אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: istock

נתון לא נעים התפרסם אתמול על ידי מבקר המדינה שקבע כי רשות המיסים חייבת לאזרחים 3.6 מיליארד שקלים מגביית יתר, הכוללת גם מקרים שידועים לה, וליקויים שהובילו לתשלומים המיותרים הללו לא תוקנו.

רו"ח יניב אנג'ל, שותף מנהל הסניף הישראלי של חברת הייעוץ הבינלאומית Auren סבור כי "הסיבה העיקרית לכך היא שרשות המיסים לא פועלת באופן יזום למתן החזרי מס לזכאים".

אנג'ל מציין כי "לפי החוק הם חייבים להחזיר את הכספים, אבל יש חוסר יכולת טכנולוגית להשיג את המידע הנדרש להחזרת הכספים". דוגמא למידע החסר אומר אנג'ל: "יש אנשים שיודעים שמגיע להם החזר מס, אבל פרטי חשבון הבנק שלהם לא מעודכנים ברשויות המס, וכל עוד אין עדכון הכספים ההחזר לא יגיע. כמו לפני עשרים שנה רשות המיסים שולחת הודעה בדואר, ואם שינינו כתובת או שלא שמנו לב לדואר לא נקבל אותה. הם לא פועלים טלפונית או במייל. לפעמים המכתבים לא מגיעים ליעד הנכון, אבל מבחינתם הם ביצעו את החובה שלהם".

לעומת זאת, מציין אנג'ל, כאשר האזרח חייב מיסים לא מסתפקים בהודעה שלא הגיעה ליעדה, אלא מעקלים לו את חשבון הבנק במידה והוא לא התייחס להודעת החוב.

"ברמה הפרקטית צריך לשפר את מערכות הטכנולוגיה והסנכרון בין המערכות השונות כדי שהמידע יעבור, אבל הבעיה העיקרית זה היחס של המדינה כלפי האזרחים", אומר אנג'ל ומציג דוגמא לכך במסמך שעל אזרח למלא על מנת לקבל החזר חובות, אך כאשר כותרתו של המסמך היא 'דו"ח' הוא נרתע ואינו רוצה לגשת למסמך. לעומת זאת אותו מסמך מכונה בארה"ב 'החזר מס', כך שהכותרת הופכת למזמינה הרבה יותר את הלקוח לדרוש את זכויותיו. "הנוסח הזה מבטא את מערכת היחסים בין הצדדים. הרבה אנשים אומרים שגם אם מגיע לי כסף אני מוותר עליו ובלבד שלא יחקרו אותי ומי יודע מאיפה יצוץ לי חוב".

עוד ציין אנגל' כי בארצות אירופה מלמדים את תלמידי התיכון לא רק את החובות האזרחיים שלהם, אלא גם את הזכויות. בנוסף מקיימות רשויות המס סדנאות לציבור, "מה שהתחיל מעט לקרות בישראל אבל לא בהיקף מספק".

אזרח המבקש לבר את זכויותיו נאלץ לשכור את שירותיו של רואה חשבון, כאשר לא פעם סכום ההחזר נמוך משכר הטרחה של רואה החשבון, בעוד אם היו בידי האזרח הכלים הפשוטים להכיר את זכויותיו הוא היה יכול להתנהל באופן ישיר ועצמאי מול הרשויות ולקבל את זכויותיו.

כדי שזה יקרה, אומר אנג'ל, דרוש חינוך כלכלי בבתי הספר התיכוניים והפנמת העיקרון שלפעמים המדינה טועה ולאזרח מגיעים מיסים חזרה. בנוסף, "אם רשות המיסים תנגיש מידע נוכל להשיג את המטרה", הוא אומר ומזכיר את הקושי של אוכלוסיה מבוגרת להגיע למידע מקוון, וגם להם יש למצוא פתרונות שיאפשרו להם להגיע לזכויותיהם.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו