בונים זוגיות ביחד. מאיר שרפר ואשתו.
בונים זוגיות ביחד. מאיר שרפר ואשתו.צילום: מאיר שרפר

משפחות רבות נמצאות במצב שבו עומס הדברים והמחויבויות: בעבודה, בבית, גידול הילדים וכמובן עיסוק בדברים השוטפים שמצטברים מידי יום גורם לכך שנוצרים חיכוכים רבים ופערים בין הרצונות השונים.

כאן, בנקודה הזאת, רגע לפני פיצוץ, או רגע אחריו, עולה הצורך הגדול לדעת כיצד ניתן ליצור תקשורת מקרבת ולשמור על אווירה נעימה והרמונית בבית.

לקבלת המדריך ללא עלות- לחצו כאן!

"אנחנו רואים כי דווקא בדור שהמדיה והתקשורת הטכנולוגית כל כך מפותחות - הקשר הפשוט והדיבור לוקים בחסר", אומר מאיר שרפר - מלווה זוגות ויחידים להתפתחות אישית ומייסד 'מאיר דרכך' לתקשורת מקרבת.

לדבריו, "עשרות זוגות שפגשתי בקליניקה בשבועות האחרונים מתוסכלים מכך מאוד וזו לא אשמתם, אף פעם לא לימדו אותם איך לתקשר בצורה בריאה ומקרבת, כזו שלוקחת בחשבון את הצרכים של שני הצדדים מבלי לוותר על מה שחשוב עבור כל אחד תוך מתן כבוד הדדי וקרבה".

שרפר מסביר כי "אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש, בו מצד אחד הדור הקודם חינך וגידל דרך משמעת וצייתנות שנצרבה בחוויית הנפש שלנו עם המון ביקורת ושיפוטיות, לבין הדור הנוכחי בו כולם מסכימים שצריך לגדל ולחנך מתוך הרבה יותר אהבה והכלה, מה שיוצר קונפליקטים רבים. זוגות לא יודעים איך לתקשר נכון כשיש ביניהם חילוקי דעת, פערים או רצונות מתנגשים, והילדים חווים את הקונפליקט הזה, סופגים אותו, והוא משפיע עליהם ויוצר אצלם בלבול ודפוסי תקשורת שגויים".

אז איך עושים את זה בפועל?

"ניתן דוגמא פשוטה, כאשר ישנה מציאות לא רצויה: בן זוג ששוב מאחר לבוא הביתה בזמן, ילד שמתעקש שהוא לא רוצה לסדר את החדר או להיכנס למקלחת - וזה מתסכל ומעצבן ובאופן אוטומטי יוצאים לנו משפטים כמו: 'אי אפשר לסמוך עליך' או 'אם לא תיכנס למקלחת לא תסע איתנו מחר לסבא וסבתא'..

"כמובן שמשפטים כאלו גורמים לבן/בת הזוג או לילד להתגונן או להתקיף חזרה וזה מעגל קסמים שכולם יוצאים בו נפסדים. זה נכון בכל פעם שהצד השני שומע שמאבחנים, שופטים ומבקרים אותו או דורשים ממנו משהו בלי בעצם לתת מקום למה שהוא חווה ובעצם כאשר נתייחס למציאות כפי שהיא באמת ונשתף את הזולת במה שאנחנו מרגישים בעקבות המציאות הזו, יהיה שם מרחב לשיח מכבד ומפגש אמיתי ובדיוק לשם כך חיברתי את המדריך שאתם יכולים להוריד אותו כאן ללא עלות", אומר שרפר.

ישנן המון שיטות וגישות של ייעוץ, גוף-נפש ומודעות, מה מיוחד בתקשורת מקרבת?

"מגיל קטן אני זוכר את עצמי נמשך לתחום המודעות העצמית. בשנים האחרונות נחשפתי והתעסקתי בגישות רבות: מיינדפולנס (מודעות קשובה), 'המסע' של ברנדון בייס, 'העבודה' של ביירון קייטי, ויפאסנה יהודית ועוד, ומדהים לראות את השפע הקיים היום בתחום".

"בתקשורת מקרבת שייסד ופיתח דר' מרשאל רוזנברג תלמידו של קארל רוג'רס, אבי הפסיכולוגיה החיובית יש משהו מאוד מיוחד שמצד אחד אפשר להגיע דרכה לרבדים מאוד עמוקים אך מצד שני היא מאוד פרקטית וניתן ללמוד וליישם אותה בקלות רבה ולראות תוצאות מיידיות בכל מערכת יחסים בחיינו. זו קרקע פוריה לבניית תשתית בריאה במערכת היחסים שבין אדם לעצמו, בזוגיות, בהורות ועוד. הכלים הנלמדים בתקשורת מקרבת הם פרקטיים ויעילים לסיטואציות של חילוקי דעות, חוסר הבנה ופערים ויוצרים שיח בריא בבית, בזוגיות ובמשפחה".

לחצו כאן להורדת המדריך המלא שילמד אתכם צעד אחר צעד תקשורת מקרבת במשפחה ובזוגיות

הכותב הוא מומחה לתקשורת מקרבת (n.v.c) ומייסד 'מאיר דרכך', המלווה זוגות ויחידים להתפתחות אישית.