השריפה בשדה בועז
השריפה בשדה בועזצילום: אוריה לוברבום

שריפה כילתה אתמול מבנה בן שני קומות בישוב שדה בועז שבגוש עציון. השריפה חשפה שוב את הסכנה שבהיעדר תשתיות ראויות בהתיישבות החדשה. ללא לחץ מים בצינורות הכיבוי לא ניתן היה למנוע את התפשטות האש.

יו"ר ועד הישוב שדה בועז, בתאל קולמן, מספרת על האירוע החמור: "לקראת ארבע וחצי לפנות בוקר החלה דליקה לפשוט בבית המדובר. מדובר בבית שבו שתי קומות, למעלה מתגורר בעל הבית ולמטה השוכרים עם ארבעה ילדים. הדלקה עלתה גם לבית למעלה. אין נפגעים באירוע כי התושבים שלפו את עצמם מיד כשזיהו את העשן והאש. הם לקחו מהבית רק תמונה שסבא צייר כי היא הייתה חשובה להם".

"כיתת הכוננות תפקדה היטב מיד כשניתנה ההודעה על האירוע", מספרת קולמן. "הגיעו כעשרים גברים שבאו לכבות את השריפה, אבל אין לחץ מים ולכן עמדו עם הצינורות כשרק זרזיפים של מים יצאו. הם לא יכלו לכבות את השריפה. להתקלח בלחץ מים חלש זה דבר אחד, אבל לא לכבות שריפה זה משהו אחר לגמרי", אומרת קולמן.

בדבריה היא מדגישה כי גם אם התושבים יכולים להסתדר במציאות של תשתיות מים וחשמל לקויות, הרי ש"ברגע המבחן במקרה חירום זה הופך למשהו מסוכן. זה לא פינוק לבקש תשתיות כמו לשאר אזרחי ישראל. אני לא רואה הבדל בינינו לבין נווה דניאל שנמצא קילומטר מאיתנו".

קולמן מספרת כי לא רק לחץ המים הקלוש מתברר כמסוכן, אלא גם היעדר כביש גישה סביר: "מכבי האש הגיעו ועזרו לנו, אבל כביש הגישה הוא דרך נווה דניאל למרות שיש ציר גישה שיכול לחבר אותנו לציר 60 בצורה סדירה, אבל גם זה מצריך טיפול. כל רכב ביטחון, מד"א או כיבוי אש מתעכב עוד רבע שעה".

לדבריה התושבים מקווים ומאמינים שיישובם יקבל סיוע והם פועלים לקידום הסוגיה מול המועצה. האם הדבר יהיה תלוי גם בדרגים הגבוהים יותר? בממשלה? היא לא יודעת אך מקווה שהמועצה תדע להפעיל את הגורמים הרלוונטיים כדי ששיפור התשתיות אכן יתרחש, בעיקר לנוכח אירוע הדליקה אותו היא רואה כנורת אזהרה לקראת ההמשך.