חבר הכנסת אופיר סופר מסכם בדאגה רבה את החודשים הראשונים לתפקודה של ממשלת בנט, ולדבריו אין כיום כל סיבה להיות שותפים לממשלה שכזו.

בשיחה עמו עובר חבר הכנסת סופר על פני שורת סוגיות בליבה של ההוויה הישראלית, אך בפתח הדברים הוא מתייחס לנאומו אתמול (שני) של ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, ובו תקף בחריפות נתחים משמעותיים בימין הישראלי.

לדעתושל סופר בוחריו של לפיד ולמעשה כל אזרחי ישראל הם שצריכים להיעלב מדבריו של לפיד שלא כיבדו לא את זכרו של רבין ולא את הממלכתיות בישראל. "עצוב שתמיד השמאל משחק על הגבול בצורה שנוחה לו ובכל פעם הוא מפתיע מחדש".

בהתייחס להצהרות אי הנחת של מרצ מהדיח סביב הקמת אביתר מציע חב הכנסת סופר שלא להתענג, כהגדרתו, מוויכוחי הקואליציה בנושאים השונים. "נעשה פה מעשה שאסור היה שייעשה, וזהו החבירה של 'ימינה', שהגדירה את עצמה כמפלגה אולטרה ימנית. אנחנו מאבדים מדי יום עוד ועוד הישגים. אם יש לימין כל כך הרבה מנדטים אין סיבה שנאבד את ההישגים הללו, והדברים הקשים ביותר הם השחיקה בכל מושגי היסוד של הציונות, אלו שיאיר לפיד טורח להגדיר אותם בכל שבוע ביציאה חדשה על מהי ציונות ומיהו איש הנגב. פשוט קטסטרופה".

ח"כ סופר מספר כי אין מנוס מלתקוף את ממשלת בנט שכן זו האמת, ולדבריו על כל מתקפה שהוא תוקף את ממשלת בנט הוא עוצר את עצמו בעשר אחרות. "המציאות קשה וכואבת וקשה להתעלם ממנה. אנחנו במציאות פוליטית דפוקה שמי שהוביל אליה הוא נפתלי בנט שסימן לעצמו יעד וצעד אליו כמו גדול כי זה מה שהוא רצה לעשות. הוא קיווה שתוצאות הבחירות יאתגרו את הימין ואכן זה מה שקרה".

סופר סבור כי אכן יש לבצע חשבון נפש, אך עם זאת הכיוון בו בחר בנט מאוד ברור: "אין שום דבר היום שמצדיק ישיבה בממשלה קטסטרופאלית שכזו. כל צעד בכל כיוון, אם זה יו"ש, אם זה גליל ונגב, אם זה זהות יהודית או כשרות והמושגים הבסיסיים ביותר של מדינת ישראל, כל המושגים מטושטשים ומעוותים".

האם בינו לבין עצמו יש בו חרטה על כך שמפלגתו התנגדה להקמת ממשלת ימין של 59 מנדטים בתמיכה מבחוץ של מנסור עבאס? סופר משיב בשלילה ומספר בכנות כי לו הסוגיה לא הייתה פשוטה כפי שהיא הייתה עבור אחרים. "שאלתי את עצמי שאלות ושאלו אחרים שאלות. כתושב הגליל אני חי עם ערבים ומנסור עבאס הוא תושב מע'אר, יישוב שבו לא בהכרח חווים מרכיבים לאומניים איסלאמיים, ואני חושב שהחברה הערבית צריכה להיות שותפה בכנסת ובממשלה, אבל הם צריכים להכיר בישראל כמדינה יהודית. הייצוג הערבי הנוכחי בכנסת, אולי למעט עיסאוו'י פרג', הוא ייצוג שמתנגד לישראל כמדינה ציונית וממשלת ישראל נותנת לזה גיבוי".

סופר מזכיר את השיח שהוא שומע מספסלי הממשלה על החזרת רעיון שתי המדינות באופן ברור, "שאפו רק לבנט", הוא אומר על כך. "הוא התחיל עם קמפיין של 'לא מתנצל' ו'משהו חדש מתחיל' בכל הסבבים שהוא עשה עלינו, הצינות הדתית, עוד סיבוב ועוד סיבוב ובסוף זה קרה לו מהר מדי. יש כאלה שהתבגרו והתעייפו, אבל הוא עשה את זה מהר מדיי".

