מרב מיכאלי בכנסת
מרב מיכאלי בכנסתצילום: שלו שלום, TPS

בשורה לתושבי ירושלים ולאלפי העובדים בבירה. קבוצת אלון הריבוע הכחול, זכתה במכרז בשיתוף חברות פסגות איזי באס וציר הסעות ותיור זכתה היום (יום רביעי) במכרז להפעלת קווי התחבורה הציבורית בצפון העיר ירושלים.

זאת, במסגרת תכנית משרד התחבורה להגדיל בעשרות אחוזים את שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין ירושלים ובכל רחבי הארץ, ולשפר באופן משמעותי את השירות לנוסעים.

במסגרת המכרז, מערך קווי האוטובוסים של התחבורה הציבורית בצפון ירושלים יגדל בשנה הקרובה וישפר באופן דרמטי את שירות האוטובוסים העירוני בתוך שכונות העיר וביניהן. קבוצת "הריבוע הכחול", בשיתוף איזי באס ופסגות שזכתה במכרז, התמודדה מול חברות אפיקים, קווים ומטרופולין.

קבוצת "הריבוע הכחול" תפעיל את קווי השירות העירוני בצפון ירושלים, המופעלים כיום על ידי חברת "אגד" וכן קווים חדשים רבים, בהם קווי רוחב בין השכונות, וקווים מהירים וישירים לאזורי תעסוקה ומוקדים עיקריים בצפון העיר, שטרם הופעלו עד כה. החברה תפעל במקביל לחברת "סופרבוס ירושלים", שזכתה במכרז להפעלת קווי השירות במרכז העיר ותחל את פעילותה בחודש הבא.

החברה תפעיל את הקווים באמצעות 430 אוטובוסים חדשים, מחציתם אוטובוסים חשמליים, שיאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר. שאר האוטובוסים עומדים בתקן המחמיר של זיהום אוויר "יורו 6". כמו כן, שליש מצי הרכב של המפעיל כולל אוטובוסים מפרקיים רבי קיבולת.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי ציינה כי בכוונתה לאפשר לכל תושבי ותושבות העיר ירושלים והעובדים והעובדות בה, תחבורה ציבורית נגישה, זמינה ויעילה, שתאפשר לנוסעות ולנוסעים להגיע לכל מקום שירצו, אם זה ללימודים בקמפוס הר הצופים, לעבודה או לבילויים במרכז העיר.

"אנחנו חייבות וחייבים לשפר את התחבורה הציבורית, את הנגישות שלה לכלל סוגי האוכלוסייה, את התדירות שלה ואת הזמינות שלה. אנחנו צריכות לשפר את התנאים של העובדות והעובדים בתחבורה, לשפר את השירות, לדאוג לאיכות הסביבה, לחשמל כמה שיותר כלי תחבורה ולקחת בחשבון בכל קבלת החלטות שיקולי אקלים, כדי שננשום אוויר נקי ובריא יותר", הוסיפה השרה מיכאלי.

במסגרת המכרז, ניתן דגש משמעותי לשיפור הפריסה המרחבית ותדירות השירות לטובת ציבור הנוסעים. דגש מיוחד ניתן על הוספת שירות למוקדי תעסוקה וביקוש בצפון העיר, לצד תגבור תדירות בקווים שנמצאו עמוסים במיוחד. מדובר בשינויי מסלול ותדירות בקווים קיימים, הוספת קווי שירות חדשים, צמצום חלופות ויצירת קווים חדשים תחתם, במטרה לשפר את רמת השירות באשכול.

בין היתר, יינתן מענה לשכונות המתרחבות בעיר באמצעות פתיחת קווים חדשים, הארכת מסלולי קווים ופיצול קווים ליעדים שונים. כמו כן, יתווספו קווים חדשים ליעדים חדשים, בהם קווי הזנה לרכבת הקלה וקווים המקשרים בין שכונות העיר למוקדים עיקריים, כגון קמפוס הר הצופים, שכונת פסגת זאב, קניון רמות ומרכז העיר.

האוטובוסים החדשים יאפשרו עליה מכל הדלתות ללא כרטוס והפרדה פיזית של תא הנהג, במטרה להגברת הבטיחות בנסיעה, שמירה על בריאות הנהג, חיסכון בזמן נסיעה ושיפור באיכות השירות. כמו כן, האוטובוס יצוידו ברשת אלחוטית, שקעי USB לטעינת טלפונים ומערכות כריזה.

בתחנות האוטובוס ברחבי העיר יוצבו שלטי מידע לציבור שיציגו את זמני ההגעה של האוטובוסים בזמן אמת (next bus). בנוסף, משרד התחבורה יקצה תקציבים ייעודים לשיפור התשתיות במרחב פעילות הקווים, כדוגמת הקמת סככות חדשות בתחנות, שיפור תחנות קיימות ועוד.

הקווים יופעלו בשלוש פעימות. בעוד תשעה חודשים, תפעיל החברה חלק מהקווים המופעלים כיום על ידי חברת אגד וקווים חדשים, בתוספת שיפורים נקודתיים ובהתאם לקיומן של תשתיות ייעודיות לתחבורה ציבורית, ובעוד כשנה וחצי תפעיל החברה את שאר הקווים שבמכרז.