שמחה רוטמן
שמחה רוטמןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

''אבל למה הצבעתם נגד חוק האזרחות?''. מי שהניח את היסוד למדע התעמולה והקמפיינים אמר שאם תחזור על שקר מספיק פעמים הוא יהפוך לאמת. אני למדתי משהו אחר, שלשקר אין רגליים, לא משנה כמה פעמים איילת שקד וניר אורבך יפמפמו אותו. קחו נשימה, ונעשה סדר.

חוק האזרחות (הוראת שעה) היה חומה רעועה, אבל בכל זאת היה חומה. במשך שנים ישב בשער החומה הזו שומר זעוף פנים, ממשלת ישראל, שלא רצתה להכניס אפילו פלסטיני אחד לישראל.

לעתים היא נאלצה, בלחץ בג"ץ ויועמ"שים, לאשר כניסה פה וכניסה שם. אולי גם להעלים עין ממי שנכנס דרך הפרצות. אבל בגדול, החסימה של השומר זעוף הפנים, הייתה די יעילה.

באותה שנייה שהוקמה ממשלה עם תומכי הטרור מרע"מ, הוחלף השומר. במקום שומר זעוף פנים, יושב שם מנסור עבאס, דובי חייכן, שמעוניין בכניסה של אלפי פלסטינים בחודש, ויפתח להם את השער בכל הזדמנות.

ולכן, החוק (החומה) שהיה עד כה, לא עוזר יותר. הוא אפילו מזיק, כי הוא נותן לנו תחושת ביטחון מזוייפת. לכן חייבים לתקן את החוק, ולהוסיף לחומה גם מצלמות אבטחה (שקיפות) וגם דף הוראות מפורט לשומר שמגביל את כמויות הנכנסים (מכסות). עד שזה לא קורה, משמעות ההצבעה בעד חוק האזרחות "המקורי בלי שינויים" כפי שדורשת שקד היא מתן כח נוסף למנסור עבאס לסחיטת הקואליציה ולהכנסת אלפי פלסטינים "ברשות ובסמכות".

חוק יסוד ההגירה (או בשמו המלא, חוק יסוד הכניסה ההגירה והמעמד בישראל) קובע מנגנון של מכסות, לכל נושאי ההגירה. אם היו מסכימים לקדם אותו, זה היה פותר את הבעיה. מאחר והקואליציה לא הסכימה לקדם את חוק יסוד ההגירה, הצענו לקדם מנגנון של מכסות ושקיפות בחוק האזרחות עצמו. (הצעת חוק פרטית שכזו כבר הנחתי על שולחן הכנסת והחתמתי עליה 27 ח"כים) שקד לא הסכימה להעביר את החוק עם המכסות, ולכן התפוצץ המו"מ.

שקד גם לא הסכימה לחזור בה מהמחויבות לרע"מ ולמרצ. למעשה היא רוצה שנעביר את החוק בגירסתו המקורית, כדי שהיא תוכל להושיב את מנסור עבאס על כסא השומר, והפעם בעזרתנו. עצוב, אבל זה המצב. שקד, ימינה ובכלל כל הקואליציה נמצאים עמוק בכיס של מנסור עבאס, ולא יכולים, וגם לא רוצים לצאת. תם ולא נשלם.