בכנסת התקיים אתמול דיון מיוחד לקראת קידומו של החוק ללגליזציה מלאה של שימוש בקנאביס לאחר אישור התקציב. מומחים מתחומים שונים השתתפו בדיון וביניהם גם עורך הדין שי לאל מהתנועה להגנת הציבור מנגע הסמים ששב על אזהרותיו מהיום שאחרי אישור החוק. שוחחנו אתו על הדיון והנתונים שעלו בו.

"בראש הועדה להתמכרויות סמים ואתגרי הצעירים בישראל עומד חבר כנסת צעיר ונמרץ שחמישים אחוז מזמנו מקדיש לקידום לגליזציה של קנאביס, כך שכל השיחות בוועדה הם משחק מכור", אומר עו"ד לאל בהתייחס ליו"ר הועדה, חבר הכנסת רם שפע, שלדבריו אמנם שומע את הדעות השונות "ונותנים למתנגדים להשמיע את קולם, אבל המשחק מכור והשאלה בעיניהם היא לא אם להעביר את החוק אלא איך".

"נותנים הבטחות לטיפול במכורים ודאגה לבני הנוער אבל זה מסך עשן. לגליזציה תביא לנזקים בטווח הארוך הקצר והבינוני. לצערי יש חברי כנסת שמסרבים לשמוע נתונים ופרטים ממעט המקומות בעולם שעשו את הטעות הזו. אנחנו רק רוצים להשמיע להם. אי אפשר שחברי כנסת יצביעו על הצעת חוק מרכזית כל כך, שתשפיע על בריאות החברה בישראל, בלי להכיר את הנתונים, וזה המצב לצערי".

עו"ד לאל מפרט מעט מהנתונים שלטעמו הכרחיים לידיעתם של כלל חברי הכנסת לפני שהם מרימים ידם בעד חקיקת הלגליזציה: "יש נתונים על המצב בקנדה, אורוגוואי ובמעט המדינות בארה"ב שעשו לגליזציה והנתונים לא טובים. חברי הכנסת שמנסים לקדם את החוק מתעלמים או מציגים מחקרים מוטים שבוצעו על ידי או נתמכים על ידי תעשיית הקנאביס בארה"ב ומנסים להצדיק את הלגליזציה תוך התעלמות מנתונים אחרים כמו דבריו המפורשים של התובע הכללי בקולורדו והסגנית שלו שהופיעו בשנה שעברה בפני ועדת הסמים וסיפרו עד כמה הלגליזציה גרמה להרעת נתונים במישורים שונים, שוק שחור, מצב בני הנוער, עליה בשימוש בגירים ועוד, וכל הדברים הללו מוכחים בנתונים של מדינת קולורדו. הנתונים הרשמיים של מדינת קולורדו מאשרים שמשנת 2014 ועד 2019 הייתה עליה של 42 אחוזים בשימוש בקנאביס בקרב כל האוכלוסייה הבגירה. זה כישלון נחרץ".

שאלנו את עו"ד לאל אודות טענת המצדדים בלגליזציה, ובראשם חבר הכנסת שפע, שהחקיקה תסדיר את תנאי הלגליזציה, כלומר תתחם אותה למקומות מסוימים ולגילאים מסוימים ובמקביל תכלול הסברה וחינוך נגד שימוש בסמים, כך שייווצר לכאורה איזון בין השניים. "אלו חלומות באספמיה", משיב לאל. "הם יעבירו הצעת חוק שתשדר לציבור שזה לא מסוכן ושזה בסדר, וכל ההבטחות לחינוך והסברה לא יתממשו. כך זה בכל החקיקה, מעבירים הצעת חוק וכל האזהרות הנלוות לא מתממשות. הרי הייתה ועדה קודמת, ועדת ארדן, שעסקה בקנאביס והציעה לשנות מעט את החוק לאי הפללה של משתמשים, אבל לפרק זמן מוגבל ולאחר מכן נבחן את ההשפעה. תקופת החוק מסתיימת אבל מישהו בודק ומתייחס לממצאים? לא, רצים קדימה. לשנות את החוק זה קל מאוד, לעשות חינוך והסברה ולמצוא תקציבים, את זה משאירים למזל ולעתיד. זה לא יתממש".

