקצת שונה מהפוליטיקה שלנו. אנחנו מקווים שהם יצביעו מה שטוב לסוכנות היהודית ולא יערבו שיקולים אחרים".

שחקן מרכזי נוסף מגזרת הליכוד במרוץ הוא חבר הכנסת והשר לשעבר דני דנון, אשר מכהן כיום כיו"ר הליכוד העולמי. מקורב לדני דנון מודע לקשרים הענפים שלו אך בוחר להדגיש את ניסיון החוץ שלו ואת החיבורים שיצר לאורך השנים. "דני דנון פועל כל הזמן לחבר יהודים צעירים מכל העולם, זו האג'נדה שלו", הוא מציין. "הוא ראה במבצע הצבאי האחרון הרבה יהודים אמריקנים שלא הרגישו בנוח ולא מיהרו להגיד שהם יהודים ולהגן על ישראל, והוא רואה אתגר גדול מאוד לחבר אותם. יחד עם זאת הוא מביא איתו הרבה ניסיון כשגריר ישראל באו"ם וכדמות ממלכתית שיוצרת המון חיבורים והיה מקובל על כולם. יש לו ניסיון בגיוס כספים והאנגלית שלו רהוטה, כך שבגדול יש לו סיכויים טובים ומשקל גדול מאוד".

תוצרת הסוכנות

אירינה נבזלין היא אומנם אשתו של חבר הכנסת יולי אדלשטיין, אך מבחינה פוליטית היא עומדת בפני עצמה כנשיאת קרן נדב ויו"ר דירקטוריון אנו - מוזיאון העם היהודי. היתרון המרכזי שלה הוא שהיא תוצרת הסוכנות היהודית ומכירה את המטריה מקרוב. "אירנה נולדה במוסקבה, היא לא נולדה בארץ, וחלק מתחושת השליחות שמניעה אותה להיבחר היא העובדה שהיא תוצר של הסוכנות היהודית", מספר אחד ממקורביה. "היא שנים עוסקת בזהות יהודית, ולפני שנה אף הוציאה ספר על כך. היא רוצה לקחת את הדור הצעיר של היהדות בתפוצות צעד אחד קדימה".

מבחינה מעשית עיקר הפעילות הציבורית שלה החלה בשנת 2013 כאשר נכנסה למוזיאון בית התפוצות ואף הצליחה לגייס סכום עתק של 70 מיליון דולר למענו. "לא בכדי היא נבחרה על ידי העיתון ג'רוזלם פוסט לאחת מ־50 היהודים המשפיעים בעולם. היא רוצה לקחת את מה שעשתה במוזיאון ולעשות אותו בתוך הסוכנות היהודית".

לטענתו, היא היחידה שיודעת לחבר את כל הזרמים. "החיים שלה מראים את המורכבות לעולם היהודי. היא לא אורתודוקסית, היא חיה חיים חילוניים ונשואה ליולי אדלשטיין, אדם דתי. היא אומנם הולכת איתו בחגים ומכבדת אבל לא מגדירה עצמה כדתייה. היא יודעת להכיל את כל הזרמים כולל הרפורמים והקונסרבטיבים. היא יכולה לחזק את הקהילות היהודיות ולתת תחושה שהיהדות זה משהו שכיף להתחבר אליו ואתה גאה בו, היא יודעת לדבר בשפה של כולם. גם במישור הפוליטי, היא עבדה עם ארבע ממשלות בעבר כולל עם שרי אוצר ותרבות, ואפילו הייתה שותפה לחוק התפוצות. הרי ברור לכולם שכדי לגייס 70 מיליון דולר צריך קשרים גם בממשלה וגם בחו"ל".

מועמדים טוענים שהעובדה שאביה לאוניד הוא מיליארדר משחקת לטובתה.

"מי שהציעו לה לרוץ הן חלק מהפדרציות היהודיות בחו"ל שרוצים אותה לא בגלל ההון שלה אלא בגלל היכולות שלה. האם כשהיא תעמוד בפני הוועדה ישאלו אותה אם היא תביא מהכסף מהבית? ברור שלא. זה כמו לתקוף את הילד העשיר בכיתה שכולם פותחים עליו עין. מדובר באישה צעירה בת 42 עם רקורד מרשים ביותר, כנשיאת קרן נדב ויו"ר דירקטוריון אנו - מוזיאון העם היהודי, ובניגוד לאלעזר שטרן שבממשלה מחפשים לו סידור עבודה בסוכנות כי צריך למנות את אלי אבידר לשר המודיעין במקומו, פה מדובר על אישה עם חזון שרוצה להמשיך את התהליך שהיא עוסקת בו בעולם היהודי בחיבור של כולם. לחבר את ישראל לתפוצות ואת התפוצות לישראל".

מועמדת נוספת ופחות מוכרת היא המשנה לראש העיר ירושלים פלר חסן-נחום. היא מחזיקה אומנם בקשרים טובים בעולם היהודי ובעלת היכרות עם גורמים במוסדות הלאומיים, אך בסופו של דבר מעמדה והרקורד שלה לא עומדים בשורה אחת עם אלה של שאר המועמדים, כך שסביר שהוועדה תעדיף אחד מהם על פניה.

מתברר שבמגרש הנוכחי גם לציבור החרדי יש תפקיד. חב"ד היא בעלת תפקיד מרכזי ביהדות התפוצות, ובכלל, ביהדות ארצות הברית יש לציבור החרדי מקום מאוד מרכזי בנוסף להשפעה הארצית, נתון אשר יכול להטות את הכף אפילו במעט לטובת אחד מהמועמדים. "בעבר כל הנושא של הסוכנות היהודית לא עניין את המגזר החרדי. אבל אז ש"ס ואחר כך דגל התורה נכנסו לקק"ל ולהסתדרות הציונית, וכיום יש להם השפעה ורצון להשפיע. בגדול, בוודאי שהם היו מעדיפים מועמד מהליכוד שנוטה למסורת", אומר ישראל כהן, פרשן ברדיו קול ברמה. "דני דנון זה שם טוב ועוזי דיין נמצא בקשרים טובים עם ראשי החרדים. לעומתם, אלעזר שטרן הוא סדין אדום, גם מיש עתיד וגם הוא מוגדר כחצי רפורמי, כמי שיכיר ברפורמים וייתן להם יותר דריסת רגל. הוא לא אהוד בלשון המעטה על הח"כים, העסקנים והממסד החרדי. אם הוא ינצח תהיה ברכה אחת לח"כים החרדים והיא שהוא לפחות לא יהיה בכנסת, ושם לא יעשה בעיות. אני לא מאמין שיתמכו בו לא בפומבי ולא בחשאי. הציבור החרדי לא חייב שיהיה מועמד חרדי אלא אנשים שהם בעד ימין, ערכי עם ישראל והיהדות המסורתית".