בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נשא דברים במליאת הכנסת בדיון לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין.

"שנה אחרי שנה יש מי שמשתמש ברצח רבין כדי לתקוף את המחנה שלי ואותו. 26 שנה שמעתי בטקסים את זה וחרקתי שן אך מילאתי את חובתי כראש הממשלה. כשבאתי שאלו למה באתי וכשאני לא בא - למה לא באתי. יש פה ראשי אופוזיציה שהחרימו ימי זיכרון אחרים ועליהם לא מדברים".

"לפיד מדבר על ממלכתיות? הוא נמנע מלתמוך בהסכמי אברהם. אני הצבעתי כיור האופוזיציה של רבין בעד השלום עם ירדן", דברי נתניהו כלפי שר החוץ שמתח עליו ביקורת.

[קישורים:4:בנימין

נתניהו הוסיף כי "רבין חתם על הסכמי אוסלו מתוך הנחה שערפאת ואש״ף יזנחו את מחויבותם להשמדת ישראל ויילחמו בטרור בצורה חסרת-פשרות. זה לא קרה. אני חשבתי שהדבר מחייב אותנו לא רק לשקול מחדש את ההסכמים הללו אלא גם לפעול לטובת מה שהאמנתי בו במשך שנים רבות: שאת השלום עם עוד מדינות ערביות רבות נשיג לא דרך רמאללה, אלא בציר 'עוקף רמאללה'. תמיד האמנתי שאם השלום עם מדינות-ערב יהיה תלוי בהסכמת הפלסטינים, לעולם לא יהיה שלום. יכול להיות שהם יהיו האחרונים ובטח לא הראשונים ואולי הם לא יבואו בכלל. אז למה לחכות, למה לתת להם וטו ולמה לשים את השלום בידיים שלהם?".

לדבריו, "הסכמי אוסלו המחישו שלא ניתן להשיג שלום בר-קיימא על יסודות של תקוות בלבד – ובוודאי לא על בסיס של תקוות-שווא. תמיד האמנתי ששלום עושים עם אויבים – אבל רק עם אלה שמחליטים להפסיק להיות אויבים. לא עושים שלום מדומה – עם מי שמשתמשים בהסכם שלום כדי לשפר עמדות להמשך המאבק בישראל. ובהקשר זה אני חוזר ואומר: אין דבר כזה 'קורבנות שלום'. יש 'קורבנות טרור'. טרור הוא טרור ושלום הוא שלום".

ראש האופוזיציה טען כי דבריו מאז הרצח סולפו. "הפולמוס עם עמדת הממשלה דאז היה מהותי, תקיף וחריף – כיוון שהוא עסק בנושאים גורליים לקיומנו ולעתידנו. אבל גם בלהט הוויכוח אמרתי שוב ושוב, מעל כל במה – וזה מתועד: 'יש לנו עניין עם יריבים פוליטיים, לא עם אויבים. בני עם אחד אנחנו'. אמרתי: 'רבין אינו בוגד. הוא טועה, אבל הוא אינו בוגד'. מעל דוכן הכנסת, חודש לפני הרצח, אמרתי בצורה חד-משמעית: 'התופעה הזאת של כינוי מנהיגי ישראל בתואר 'רוצחים' ו'בוגדים' – רבין רוצח, בגין רוצח, שמיר רוצח, שרון רוצח – אלה דברים שהיו פסולים תמיד, ואנחנו מגנים זאת בכל פה'. עוד הוספתי: 'מה שעלינו לעשות כולנו יחד הוא להתייצב נגד התופעות הללו ונגד כל ניסיון להכתים את הציבור שיושב כאן בכתמים של אותו קומץ קטן וקיצוני'".

"זאת האמת", הצהיר נתניהו, "וכל שקר אחר שחוזרים עליו שוב ושוב, לא יהפוך להיות אמת. יש צד אחד שכל מה שהוא אומר ועושה, כולל הביטויים הקיצוניים ביותר (כולל הצגת חבלי תלייה, וגיליוטינות וביזוי סמלי המדינה), זה 'דמוקרטיה', 'ממלכתיות', 'חופש הביטוי'".

"יש צד אחר – אנחנו – שגם כשאנו מבטאים עמדות שמייצגות את רוב הציבור הישראלי – עמדות לגיטימיות – לא חבלי תלייה ולא גיליוטינות ולא ביזוי סמלי המדינה – זה כבר מתויג כ'הסתה',
'שיח שנאה', פילוג', 'שיסוי', 'וולגריות'. עכשיו יש גם תוספת חדשה: ׳חוסר ממלכתיות׳", סיכם.