איום על הממשלה. בנט ולפיד
איום על הממשלה. בנט ולפידצילום: אוהד צויגנברג, פלאש 90

איום חדש על הקואליציה, עוד לפני ההצבעות על אישור תקציב המדינה. אחרי שבמרצ ביקרו בחריפות הן את החלטתו של שר הביטחון להכריז על שישה ארגונים פלסטינים כגופי טרור והן את אישורי הבנייה בהתיישבות, מתכוונים לתמוך במפלגה בהצעת חוק שתאתגר את ימינה ותקווה חדשה.

בחדשות כאן פורסם כי ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת תעלה הצעת חוק לפיה הטבח בכפר קאסם בשנת 1956 יוכנס באופן רשמי לתכנית הלימודים של משרד החינוך. במפלגות רע"מ ומרצ אמרו שהן מתכוונות לתמוך בכל הכוח בהצעת החוק הזו.

זאת בניגוד לדעתן של מפלגות הימין בתוך הממשלה וייתכן שגם של מפלגת כחול לבן.

השר עיסאווי פריג' ממרצ אמר, "אני ניצול של הטבח מכפר קאסם. סבא שלי ואבא שלי נפצעו בו ונהרגו בני משפחה. כשנכנסתי לפוליטיקה, עיצוב המדיניות הפוליטית שלי נבע מהדבר הזה. סוגיה כזו צריך ללמד בבית הספר כדי שלא יחזרו טעויות כאלה והיא חשובה יותר מכל החלטה פוליטית אחר".

"אני תומך בלב שלם בהצעה של עאידה תומא סלימאן. זו הצעה שהייתי מעלה בעבר וחובה לחוקק אותה כדי ללמוד ולא לחזור על כך בעתיד. אנחנו מבקשים ללמד את ילדינו מהי 'פקודה בלתי חוקית בעליל' ואיך נשמור על צלם האנוש שבנו", הוסיף.

פריג' אינו חבר כנסת אבל לדעתו אין ספק בתמיכה המלאה של מפלגתו בהצעה. "אני מנסה ונמשיך בשיחות עם עאידה לגבי החוק. הסוגיה הזו לפי דעתי, ממשלות לא צריכות לקום וליפול עליה וזה לא עניין של ימין או שמאל. זו סוגיה חברתית מהמעלה הראשונה. מרצ לא יכולה ללכת נגד דבר כזה".

הוא גם טען שההצעה לא תפרק את הממשלה. "לא יהיה משבר בעקבות הדבר הזה. אם אתה מצביע בעד חוק זה לא הבעת אי אמון בממשלה. נכון זו סוגייה בעייתית לממשלה, אבל אי אפשר לעשות מכירת חיסול לערכים שלך".

לעומת זאת, לדעתו, אישורי הבנייה ביו"ש כן עלולים לפרק את הקואליציה. "אנחנו נגד הבנייה בהתנחלויות ומה שקורה לא נכון. מרצ לא יכולה להשלים עם מהלכים כאלה. יש לנו אג'נדה פוליטית-מדינית ברורה. כל בנייה כזו שתמנע רצף טריטוריאלי פלסטיני לא תאפשר למרצ להיות בממשלה. לא נוכל להסכים לדברים כאלה".