איילת שקד
איילת שקדצילום: יצחק קלמן

משרד הפנים בשיתוף פעולה עם אלוף פיקוד המרכז, המינהל האזרחי ומשרדי המשפטים והביטחון חתמו על תיקוני חקיקה המשווים בין הרשויות ביהודה ושומרון לבין הרשויות בתוך הקו הירוק.

תיקוני החקיקה כוללים חלוקת הכנסות בין הרשויות והחלת עבירות קנס.

משרד הפנים משקיע בשנים האחרונות מאמצים, באמצעות הממונה על מחוז יהודה ושומרון במשרד ובשיתוף פעולה מלא של המינהל האזרחי והצבא, להשוואת החקיקה ברשויות ביו"ש לרשויות בתוך הקו הירוק.

צעד זה הוא חלק מתיקוני חקיקה שנוצרו בשנים האחרונות כאשר המשמעותי בהם הוא חוק האשכולות האזוריים שנחתם לפני כשנה וחצי וכבר נשא פרי בהקמת האשכול ה-11 המאגד כבר בשלב זה 16 רשויות ביו"ש שקידמו יחד פרוייקטים בדיגיטציה, וטרינריה, מכרזים משותפים ועוד.

שרת הפנים איילת שקד אמרה כי "במסגרת המדיניות שאני מובילה במשרד הפנים לצמצום פערים ברשויות המקומיות, אני שמחה כי גם הרשויות ביהודה ושומרון יזכו לפיתוח כלכלי וצדק חלוקתי באמצעות חלוקת הכנסות בין הרשויות בתחומם ובאמצעות גביית פיצויי קנס ישירות לקופת הרשות".

"אין כל סיבה שהרשויות ביו"ש תהיינה שונות מרשויות אחרות בישראל ונמשיך לפעול על מנת להשוות את החקיקה ואת התנאים של הרשויות ושל התושבים ביו"ש, זאת לטובת פיתוח האזור והשגת צמיחה כלכלית גם ביהודה ובשומרון", דברי שקד.

כחלק מהשינוי, הוועדות הגאוגרפיות בישראל דנות בשינויי גבולות וחלוקת הכנסות בין הרשויות המקומיות הן באמצעות הסכמי שיתופי פעולה בין הרשויות המאושרות על ידי מנכ"ל משרד הפנים והן באמצעות יצירת מנדט לבדיקת הנושא בוועדה. עד היום עסקה הוועדה הגאוגרפית לירושלים יו"ש והשפלה אך ורק בשינויי גבולות, כאשר חלוקת ההכנסות לא היוותה חלק מהמנדט. כעת, לאור תיקון החקיקה הנ"ל תוכל להתבצע חלוקת ההכנסות גם באזור יהודה ושומרון, הן באמצעות הסכמי שיתופי פעולה והן באמצעות מנדט בוועדה הגאוגרפית. מדובר בהישג משמעותי לקידום הפיתוח הכלכלי, צמצום הפערים והצדק החלוקתי בין הרשויות.

יאיר הירש מנכ"ל משרד הפנים ציין כי "חלוקת ההכנסות באזור תפתח הזדמנות לקידום הפיתוח הכלכלי והתמיכה האזורית שהינם אבני דרך למדיניות משרד הפנים הן ברשויות ביהודה ושומרון והן ברשויות בתוך הקו הירוק ואני תקווה כי היא תוביל, בין היתר, גם לחלוקת הכנסות בין הרשויות בתוך הקו הירוק לבין הרשויות ביו"ש, מהלך שנדון מספר פעמים בכנסת ונעצר מכיון שלא הייתה קיימת מלכתחילה חלוקה כזו גם בין הרשויות ביו"ש".

גם בנוגע לעבירת קנס בתחומי הרשויות באזור נעשתה הגבייה אך ורק בעזרת מערכת המשפט, תהליך ארוך ומורכב הן לרשות והן לאזרח. תיקון החקיקה בעניין מוביל הן לחיסכון בבירוקרטיה וסרבול בהתנהלות מול מערכת המשפט והן בסיוע להגדלת הכנסות הרשות באמצעות גביית הקנס לקופת הרשות במיידית והרשאה לפנייה לערכאה משפטית בהתאם לרצון התושב.

איילת שקד: מתכוונים להמשיך בבנייה ביו"שמתוך ועידת הגולן של מקור ראשון