נחמן אש
נחמן אשצילום: FLASH90

נמשכת מגמת הירידה בתחלואה בקורונה: אתמול (חמישי) נרשמו 1,325 מאומתים חדשים. ישנם 385 חולים שמצבם מוגדר קשה., מהם 164 מונשמים. 7,976 בני אדם נפטרו מקורונה במדינת ישראל.

האם נוכח הנתונים האופטימיים יש לצפות להקלות במגבלות? ומה הסיכוי להתפרצות מחודשת שתוביל לגל תחלואה חמישי? בנושא זה שוחחו ניסים משעל וגיא פלג עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש.

אש אמר הבוקר (ו') ב־103fm כי "ככל שהתחלואה יורדת אפשר להקל. חושבים על הקלות נוספות במסגרת התו הירוק", עם זאת הדגיש: "התחלואה עדיין כאן, לא נוריד את המסכות בקרוב. ככל שיותר יתחסנו אנחנו יכולים להיות יותר רגועים מהחשש להתפרצות נוספת". באשר לאפשרות של גל תחלואה נוסף, הודה: "אני חושש שהתחלואה עלולה לעלות שוב בחורף".

בהמשך, התייחס ליעילות מנת הבוסטר, ולשאלה האם נצטרך להתחסן במנה רביעית בעוד מספר חודשים: "מקווה ומעריך שההגנה של המנה השלישית תימשך יותר זמן. זה ברור שמספר הנוגדים יירד, אבל מקווה שזה לא יהיה בצורה כזו שנצטרך להתחסן שוב בעוד חצי שנה. אני מעריך שההגנה של המנה השלישית תהיה ארוכה יותר, אבל נצטרך לזהות את זה מוקדם כדי שלא תהיה התפרצות נוספת".

מנכ"ל משרד הבריאות הגיב לתקיפת הסייבר שהתרחשה השבוע על בית החולים הלל יפה בחדרה, והתריע: "אפשר לצפות מתקפות על בתי חולים אחרים וקופות חולים. זו מלחמה לא פשוטה ונצטרך כנראה להתמודד עם מתקפות כאלה בעתיד. אנחנו צריכים לחזק את ההגנה שלנו".

הוא עדכן: "זו בהחלט תקיפה קשה מאוד שההתמודדות איתה מאוד חשובה גם לטווח הארוך. הנזק הוא לא קטן. פגיעה כרגע היא במידע שהיה בבית החולים, שאנחנו פועלים כדי לשחזר אותו, אבל לא נצליח כנראה לשחזר את כל כולו. הנזק הוא קיים והוא גדול. זו מלחמה לא פשוטה. התקיפות הולכות ונעשות יותר מתוחכמות".

בסיום הביא פרטים נוספים על משבר המתמחים, והמגעים המתנהלים במטרה למנוע את ההתפטרות ההמונית: "אני מקווה שנצליח לסיים את המשבר הזה ולהגיע להבנה. יש שיח עם המתמחים כל הזמן ועם בתי החולים והסתדרות הרופאים. אנחנו מנסים שכולם יבינו שאנחנו עושים את המקסימום כדי להגיע למטרה".