חיילים וחיילות
חיילים וחיילותצילום: רוני ינקביץ'

אגף המבצעים יצא השבוע בהנחיה לכלל יחידות צה"ל לשמור על שפה עברית תקנית, זאת לאחר שימוש נרחב ביחידות מודיעין, חיל אוויר ומסגרות צבאיות נוספות ב"שפה הרב מגדרית" אשר נפוצה באזרחות אצל גורמים המזוהים עם השמאל הפרוגסיבי, ארגוני להט"ב ופמיניזם רדיקלי.

מסמך צבאי מפורט מנחה כללי "עשה" ו"אל תעשה" תחת הכותרת "כיצד נשמור על השפה המשותפת בצה"ל?".

כך לדוגמא מנחה המסמך להשתמש בצורת רבים כאשר נדרש גיוון במין הדקדוקי (זכר ונקבה), וכן ניתנה הנחיה לא לכתוב צורות זכר ונקבה בהפרדה בנקודות או בלוכסנים.

כזכור, בחיל המודיעין בצה"ל החלו באחרונה להשתמש בשפה רב-מגדרית הפונה לכלל המגדרים באופן שווה. מדובר במספר קורסים שעוברים חיילי המודיעין. התכנים שהועברו בקורסים המדוברים כללו שימוש בשפה רב מגדרית ואף שימוש בגופן "עברית רב-מגדרית" שיצרה האמנית מיכל שומר בשנת 2019. כך גם בחיל האוויר נעשה שימוש בשפה זו, אשר זכתה לברכת שרת התחבורה מרב מיכאלי, לצורך עידוד גיוס נשים לקורס טיס.

בארגון תורת לחימה, אשר ביקרו את המגמה ופעלו בשיתוף גורמים צבאיים לשמירה על השפה, ברכו על ההנחיה החדשה: "טוב שבצה"ל קשובים לביקורת ומבינים את החשיבות בשמירה על השפה העברית. החדירה של שיבושי לשון מכוונים באה מתוך אג'נדות פרוגרסיביות של טשטושי מגדר מבית היוהל"ם, יחידה מיותרת שצריך לסגור.

״צה''ל צריך לעסוק בחיסול מחבלים ולקדם את ערך הניצחון וההגנה על ישראל, ולא בקידום אג'נדות מגדר של מרב מיכאלי. ובכל הקשור לשפה העברית, טוב שהשפיות ניצחה, לשון הקודש היא בסדר גמור ואין צורך להנדס אותה בטענות מגוחכות של דיכוי מגדרים. אנו נמשיך לעמוד על המשמר כדי לוודא שההנחיה נאכפת", חתמו בארגון.

מדובר צה"ל נמסר: "החוק כיום קובע כי כללי האקדמיה ללשון העברית מחייבים את כל משרדי הממשלה ובהם את משרד הביטחון ואת צה"ל. צה״ל כצבא ממלכתי מחויב לשפה אשר מאושרת באקדמיה העברית ללשון ולשפות הרישמיות במדינה. קידום שוויון ההזדמנויות המגדריות בצה"ל הוא ערך וחובה מעשית בתחומים רבים".