פרופ' דניאל פרידמן
פרופ' דניאל פרידמןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים לשעבר הפרופ' דניאל פרידמן קובע בטור בעיתון "ידיעות אחרונות" כי החוק שמוביל גדעון סער נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - מיותר ולא ראוי.

פרידמן מזכיר את הנוסח שהתקבל בעבר, זה הקיים כיום, שמאפשר לח"כ שיש נגדו כתב אישום להרכיב ממשלה.

"הוא מבוסס על מספר עקרונות. האחד, שאין זה מתקבל על הדעת לאפשר ליועץ המשפטי, כלומר לפקיד ציבור, בכיר ככל שיהיה, לקבוע מי יהיה או לא יהיה ראש הממשלה. לכך ניתן להוסיף שאצלנו היועץ פועל ללא שום בקרה או ביקורת מעשית, ואפילו השימוע (לפני הגשת כתב אישום) מתקיים בפניו ולא בפני גוף אובייקטיבי כלשהו. יתר על כן, ניסיון העבר לימד על שורה ארוכה של חקירות וכתבי אישום מופרכים שהוגשו נגד שרים ואישי ציבור, ובהם יעקב נאמן, רפאל איתן ואביגדור קהלני".

"מבחינה זו עדיף היה אם במקום ההצעה הנוכחית הייתה מוגשת הצעה לביקורת אפקטיבית על מערכת התביעה (להבדיל מהביקורת הנוכחית, הנמצאת למעשה בשליטת היועץ המשפטי עצמו)", כתב פרידמן.

השיקול האחר, לדברי פרידמן, נעוץ בחזקת החפות, שהכנסת בימיה הליברליים דגלה בו בעקביות (ימין ושמאל כאחד).

"צריך גם להיזהר מפני האפשרות שהצעת התיקון הנוכחית תהווה מדרון חלקלק להוספת פסילות חדשות לתפקיד ראש הממשלה ולתפקידי שרים (למשל, קיומה של חקירה או הערת ביקורת של מבקר המדינה, ומי יודע מה עוד).

ניתן גם להניח שתומכי הצעת התיקון מקווים שהוא יגרום לכך שחלק מתומכי נתניהו יתייאשו, יסיקו שאין לו סיכוי לחזור לשלטון וינטשו אותו. לא ברור אם כך יקרה. קיימת בהחלט סכנה שהתוצאה תהיה הפוכה.

תומכיו ישתכנעו שהמאבק נגדו מתנהל בדרך שאינה הוגנת, יגבירו את תמיכתם בו ויאפשרו למחנהו להשיג רוב של 61 קולות. אם כך יקרה, ישנם כל הסיכויים שבעזרת רוב כזה יבוטל התיקון המכוון אישית נגד נתניהו, ודווקא על גבי תיקון זה ירכב נתניהו בחזרה ללשכת ראש הממשלה".