חילי טרופר
חילי טרופרצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

העיתונאית טל ניב מנסה לפענח במאמר שכתבה בעיתון 'הארץ' מדוע נפוצה תרומת איברים בקרב הציבור הדתי לאומי.

היא פותחת את המאמר בציון נציג דתי מרכזי שתרם איברים. "חילי טרופר, כפי שרבים יודעים, תרם כליה מכליותיו, לאדם שלא הכיר. גם אחיו תרם כליה. אבל לא רק האחים טרופר תרמו כליה. למעשה, בקרב הקבוצה הדתית לאומית, התרומה הזאת נהפכה לאידיאל, חלק מאתוס. ערכה בקרב קבוצת הדתיים לאומיים הוא גדול כל כך, כפי שמלמד מכתב למערכת "הארץ", שהתקבל השבוע מקורא בקי בהלכותיה, עד כי בבתי כנסת צוחקים שכל עוד לא תתרום כליה לא תוכל לעלות לתורה".

"מדוע התפתחה תרבות תרומות שהאחים טרופר מייצגים אותה: למה זו אופנה דתית, מה מעורר אותה, על איזה צורך היא עונה, מה המשמעות שלה? האם הרעיון שתרומה כזאת מרוממת את האדם ואת החברה לדרגת אנושיות גבוהה יותר מיטיב עם החברה, או שהוא סוג של מאניה חברתית בעלת פוטנציאל לקיצוניות? האם זהו אתוס שיכול להפעיל לחץ מסוכן על חברים בקבוצה?", היא תוהה.

ניב כותבת "בתרומת הכליה האלטרואיסטית הדתית לא מדובר בתהילת לוחמים, כתהילה שזכו לה ההולכים לפטרה, או בהילת קדושים (שהיא עניין לגויים). הקרבה עצמית ונתינה מסוג זה מעניקה עוצמה חברתית לתורם, בדמות הערכה וכבוד מצד הקהילה ו'קבוצת השווים' הסוציולוגית שלו. במקרה הזה, מדובר גם בהצהרה חברתית קהילתית: הנה האדם הישראלי־הדתי שאנחנו שואפים אליו.

נדמה שבאימוץ האתוס הזה, המחמיא לעצמו, החברה הדתית־לאומית מתקדמת עוד צעד בכיוון מסוכן, שבו הקרבה, עד עקירת איברים, היא מעשה שמסמן מסירות נפש, וזו בְּתוֹרָהּ מסמנת עליונות מוסרית. על מי? על כל מי שאינו מוכן להוציא מגופו איבר כדי להמחיש את עליונותו המוסרית — כלומר על כל השאר".

חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם הגיבה, "טל ניב באחד הטקסטים מלאי השנאה, הרוע והבורות שתקראו אי פעם. חוץ מהשנאה הקבועה בעיתון הארץ לדתיים ולציונות הדתית, נראה שהיא לא יכולה להאמין שאנשים עושים טוב למען אחרים כי הם פשוט מאמינים בערבות הדדית ובעשיית טוב".

העיתונאי אריאל שנבל ממקור ראשון הגיב בטוויטר "הציונות הדתית רגילה לחטוף, אבל הטקסט הזה שפורסם היום בהארץ על 'טרנד תרומת הכליות' במגזר, מהמם ברשעות ובשנאה שלו. חובש כיפה סרוגה לא יכול לעשות שום דבר טוב - אבל ממש שום דבר, זה לא להתנחל זה לתרום איבר(!) - מבלי שהמעשה יפורשן בעיוות מטורף כניסיון לחוש 'עליונות מוסרית' על מישהו".

משה מאירסדורף הגיב "טל ניב בטור בהארץ תוהה מה מטרתה של החברה הדתית לאומית שתורמת באחוזים גבוהים תרומת כליה אלטרואיסטית? התשובה: כדי להתנשא על אחרים. וזה ממשיך את הקו שהגרעינים התורניים נולדו כדי לקבל דירות עמידר בזול, והגיוס ליחידות קרביות נועד לעשות 'הדתה'.

כבן לציונות הדתית, לא תרמתי כליה (ומי כמוני יודע כמה באגים יש בציבור שלנו) אבל באמת מרחם על כל מי שלא מסוגל להאמין שיש ציבור של אנשים שעושים טוב רק כדי לעשות טוב. שעושה חסד מתוך אמונה שזהו הבסיס לקיומנו פה. כואב ששוב ושוב הציניות הפרטית של כותבי 'הארץ' מושלכת בחוסר אמון על אחרים".

העיתונאי שלמה פיוטרקובסקי הוסיף "המאמר מקומם את כל ישותי, משום שהוא חותר תחת הרעיון שאדם יכול להיות מוסרי באמת. הכל אינטרסים, יחסי כוח ומאבקים בין קבוצות בחברה".