בהתייחס לרפורמת הכשרות של מתן כהנא מסביר חבר הכנסת סופר את התנגדותו ומציין כי כל שומר כשרות יכול היום להיכנס לאולם שמחות ולאכול כמעט ללא בעיה, מה שלא בטוח שיקרה ביום שאחרי הרפורמה. לדבריו, אמנם יש מה לתקן בסוגיית הכשרות בישראל ו"יש מקומות שהמחדלים בהם כואבים", אך אין לעשות זאת תוך הרס הרבנות.

סופר מציג את המקובל בנושא החינוך כמודל שבו אמנם ישנם גופי חינוך שונים אך מי שנותן דין וחשבון על כניסת גופי החינוך הללו לעירו הוא ראש העיר המקבל מנדט אחת לחמש שנים, ולמעשה בכך הוא משמש מעין משגיח הכשרות לסוגית החינוך. בסוגיית הכשרות מי שאחראי לתו התקן הוא רב העיר, אומר סופר הרואה ברפורמת הכשרות כמובילת מגמה לסלק את הרבנות מתפקידה כאחראית לנושא זה.

עוד הוא מציין כי חבריו, בהם ח"כ סמוטריץ' והרב אלי בן דהן, קידמו הצעת חוק העוסקת בכל אותן סוגיות הדורשות תיקון ובהם קביעת נורמות אחידות, יחסי משגיח ומושגח ועוד. האם הרבנות הראשית מקדמת מהלכים שכאלה? סופר משיב בחיוב ומזכיר את המהפכה שחולל הרב מיכה הלוי בעירו פתח תקווה, והיותו מוביל מגמה זו כחבר מועצת הרבנות הראשית. "הרבנות הראשית בדרך לשם. דברים נעשים ומשתפרים. להרוס בחוסר אחריות יחד עם שותפים קואליציוניים שיכולים רק לשבור ולא לבנות?".

"אני מציע למתן כהנא מעט ענווה. הוא הרי ישב עם הרב מיכה הלוי ויצא מרוצה ממה שהוא שמע ממנו, אז לבוא ולפרק את מערך הכשרות עם סכומי כסף שאיש לא יודע מניין יבואו?".

בהתייחס לסוגיית חוק ההגירה קובע חבר הכנסת סופר כי מדובר בממשלה גרועה שעושה דברים מאוד גרועים מדי יום ביומו בהקשר זה. "ההבנות של שקד עם מנסור עבאס לשרידות הקואליציה הן הסכמות בלתי קבילות וכאלה שאסור לנו לאפשר להן לקרות, והם עוד יקראו לעצמם ימין".

סופר מתקשה להבין כיצד זה בממשלה מנסים לשוב ולהגדיר את המצב כטוב, לטעון שהסתיים גל הקורונה כאשר הוא מותיר אחריו 1500 נפטרים. סופר מדגיש שאינו מטיל את האחריות לכל הנפטרים על כתפי הממשלה, אך לו לא היו ממהרים לפתוח את שנת הלימודים בראשית ספטמבר, כפי שהיה חשוב כל כך לנפתלי בנט, וממתינים שבוע אחד היינו חוסכים 250 נפטרים שכן הגל היה מתון בהרבה. "לאיזו קהות חושים הגענו? אנחנו מזלזלים בחייהם של 250 אנשים?".

עבודת הוועדות מוחרמת כעת על ידי האופוזיציה וחבר הכנסת סופר מציין שהיה שמח מאוד לחזור לפעילות בוועדות על מנת להשלים פעילות שהחל בה בעבר ולקדם סוגיות נוספות, אך "הפעולות הללו לא יקרו אם נהיה חותמת גומי, אם אין לך כוח פוליטי סביר. ההתנהגות הדורסנית של הקואליציה היא כזו שמייצגת עיוות בייצוג הפרלמנטרי וזה דבר שלא מתקבל".

הערכתו של סופר המציאות הזו תשתנה ביום שאחרי העברת התקציב שלהערכתו אכן תתרחש "כי יש להם רשת ביטחון שקוראים לה אחמד טיבי, איימן עודה וכל החבר'ה שהולכים לבקר בבתי חולים לא את פצועי צה"ל אלא את המחבלים שובתי הרעב. הם רשת הביטחון של הממשלה הזו. הם רואים בנתניהו את הדבר הכי מסוכן למה שהוא רוצה להקים וזה כל הסיפור. לכן הם כל כך מחבקים ומנשקים את נפתלי בנט".