אלכסנדר פייפמן
אלכסנדר פייפמןצילום: שייע דייטש

א. ד"ש מפרנקפורט


"פפד"ם" - זהו הכינוי המקוצר של העיר המפורסמת "פרנקפורט דמיין", אחת הערים החשובות בגרמניה, שההתיישבות היהודית בה היא מהוותיקות באירופה, ורצופה מאז יותר מאלף שנה. היסטוריה מרתקת וטלטלות רבות עברו על עיר חשובה זו, והשבוע ביום ראשון, היא זכתה לטלטלה חיובית ושמחה: חנוכת הבית של בית הכנסת בבניין בית חב"ד החדש במרכז העיר.
יהודי יקר תושב העיר בשם אלכסנדר טסלר, זכה להרים תרומה חשובה למטרה זו, ועל שמו נקרא בית הכנסת "טסלר'ס שול". וכאשר ידידי מר טסלר מזמין - מגיעים.
הגעתי בטיסה ישירה ממוסקבה, וזכיתי ליממה מרגשת בצילם של השליח הראשי של הרבי בפרנקפורט הרב זלמן גורביץ, ורב הקהילה המשמש גם כראש הישיבה הרב יוסף הבלין. קהילה חב"דית קטנה ומאוחדת, צעירה ותוססת, הפועלת במקום בתנאים וחוקיים גרמנים נוקשים, אך בשיטה החסידית החמה והלבבית, וזוכים לשמש בית חם וחסידי לאלפי יהודי העיר, בהם לא מעט דוברי רוסית שהגיעו אליה ממקומות שונים במדינות חבר העמים, כמו להרבה ערים בגרמניה המלאות ביהודים דוברי רוסית.

ב. א-ל אמונה ואין עוול

חג פורים לפני 23 שנה. נשיא רוסיה החולה בוריס ילצין, חתם בכבודו ובעצמו על 'צו החנינה הנשיאותי', שבעקבותיו שוחרר הרב אברהם אדרת מהכלא המיוחד ל'זרים' במחנה מורדוביה, כ-700 ק”מ מזרחית למוסקבה, והרב הוטס מיד אל משפחתו בבני-ברק שבארה"ק.
כשנה וחצי לפני כן, ניצל אדם שפל את יושרו ותמימותו של הרב אדרת, ובעקבות כך הוא נתפס ונשפט לשנים רבות בכלא. מאמצים רבים והשתדלויות מכל העולם הופעלו, כאשר הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א נוסע לבקרו ולחזקו, ואף הפעיל את כל כובד משקלו, עד לחנינה המיוחדת של ילצין.
לפני מספר שנים, ערכנו בעיר בני-ברק מסיבת שבע-ברכות לבן הרב שליט"א, והזמנתי גם את הרב אדרת להשתתף, והפגישה ביניהם הייתה מרגשת מאוד. זאת כהמשך לשיחת טלפון קבועה בכל ערב ראש השנה, שהרב אדרת היה מטלפן מבני ברק למוסקבה, להודות שוב ושוב לרב. 'השנה שוחחנו במשך שעה ארוכה במיוחד', סיפר לי הרב שליט"א אתמול.

תלמיד חכם גדול הוא הרב אדרת, ואת כל חייו הקדיש למען לימוד ומסירת שיעורי תורה, בעיקר לבעלי תשובה. למרבה הצער, בתחילת שבוע זה, בעת הליכתו של הרב אדרת לפי תומו על המדרכה בעיר בני-ברק, נתקע בו בחוזקה נוסע על 'קורקינט חשמלי', והרב נפצע קשה, קשה מאוד. ולמחרת הוא נפטר למגינת לבם של רעייתו המסורה, משפחתו היקרה ותלמידיו האוהבים.

