ח"כ שרן השכל
ח"כ שרן השכלצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת החינוך ח"כ שרן השכל הודיעה הבוקר (שני) בדיון בוועדת החינוך, על הקמת ועדת משנה שתעסוק בחינוך ממלכתי חרדי.

"ועדת המשנה תגבש את חוק חינוך ממלכתי חרדי ותסדיר בפעם הראשונה את הנושא בחקיקה מסודרת. נעשה זאת בשיתוף פעולה עם המחוז החרדי במשרד החינוך, משרד האוצר ועם מובילים בחברה החרדית כדי למצוא את המתווה הנכון שיביא את הילדים החרדים למימוש הפוטנציאל שלהם בכל דרך בה יבחרו.

"עד עכשיו הנושא היה בבחינת תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רצה לתפוס, אבל עכשיו בממשלה הנוכחית יש לנו הזדמנות לעשות את התיקונים הנדרשים שאפילו נציגי הציבור החרדי מעוניינים בהם אבל לא מסוגלים לעשות".

עוד אמרה היו"ר השכל כי היא מקווה שבכנסת הנוכחית יבוא לסיום המשבר שעלול, לדבריה, לסכן את עתידה של מדינת ישראל.

"במגזר החרדי יש חבר'ה גאונים שלא מנצלים חצי מהפוטנציאל שיש להם. יש מיליון מקצועות שבהם הם יכולים ללמוד ולהתפתח ולמצות את הפוטנציאל האדיר שלהם. אף ילד חרדי לא נופל מאף ילד אחר, ההבדל העיקרי הוא שכשהם מגיעים לתיכון או לאוניברסיטה, לתלמידים החילונים ניתנו הכלים הנאותים כדי לנצל את הפוטנציאל שגלום בהם, אבל את התלמידים החרדים סגרו בכלוב של זהב שלא מאפשר להם לבחור. אף אחד במשרד החינוך לא יכול להחליט בשבילם מה ילמדו".

ח"כ פרופ' יוסי שיין (ישראל ביתנו) אמר כי החינוך החרדי מהווה כיום כ-30% מהחינוך בחברה היהודית.

"מתוך כך, רוב מכריע מתוכו איננו לומד לימודי ליבה והזכאות לבגרות של גברים חרדים עומד על כ-16% בלבד".

"בנוסף, התקצוב במערכות החרדיות הפוליטיות אינו מבוקר בצורה ראויה ובתי ספר חרדים שאין להם גב פוליטי חזק ניזוקים באופן חמור ביותר עד שלילת השכלה בסיסית לתלמידיהם. זו תוצאה של הפוליטיקה הישראלית שבשם קואליציית הימין המלא אפשרה במשך שנים לחרדים להשיג תקציבי עתק ללא פיקוח תוך פגיעה משמעותית בתלמידים החרדים עצמם שלא יוכלו להשתתף בעתיד בשוק העבודה הישראלי ונידונו להיות אזרחים סוג ב' במדינת ההזנק הישראלית. מגמות אלו חייבות להשתנות מהיסוד על מנת שנוכל לשמור על הסטארט אפ ניישן הישראלי".

ח"כ משה טור פז (יש עתיד) טען כי רוב הזמן בעלי החלטות נקטו בשיטה של 'אל תעירו ואל תעוררו' כלפי חצי מיליון תלמידים.

"בכל המבחנים הבינלאומיים רוב התלמידים החרדים לא נבחנים. אם הגענו למקום ה-42 המזהיר בלימודי מדעים זה לא כולל את התלמידים החרדים כלומר, מצבנו האמיתי במדעים הרבה יותר גרוע. אי יישום לימודי ליבה מייצר דור שלם של תלמידים שיודעים תורה אבל לא מוכנים לעבודה.

"יש נשירה מהשכלה גבוהה של תלמידים חרדים, גם הבנות מודרות ברובן משוק העבודה, מצבן יותר טוב אבל אל מספיק".

ח"כ טור פז קרא לייצר תוכנית חומש שתטפל בכל האתגרים, "אחרת ישראל תמצא עצמה עם דור שלם מהמערכת הזאת שהם נעדרי השכלה כללית וחסרי כישורים לשוק העבודה".

ממשרד החינוך נמסרו בישיבה הנתונים הבאים: במגזר החרדי לומדים בסה"כ 489,931 תלמידים ב-7000 מוסדות חינוך. בשנת הלימודים תשפ"ב צפוי מספרם של התלמידים החרדים לגדול ליותר מחצי מיליון תלמידים. 257,108 לומדים בחינוך היסודי כשבממלכתי החרדי לומדים רק 8,496. 99,324 תלמידים חרדים לומדים בחטיבה העליונה ו-10,849 בחינוך המיוחד.

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) העלה בישיבה את נושא הצהרונים במגזר החרדי. לטענתו, הצהרונים מופעלים על ידי זכיינים ורשויות מקומיות במוסדות החינוך.

"הסייעות בצהרונים מתוקצבות גם על שעות העבודה בצהרונים, אך למעשה הבעלות מסרבת לשתף פעולה ומשתקת את פעולות הצהרונים, וכתוצאה מכך הורים נאלצים לצמצם שעות עבודה", אמר.

יו"ר הוועדה ח"כ השכל קראה למשרד החינוך לקזז את התשלום המועבר לצהרונים אם הצהרון לא פועל בשעות הצהריים.