איילת שקד
איילת שקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחרונה צפיתי בסרט אגדת חורבן, סרט מטלטל שקשה להישאר אדישים במהלכו ואחריו. בדרכו הציורית מציג גידי דר את השלכותיו ההרסניות של הפילוג בעם ישראל, חורבן לאומי שכל כולו תוצאה של טהרנות ו"מלחמות היהודים".

האמת, שככלל אני אופטימית במישור הלאומי. עם ישראל שב לארצו מכל קצוות תבל, בנינו מדינה לתפארת שהיא מגדלור לעולם כולו ובסך הכול, על אף המורכבות והאתגר הנובעים מהגיוון התרבותי, החברה הישראלית מעמידה לנגד עיניה את הערכים הלאומיים שלנו ופועלת לממשם.

לפני שלושה חודשים חוויתי שבר גדול. בצעד שגרתי ומובן מאליו ביקשתי מחברי הכנסת לאשר את הארכת תוקף חוק האזרחות והכניסה לישראל שתוקפו עמד לפוג, בדיוק כפי שהכנסת אישרה את הארכת תוקפו מזה 18 שנים רצופות. לא שיערתי בנפשי את שעמד להתרחש. בליל ההצבעה התחוור לי שחברי הכנסת מהאופוזיציה עומדים להצביע נגד החוק ולמעשה להפיל אותו. אגב, חלקם אישרו את אותו נוסח בדיוק פחות מחודש לפני כן כשרים בממשלה הקודמת לצורך הבאתו לאישור הכנסת.

הייתי רוצה להאמין שלא מדובר בפוליטיקה קטנה. שחברי הכנסת שהצביעו במשך שנים בעד אותו נוסח בדיוק לא שינו את עמדתם אך ורק בשל הפוזיציה החדשה. כאופטימית מטבעי ניסיתי לדון אותם לכף זכות, עד שראיתי מה האלטרנטיבה המוצעת. חברי כנסת שבשגרה משתייכים למחנה הלאומי החליטו לשחוט את הציפור שביד. ולא בשם הציפורים שעל העץ, אלא בשם שמועה על איזו ציפור שמספרים שנצפתה איפשהו. זלזול נוראי בבעיות קיומיות בשם דיון פילוסופי עקרוני לכאורה.

רק כדי לסבר את האוזן, ייאמר המובן מאליו: מחבלים רבים שביצעו פיגועים בישראל נכנסו אליה באמצעות איחוד משפחות טרם כניסת החוק לתוקף. חייהם של ישראלים רבים מדי נקטעו באיבם בשל איחודי משפחות לתוככי ישראל. אין כל ספק שהחוק מימש את שתי מטרותיו, הביטחונית והדמוגרפית. זו המוצהרת, וזו שעמדה לנגד עיניו של כל ציוני החרד לאופייה היהודי של מדינת היהודים. החוק מנע פיגועים וסיכל את מימושה של זכות שיבה זוחלת לליבה של ארץ ישראל.

ומהי הציפור שמספרים שנצפתה? חברי הכנסת באופוזיציה העלו על נס את הברקת המאה - "חוק יסוד ההגירה". חוק הצהרתי שלא היה נותן כל מענה לסוגיית איחוד משפחות. פשוט ספין חסר בסיס מתחילתו ועד סופו.

בחודשיים האחרונים פנו אליי כמה חברי כנסת מהאופוזיציה שלקחו אחריות והבינו את הטעות החמורה שעשו, ביניהם שמחה רוטמן. הגעתי עם רוטמן לסיכום שלפיו הם יתמכו בחוק הממשלתי שהנחתי תוך הצמדת הצעת חוק פרטית שיגיש. רוטמן חזר לסמוטריץ', שהעדיף להמשיך את מלחמות היהודים בשם עקרונות נאצלים. בלא תמיכת האופוזיציה במהלך נאלץ רוטמן לומר לי בגילוי לב: "אצטרך לעשות לך קמפיין על הראש". והוא בהחלט מימש את הבטחתו.

הדיונים העקרים לא מעניינים את המציאות בשטח. הבקשות לאיחוד משפחות נערמות על שולחני. לא רחוק היום שבהיעדר החוק, ותודות לאופוזיציה חסרת אחריות לאומית, מדי שנה ייכנסו למדינת ישראל אחר כבוד אלפי פלשתינים. מיותר להרחיב בדבר המשמעויות הביטחוניות והלאומיות. אני בטוחה שבתוך תוכם חברי הכנסת שהרימו את ידם בהצבעה נגד מתביישים עד עמקי נשמתם.

חבריי חברי האופוזיציה, אני מפצירה בכם. אל תהיו אידיוטים שימושיים בידי אנשים ציניים. אל תשמשו ככלי שרת בידי טהרנים שמבקשים לשפוך את התינוק עם המים. אל תביישו את משפחותיכם. הצביעו בעד. בעד הציונות. בעד מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.