אגרת תנחומין מרגשת ומחזקת, שיגר אתמול הרב שליט"א למשפחה היושבת 'שבעה' בבני-ברק. ולהלן כמה משפטים מתוכה:
"…זכינו לפגוש את אביכם כאשר הוא היה במצב של "מן המצר קראתי י-ה", וזכינו לחוות איתו יחד את ה"ענני במרחב י-ה", שהיה באופן נסי, למעלה מדרך הטבע. דומני שכל מי שהיה בסוד הדברים יאמר בפה מלא, שהנס התחולל רק הודות לכח האמונה התמימה של אביכם, והודות לבטחון המלא שלו בבורא העולם. אני זוכר את חידושי התורה שהוא כתב בעת שבתו מאחורי סורג ובריח, במצב רוחני וגשמי כלל לא פשוטים, ובכל זאת הוא מצא בנפשו את המקום ואת העוז לשבת וללמוד ולהגות בתורה, ולא רק לחדש בה, אלא אף לחלוק את ההבנות שלו עם האנשים שסביבו. נקל לשער את הפער התורני שהיה בינו לבינם, אולם הוא מצא את הגשר שמגשר על הפער שבינם. הוא מצא את השפה איתם, לימד אותם, השפיע עליהם, והותיר עליהם רושם בל יימחה. אני זוכר את היום שהוא הגיע לביתי אחרי השחרור שלו, באיזה חום ולהט פנימי הוא נישק את המזוזה, ממש התרפק עליה. באותה השבת, זכינו להתפלל יחד, ללמוד יחד, לסעוד יחד. התמימות והאמת האירו ממנו. זכה אביכם להקים משפחה מיוחדת, ראינו את ההתמסרות של הרעייה, אשת חבר, בנסיעות הלוך ושוב למוסקבה, מתוך אמונה ותקווה וביטחון בהקב"ה. אנחנו לא מבינים את דרכי הבורא. לא מבינים על מה ולמה היה כל הסיפור במוסקבה, ולא מבינים את הנעשה כעת. "כי לא מחשבותי מחשבותיכם", ואנחנו, אנשים מוגבלים, נדרש מאיתנו "וידום אהרן". הראייה שלנו היא צרה ומוגבלת מאוד, אנחנו רק יודעים שהקב"ה הוא "א-ל אמונה ואין עוול", וכי השכר האמיתי על מעשי האדם הוא לעתיד-לבוא…".

ג. תיבת נח


אין מישהו בבית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה", שלא מכיר את מר אהרן אהרונוב. חיוכו שובה הלב לא סר מפניו, תמיד הוא מקדים שלום לכל אדם, ובעיקר מתרוצץ עם הספרים והעלונים שלו, או עם כרטיסי זכרון מעוצבים ושאר רעיונות פרי מוחו - איתם הוא משיט את 'תיבת נח' של רוסיה…

אנו השבוע בפרשת נח, בה מסופר על התיבה הגדולה שבנה נח בציווי הקב"ה, ובכך ניצל נח ומשפחתו מהמבול הגדול שירד בעולם לפני 4,126 שנה.
עם יציאתם מהתיבה, ציווה ה' על שבעה ציוויים מוסריים, אשר על פי ציווי הבורא תוקפם אוניברסאלי וחייבים בהם כל בני האדם. מצוות אלה קרויות "שבע מצוות בני נח".

גם הגויים צריכים לדעת את האמת כי יש בורא לעולם, ושצריך לנהוג בצדק ויושר כלפי כל נברא, ושלא די במוסר האנושי, אלא היסוד הוא להאמין שזה ציווי מהבורא המשגיח על העולם ואיש אינו יכול להתחמק ממנו וממשפטו. וכאשר התוודע אהרונוב שלנו, תקופה קטנה לאחר שהתקרב לשמירת תורה ומצוות וזכה ב"ה להקים משפחה יפה, על 7 מצוות בני נח, הוא החל לפעול בקרב אזרחי רוסיה כדי להביא לתודעתם את הציווי המיוחד.

בדורות הקודמים נמנעו היהודים מלעסוק בכך, מפני שפעילות כזאת הייתה עשויה להתפרש בעיני הגויים כתעמולה למען הדת היהודית, והיו יכולות להתפתח מכך חלילה עלילות כנגד היהודים. הרבי הסביר לא פעם, כי בימינו החשש הזה אינו קיים ואין בכך שום סכנה, ואף לא סכנת הפסד ממון ומניעת רווח, ואדרבה - השתדלות זו מביאה כבוד והערצה ליהודים, בראות הגויים כי היהודים משתדלים לפעול שבעולם ישלטו צדק ויושר.

אהרן לא נח על שמריו. וכמו קפיטן מסור ומומחה הוא משיט את התיבה עם שיעורים שבועיים, מאות שיעורים מוקלטים, תפילות, ושימוש חכם בכל הרשתות והמדיה.

ובתמונת השבוע:

לא אגזים אם אומר, שהוא ללא ספק אחד האנשים העסוקים ביותר במוסקבה, ובכל זאת, דומני שאין יום בו מר אלכסנדר פייפמן לא מופיע בבית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה". הילוכו מהיר, הוא מתיישב ללא אומר ודברים, פותח סידור ומתפלל ברצינות. הוא אהוב המתפללים והלומדים, ומוערך על-ידי כל מי שנעזר בו.
לפני מספר חודשים זכיתי לבקשתו להביא לו מארץ הקודש ספר-תורה שהוא הזמין וקנה. דאגתי לחבר אליו עצי חיים יוקרתיים במיוחד, אותם הזמנתי מאומן מומחה במוסקבה. והשבוע ביום שלישי הוא הכניס את ספר התורה לבית חב"ד שבשכונת ז'וקובקה, במעמד צנוע אך רב-רושם. השמחה על-פניו בעת הגבהת התורה, לאחר שסיימו לכתוב את כל האותיות - סחפה את כולנו!

גוט שבת
שייע