ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)צילום: חזקי ברוך

בדיון בועדת שירותי דת יהודיים שנערך ביום חמישי האחרון בנוגע לרפורמת הכשרות של משרד הדתות אמרה יו"ר הועדה ח"כ יוליה מלינובסקי כי סעיף 5 בחוק, שקובע כי רבני ערים יוכלו להיות מומחים הלכתיים בתאגידים הפרטיים - צריך שיימחק.

לדבריה, "אין זה הגיוני שרב עיר יימצא בכזה ניגוד ענייניים ויהיו לו אינטרסים שונים. כל מטרת הרפורמה היא בדיוק להבדיל בין תפקידים ומשגיח הכשרות יעסוק במלואו בתפקידו זה ולא בעוד דברים אחרים. סעיף זה עושה את ההיפך".

ח"כ מלינובסקי ביקשה מהמשרד לשירותי דת למצוא מתווה בו רבני עיר יוכלו להמשיך לתת כשרות, שלא תחת התאגידים הפרטיים.

גם מנכ"ל המשרד לשירותי דת, מוני מעתוק אמר בנוגע לסעיף הנ"ל כי "יימצא פתרון שגם רבני ערים יוכלו לתת כשרות במסגרת המועצות הדתיות".

תומר בן צבי, מנכ"ל ארגון כושרות: "מדי יום מתברר עד כמה הרפורמה הזו מחוררת ומלאה בכשלים כלכליים וניהוליים. לשמחתנו נראה שגם יו"ר הועדה, ח"כ מלינובסקי מתחילה להבין שהחוק המוצע הולך לבטל מערך זול, הזקוק לשיפורים כמובן, ולהחליפו במוצר יקר, לא מתוכנן לעומק ולא יעיל".

"אמרנו לאורך כל השנים - מערך הכשרות הקיים כיום לא מנוהל בצורה נכונה ויש לטפל בבעיות הקיימות בו מהשורש, אך הרפורמה המוצעת היא לא הפיתרון למצב הנוכחי", הוסיף בן צבי. "בכל דיון על החוק המתקיים בועדה מתברר עד כמה זו תהיה טעות לפתוח את תחום הכשרות לתחרות עסקית ולתת לגופים פרטיים בעלי אינטרס עסקי טהור לנהל את מערך הכשרות של מדינת ישראל".

"אנו מאמינים כי מדינת ישראל, מתוקף היותה מדינת הלאום של העם היהודי, מחויבת באחריות על הכשרות לכלל אזרחיה מתוך שירות לציבור", ציין. "במקום הרפורמה המחוררת והכושלת, מדינת ישראל צריכה גוף כשרות אחד- חכם, יעיל, מקצועי וטכנולוגי, בעל סטנדרטים ומחירים אחידים".