השר גדעון סער במליאת הכנסת
השר גדעון סער במליאת הכנסתצילום: שלו שלום, TPS

בשנים האחרונות התפרסמו מקרים שבהם חברי קבוצות רכישה השקיעו את כספם בקבוצה, אך מסיבות שונות איבדו את השקעתם ואף נותרו ללא יכולת להמשיך את פעילות הקבוצה במטרה להגיע לבעלות על דירה.

על רקע מקרים אלה, נבחנה סוגיית קבוצות הרכישה, בצוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי) עו"ד ארז קמיניץ. על בסיס המלצות הצוות החליט סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער לקדם חקיקה שתסדיר את התחום.

הצעת החוק נועדה להגן על כספי החברים בקבוצת הרכישה. במטרה למזער את הסיכון להתרחשות מצבים שבהם חברי הקבוצה מעבירים את כספם למארגן לצורך רכישת המקרקעין והוא משתמש בהם בפועל למטרות שונות שאינן קידום ענייני הקבוצה.

בהתאם לכך מוצע לקבוע הוראות לגבי ניהול כספי החברים. בין היתר, מוצע לקבוע שכספי קבוצת הרכישה ינוהלו על ידי נאמן, שיוודא שהמארגן יוציא את הכספים רק למטרות קידום עסקת קבוצת הרכישה.

בנוסף, טיוטת החקיקה מתמודדת עם מצבים שבהם חלים עיכובים בקידום העסקה. במקרים אלה מוצע לאפשר לחברי קבוצת רכישה "להשתחרר" מקבוצת הרכישה בתנאים מסוימים אם חלפו שלוש שנים שבמהלכן לא נחתם הסכם לרכישת מקרקעין על-ידי קבוצת הרכישה או אם חלפו ארבע שנים שבמהלכן לא ניתן היתר בנייה להקמת הדירות.

עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הסביר כי "קידום החקיקה על ידי שר המשפטים מהווה בשורה של ממש לחברי קבוצות רכישה למגורים. החקיקה צפויה לצמצם עד מאוד את הסיכונים על הרוכשים בעת הצטרפות לקבוצת הרכישה, להגביר את השקיפות כלפי חברי קבוצות הרכישה לצורך קבלת החלטה מושכלת, ולשפר את עבודת מארגני קבוצות רכישה, כל זאת מבלי להתערב יתר על המידה בעבודתם".