השר מתן כהנא
השר מתן כהנאצילום: ערוץ 7

על רקע קידום רפורמת הכשרות של השר מתן כהנא, טוען רב המועצה האיזורית ושליח חב"ד בעמק חפר הרב יוסף קרסיק כי הרפורמה תוביל דווקא לעליית מחירים.

"מערכת הכשרות ברחבי הארץ כוללת עשרות אלפי עסקי מזון ברמת כשרות רבנות, וכמה אלפי עסקים ברמת כשרות של הבד"צים", הוא מסביר בראיון לאתר החב"די COL.

לדבריו, הרפורמה מסכנת גם את הכשרות של הרבנות וגם הבד"צים. "איך מתנהל עסק? המשגיח מקבל שכר מינימום של 27 שקל לשעה, מעליו יש מפקח, ויש את הרב המקומי. המשגיח תלוי בעסק, המפקח האיזורי והרב המקומי מבחינת שכרם לא משנה להם אם העסק מקבל כשרות או לא, הם אובייקטיביים לחלוטין כי לא מקבלים שקל אחד מהעסק. הרב מכיר הכרות אישית איפה עלולות לצוץ בעיות כי הוא מכיר את הנפשות הפועלות בעירו ובתחומו.

"כישקחו את האחריות מהרב המקומי ויפתחו את זה, זה יעלה יותר כסף לעסק. היום זה בחינם על חשבון המדינה שמשלמת את שכרו של הרב ומפקחי המועצות הדתיות, ברפורמה הצפויה זה יוטל על חשבון העסק וזה יעלה הרבה יותר כסף."

"הרבה עסקים שגם כך 'עומדים על הגדר' יעשו חושבים במקרה של עלויות גבוהות יותר ויוותרו על הכשרות. כיום, אם הרב מגלה הפרה בוטה של כשרות הוא יכול להסיר את הכשרות וזה מונע בעיות. מחר, אין לרב המקומי שום יכולת לאכוף, בשעה שהעסק יכול לעבור לכשרות אחרת...

לדבריו, במקרה של 'שוק פתוח' במתן כשרות, "הכשרויות עצמן עלולות להוריד ברמת הדרישות מול העסקים, ולו כדי שלא יקחו מישהו אחר".