"כדי להימנע ממיטה חולה צריך שלא להיכנס אליה, ולא כמו שמנסים שפע וח"כים אחרים לעשות, לצלול לתוך המיטה החולה של הקנאביס ונעשה את זה בזהירות. הדרך להימנע ממחלה היא לא להידבק בה", אומר לאל.

האם התפר הדק שבין קנאביס רפואי לקנאביס בכלל הוא שמקשה על ההתמודדות עם סיכוני הקנאביס? לאל סבור שאכן "קיים בלבול בין קנאביס רפואי לקנאביס לצורכי פנאי. משתמשים בקנאביס הרפואי כדי לתת תדמית חיובית לכלל המשתמשים וכדי עודד שימוש בצרכי פנאי, שזו טעות נוראית. ההתייחסות שלנו בקנאביס רפואי צריכה להיות זהיר מאוד תוך הבנה שיש לזה גם צדדים שליליים שאחד מהם הוא קיומה של תעשיית קנאביס שמנסה לעודד את השימוש בסם מסיבות כלכליות, הם ירוויחו מיליארדים על חשבון בריאות הציבור. זה מה שקורה בעולם. התעשייה הזו תיכנע ותישלט על ידי תעשיית הטבק ונראה איך תעשיית הטבק הופכת את הקנאביס לתעשיית טבק מספר 2, כפי שקורה בארה"ב".

האם כל האזהרות הללו שנשמעות ממנו ומאישים מתחומים שונים, קציני צבא שפוגשים חיילים שמתפקדים תחת השפעת קנאביס, קציני משטרה שפוגשים את המשתמשים בתאונות דרכים, אנשי חינוך שפוגשים נוער משתמש ורבים אחרים, כל אלה אינם ידועים לחברי הכנסת?

"זו שאלה שגם אנחנו שואלים את עצמנו, עד כמה שיקולים פוליטיים צרים של אותם חברי כנסת מעוותים את חובתם המוסרית לבריאות הציבור. אותם חברי כנסת מדברים על דאגה למשתמשים ולשנות את יחס המדינה למשתמשים ולטפל בהם, אבל המשתמשים נאמדים בכמה מאות אלפים, אבל יש מיליונים אחרים שגם להם צריך לדאוג ולא רק למשתמשים", אומר עו"ד לאל ומוסיף כי "יש כאן דוגמא של העדפת שיקולים פוליטיים צרים, רצון להיבחר על ידי פעילי עלה ירוק שהסתננו לכמה מפלגות ודוחפים את אותם חברי כנסת מלמטה והדברים נעשים תוך הפרת חובתם של אותם חברי כנסת כלפי הציבור".

עוד הוא מעיר כי יתכן והסיבה לקידום חקיקת הלגליזציה נובעת מכך שאותם חברי כנסת משתמשים בעצמם בחומר ובחקיקה הם מבקשים להעניק למעשיהם האישיים לגיטימציה ציבורית. על האפשרות הזו למד עו"ד לאל מהעובדה שמרבית הח"כים מקדמי הלגליזציה הם מצעירי הח"כים.

"התמונה הגדולה היא שככל שהסם לגיטימי יותר מספר המגיעים לאישפוזים פסיכיאטריים, למכוני גמילה והתמכרות, תאונות דרכים וחיילים מסוממים בגבולות הולך וגדל. לכן מקבלי ההחלטות צריכים לגלות אחריות ולא לתת היתר לשימוש נרחב בסם הזה, אלא לשכנע ולחנך. אותם חברי כנסת מדברים על חינוך והסברה, אבל אם זה מה שהם רוצים אז בואו נעשה את זה בלי לגליזציה. חינוך והסברה היום בבתי הספר תהיה היום עם הרבה פחות השקעה. לגליזציה סותרת את כל החינוך וההסברה שהם מדברים עליהם".