עמיחי שיקלי
עמיחי שיקליצילום: Yonatan Sindel/Flash90

לא פעם אנחנו תוהים למשמע ענישה קלה מאוד שמושתת על ידי שופטים על נאשמים בעבירות אלימות, רכוש ופרוטקשן מהמגזר הבדואי. חבר הכנסת עמיחי שיקלי מעלה חשש כבד לפיו שופטים חוששים מנחת זרועם של בני המגזר הבדואי ובשל כך הם מקלים בענישה על פשיעה מצד בני המגזר.

"הסיבה המרכזית לענישה המקלה לא קשורה בנושא של איומים", פותח חבר הכנסת שיקלי. "אלא לפרדיגמה פרוגרסיבית שמחלקת את העולם למקפחים ומקופחים, ויש רצון אוטומטי ללכת עם המקופחים".

לעומת זאת הסיבה השנייה שלטעמו מובילה לענישה מקלה מול פשיעה במגזר הבדואי אכן נוגעת לחששם של שופטים מפגיעה אישית בהם. "ראינו דוגמה במחוזי בבאר שבע ששופט שחרר אנשים שהיו מעורבים בזריקת אבנים וחסימת כבישים. הוא שחרר אותם מכמה סיבות בהם שהשטח נרגע ואין סיבה להחזיק אותם במעצר, אבל אותו שופט הוא בדואי שהרכב שלו הוצת על ידי ארגוני פשיעה. לא ניתן להתעלם מכך שאולי הוא חושש שאם יפסוק נגד חמולה כלשהי יבולע לו".

שיקלי מספר על שיחות שקיים עם ראשי מועצות בדרום בסיוריו באזור ומשיחות אלה עולה שאכן ישנם שופטים החוששים לחייהם לאחר שעברו אירועי ירי לעבר בתיהם.

לטעמו של שיקלי הפתרון למציאות זו היא ענישת מינימום לשורה של עבירות, שכן לא ניתן יהיה "להאשים" שופט על ענישה שהשית על נאשם מאחר והחוק מחייב אותו להטיל עונש שכזה. "שופט יוכל להחמיר, אבל לא להקל", הוא אומר ומציין חוק שמובילה 'תקווה חדשה' ולפיו על עבירות של החזקת נשק שלא כחוק יושת עונש של לפחות שנת מאסר אחת. זאת בעוד כיום נאשמים בעבירות שכאלה מקבלים עבודות שירות או מאסר על תנאי.

שיקלי רואה בחקיקה ממוקדת זו חשיבות גדולה לנוכח החשש הכמעט ודאי להתפרצות מחודשת של אלימות והסלמה בערים המעורבות, ובהסלמה זו הצפי הוא לשימוש בנשק חם גם כלפי יהודים בפיגועי ירי. מאחר ומדובר במה שנראה כתופעת מדינה מדאיגה יש צורך בחקיקת ענישת המינימום, אך לדבריו נכון וניתן להרחיב את חקיקת ענישת המינימום לעבירות נוספות כמו אלימות, פרוטקשן ועוד. "אדם שיידה אבנים, חסם כבישים, חיבל בעמודי חשמל, הפיל אותם וחסם בהם כבישים לא אמור להיות משוחרר".