הנדל באו"ם
הנדל באו"םצילום: עצמי

ביום שישי בצהריים נפגשו במטה האו"ם בניו יורק שר התקשורת, יועז הנדל ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. בפגישה השתתף שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן.

שר התקשורת אמר בפגישה "אנחנו במלחמה עולמית על האמת. על בלימת שיח השנאה וההסתה ברחבי העולם כולו שמתרחש ברשתות החברתיות. ישראל תהיה חלוצה במאבק הזה".

שר התקשורת עדכן את המזכ"ל על כך שבישראל הוקמו וועדות במשרד התקשורת והמשפטים לבחינת הגדרת הרשתות ככלי תקשורת, אחריות עריכה ואחריות משפטית ושקיפות.

המזכ״ל ושר התקשורת שוחחו על תופעת ההתמכרות למסכים, הסחר בתשומת הלב, ההשפעה על בני נוער והיכולת של העורך (האלגוריתמים) להציף רגשות שליליים. הצורך ברגולציה בינלאומית, והמגמה בישראל.

בפגישה, בה השתתף גם שגריר ישראל בארה״ב ובאו״ם גלעד ארדן, נדונה בין השאר סוגיית פריסת תשתיות תקשורת לאזורים מרוחקים. ככלי לצמצום פערים חברתיים. הנדל הציע לחלוק את הידע שנצבר בישראל לטובת חיבור וצמיחה כלכלית במדינות מתפתחות.

המזכ"ל השיב כי הוא רואה את הדברים עין בעין והוסיף כי האלגוריתם מוטה לצורך הפקת רווחים מסחריים ומעודד שיח שנאה וקיטוב. נושא התשתיות המתקדמות נמצא אף הוא בראש סדר העדיפויות של האו"ם ככלי לחיבור אנשים ולקידום כלכלי.

השגריר ארדן שיתף את המנכ"ל מניסיונו בעבר בקשר בין התכנים המסיתים המתפרסמים ברשתות החברתיות לבין אירועי טרור שהתרחשו בישראל, והצורך לקדם רגולציה מחייבת בנוגע לאחריות החברות.

סוכם בין הצדדים כי שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן ירכז את שיתוף הפעולה בין ישראל לאו״ם בכל הנוגע לאחריות חברות האינטרנט והרשתות החברתיות למנוע תכנים אנטישמיים והסתה, ויעדכן בדבר התפתחות הרגולציה בישראל. כמו כן, סוכם כי ישראל תכלל בקבוצת המדינות העוסקות בנושא עם האו"ם.

השגריר ארדן אמר "בשנים האחרונות, ההסתה ברשתות החברתיות הפכה למקור מרכזי לאירועי טרור והתקפות אנטישמיות. אם לא נילחם בכך, התופעה הזו רק תלך ותתרחב. השר הנדל ואני הצגנו היום למזכ״ל האו״ם את התפיסה כי יש לדרוש אחריות מחברות האינטרנט והן חייבות לתת דין וחשבון על התכנים המסיתים המופצים על גבי הפלטפורמות שלהן. דיברנו גם על הרגולציה שיש להפעיל כלפיהן תוך שמירה על האיזון הנדרש אל מול ההגנה על חופש הביטוי. סיכמנו עם המזכ״ל, שישראל תהיה מעורבת ומשפיעה במסגרת קבוצת המדינות הדנות עם האו״ם בקידום והסדרת הנושא ואני מתכוון לפעול כדי לקדם זאת".

בספר האורחים כתב השר הנדל "למזכ"ל האו"ם, בהוקרה על שיתוף הפעולה, חתירה לשלום, פיתוח עולמי ומאבק משותף באנטישמיות. מי יתן ונצליח לחבר בני אדם באמצעות תשתיות תקשורת והיכרות הדדית".