יוסי אזרחי
יוסי אזרחיצילום: עצמי

"בנגב יבחן העם בישראל" שבעה עשורים חלפו מאז תבע דוד בן גוריון את המשפט האלמותי. החלטתה של השרה שקד לקדם הקמת ישובים חדשים בנגב, כמו מפיחה רוח חיים חדשה בתפיסה הבן-גוריונית משנות החמישים. ההשלכות של החלטה זו עתידות לשנות את המציאות הגיאופוליטית בדרום הארץ.

כדי להבין את משמעות ההחלטה אנסה להציג רעיון של מנהיג אחר. מי שלימים הפך לאחד מראשי הממשלה השנויים במחלוקת - בשל העוולה האזרחית הגדולת שידעה מדינת ישראל - ההתנתקות, שר השיכון בתחילת שנות ה-90 אריאל שרון ז"ל. הגנרל הנערץ שרון - יקיר הימין בזמנו, הגה ויזם את "תכנית שבעת הכוכבים" בניית 12 ישובים לאורך הקו הירוק. (בהם מודיעין, אלעד ועוד) האחרונה שנבנתה ואוכלסה בשנים האחרונות ובכך השלימה את חזונו של שרון - העיר החדשה חריש.

בחוכמתה הרבה, הבינה השרה שקד את מה ששרון הבין בזמנו. הדרך היחידה לעצור את ההתפשטות הבדואית בנגב, למגר את הפשיעה ולתת פתרון ציוני למצוקת הדיור בישראל, איננה עוברת במסדרונות השב"כ והמשטרה, אלא דווקא במשרדי הפנים והבינוי והשיכון.

אם נעשה סקר בקרב תושבי הדרום, נגלה שהחשש מפני אזעקת "צבע אדום" קטן יותר מהחשש המתמיד לחצות את כביש 25 (באר שבע - דימונה) בשעת לילה מאוחרת.

עם חופשי בארצנו? תשאלו את חיילי צה"ל שיוצאים לתרגל מהבסיסים בדרום, מתוך הבנה שבמהלך האימון יש סיכוי גבוה שבדואים "יחרימו" ציוד צבאי לנגד עיניהם, כאשר ידיהם כבולות מלהגיב.

רבים סיפורי הזוועות מתקופת "שומר החומות" בהם אזרחים נטשו את רכבם ונאלצו לחסות תחת כנפי "חסידי אומות העולם" שהבריחו אותם מציר הפשע רגע לפני שרכבם הוצת ועלה באש.

אני בטוח שנפתלי הרץ אימבר, לא שיער בנפשו שיגיע הרגע בו הבדואים ינכסו לעצמם את המושג: להיות "עם חופשי" בארצנו.

ההחלטה של שרת הפנים שקד עתידה להביא לדרום צדק היסטורי. אני לא יודע כמה מהישובים יוקמו תחת פיקודה, אך בטוח כי החלטה זו תשנה את המאזן הגיאו-פוליטי ותמגר בפועל את האנרכיה הבדואית המונהגת כיום בדרום המדינה.

עוד מתקופת המקרא ולאורך הדורות, גדולי מנהיגי ישראל הבינו את מה ששקד הבינה ביום שנכנסה לתפקיד: הדרך היחידה לנצח טרור ולהגשים את החזון הציוני היא בנייה מאסיבית והתיישבות ציונית באזורים ה"שנויים במחלוקת".

נקודה נוספת ששווה להתייחס אליה, היא ההתיישבות החרדית. זה שנים רבות שהמגזר החרדי מתחנן לפתרונות דיור, כאשר דווקא ממשלות נתניהו - דרעי לדורותיהן, לא השכילו לתת פתרון הולם עבור המגזר.

אגב, היו פתרונות על השולחן ואפילו פתרונות טובים, אך הם עוכבו לא מעט בגלל פוליטיקה קטנה.
ההחלטה של שרת הפנים יחד עם שר הבינוי והשיכון אלקין, לקדם את הקמת היישובים בנגב, עתידה לאפשר פתרון דיור נכון והולם עבור המגזר החרדי.

לפי יודה לוי - מזכיר עמותת ההתיישבות החרדית, חסרות למגזר החרדי נכון להיום כ200 אלף יח' דיור. העיר כסיף לבדה - המיועדת עבור הציבור החרדי, עתידה לתת מענה ל50% מהדרישה.

הכותב הינו ראש מטה ימינה בחריש. לתגובות [email protected]