הרב שבתי סבתו
הרב שבתי סבתוצילום: - יעקב אפללו ישיבת מצפה יריחו

הברקה מְשַׁנַּת חיים בצעירותו של בחור ישיבה עולה חדש, ממשיכה להוביל אלפים במסע תורני סוחף אל התלמוד, בכלים טכנולוגיים ובמסלולי הוראה מול התנגדויות מגוונות.

ראיון חגיגי עם הרב שבתי סבתו ראש ישיבת מצפה יריחו לרגל המחזור השמיני של סיום הש"ס עם מאות בוגרים של הישיבה התיכונית שלמדו וסיימו כל אחד את כל התלמוד, ולרגל השקת האלפקציה שלו ללימוד הש"ס.

"אני בכלל חלמתי להיות טייס", מפטיר הרב שבתי סבתו (72), תוך שהוא מוזג לכוסי מהמיץ המונח על השולחן הערוך למולי, בלשכתו - חדר ראש הישיבה בישיבת מצפה ירחו. אני לוגם והרב קם אל החלון, מסיט וילון עבה ומולי נגלים הררי המדבר, "אבל לא בשביל סיפור הטיסה באת לכאן", הוא מפטיר, ואני מבקש בכל זאת לשמוע עוד על חלום הטיסה.

מאיפה צמחה בלב הרב התשוקה לטייס?

"מלחמת ששת הימים, שהעלתה לנו את הציונים בבגרויות של כיתה י"ב, שבתה את לבי בהכרעת מטוסי האויב על הקרקע בצורה עוצמתית על ידי חיל האוויר. היה פחד איום של חורבן שלישי, ובבת אחת כל התמונה התהפכה".

לא רק תמונת המלחמה, גם חלומו של הרב התעצב מחדש. שיעור א' של הרב שבתי בישיבת מרכז הרב, הפגיש אותו עם אמירה נחרצת של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל אליו – 'אתה לא תהיה טייס. אתה תהיה תלמיד חכם'.

עם תום שירותו הצבאי במלחמת ההתשה על גדות תעלת סואץ כחובש קרבי ושנת הדרכה בישיבת חורב, כשהוא נתון בלבטים על בחירת מקצוע, הבריקה במוחו של הרב מחשבה – "אם בלימוד הדף היומי מסיימים את הש"ס בשבע שנים, אקח לעצמי שנה אחת ואלמד בה שבעה דפים ביום".

ככה? הברקה משמים?

"אני לא יודע מאיפה הגיעה המחשבה הזאת. מה שאני כן יודע זה שנשאבתי בעקבותיה עד כדי כך שהיא העלימה את כל האפשרויות האחרות שהתלבטתי ביניהם על המשך דרכי במשך שלושה חודשים תמימים".

טקס סיום הש"ס בישיבת מצפה יריחויעקב אפללו ומשה נעמד

קצב לימוד כזה נשמע קרוב לחוויה של טיסה

"כן", מחייך הרב, "לא ידעתי אם אצליח לעמוד בזה, אז ניסיתי חודש, עם 3 חברותות במסכתות שונות, ועוד מסכת אחת ללימוד עצמי לאפשרות שחברותא לא מגיע. זו אכן היתה חוויה מדהימה. הרגשתי כאילו אני נכנס לתקופה שבה חֻבָּר התלמוד. למדתי כמעט 18 שעות ביממה יום אחר יום".

מעמד הסיום התרחש בח' תשרי תשל"ד, יומיים לאחר מכן – מלחמת יום הכיפורים מגייסת את הרב לתקופה ארוכה כחובש קרבי, מול מצרים, בה נולד וממנה גורש לישראל עם הוריו ואחיו 17 שנה קודם לכן.

"אחרי המלחמה הבנתי, שאם הייתי מקשיב להפצרות אִמִּי שדאגה לבריאותי, לא הייתי מצליח לסיים. היא הפצירה בי להוריד את קצב הלימוד בשנת המרתון, בגלל המחירים שהוא גבה ממני - לא הגעתי לאירועים, בקושי ישנתי ובסוף אותה שנה סבלתי מכאבי ראש חזקים".

זו דרך שהרב ממליץ עליה לאחרים?

"לא. בוודאי לא באופן גורף. מה שכן, וזה מה שהתפתח אצלי בעקבות השנה הזאת – זה הרצון להעביר הלאה את המפתחות שמצאתי לגמרא דרך לימוד הבקיאות המרוכז.

ניסיונות ראשונים של הרב שבתי ללמד בחורים רק גמרא ורש"י בהיקף גדול נתקלו בהתנגדויות עזות, שהובילו אותו ללימוד עצמי ולאחר תקופת רבנות בארמון הנציב – פנה אל מקימי בית- אל בהר המשוחרר, והתמקם בקראוון עם משפחתו הטריה שהחלה לגדול.

חבורת הש"ס הראשונה עם שחזור מדויק
חבורת הש"ס הראשונה עם שחזור מדויקצילום: יעקב אפללו ישיבת מצפה יריחו

"באותו זמן הייתי סופר סת"ם ורציתי להתפרנס באופן עצמאי, לא דרך הלימוד, בצורה שתאפשר לי להמשיך עם תכניות לימוד בנגלה ובנסתר".

אך תפנית מכוננת המתינה לרב מעבר לפינה. הר"מ של שנה א' בישיבה החדשה בבית אל ביטל את הגעתו מסיבות אישיות, וסכנת חורבן ריחפה על היישוב הצעיר שרובו הורכב מבחורי הישיבה. פנייתו של רב היישוב הרב זלמן מלמד אל הרב סבתו שיבוא ללמד ולהציל את המצב, נענתה בחיוב אולם בהבהרה נחרצת – "אני מוכן, אבל רק בדרך הזו - קודם כל בקיאות בכל הש"ס ואחר כך עיון".

למה הרב היה בטוח שהדרישה הזו תיענה בחיוב?

"ממש לא הייתי בטוח. מלבד החוויה החיובית שפגשתי בגוף ראשון, לצידי עמדו מקורות מהגמרא עצמה שמדריכה על "ליגמר איניש והדר ליסבר" (ילמד אדם ואח"כ יהגה), ועם כל זה הייתי אדיש – אם ירצו הנני, אם לא – יש לי תכנית להמשך דרכי".

בתום דיון חירום שהתקבץ בביתו של הרב צבי יהודה זצ"ל ראש ישיבת מרכז הרב במעמד גדולי הרבנים ז"ל, שחלקם הגדול התנגד לשיטה החדשה שלא היתה נהוגה בישיבות, הכריע הרב צבי יהודה קוק כי ניתן ללמוד בישיבה גבוהה גמרא ורש"י ללא תוספות ועיון תוך שהוא מתבטא במשל "אי אפשר לאכול את המנה העיקרית ללא תוספות?!".

חבורת הש"ס שנוסדה באותו מעמד, המשיכה לאחר שירותה הצבאי והשלימה בסיום הקפת התלמוד לימודי רבנות עם הרב סבתו בבית מדרש לתורה בירושלים ((BMT סך הכל 10 שנים של הוראה פרונטלית לקבוצה אחת.

"רגע, לא סיפרתי לך על הקלטות!" מחווה בידו הרב שבתי אל דלתות זכוכית לארון כהה, שעל מדפיו קלסרים תכולים מלאי קסטות ממוספרות.

קצב הוראה של 4 דפים ליום, עלול להקשות על תלמיד חולה להישאר על טיסת הש"ס, "לכן הקלטתי את השיעורים, אבל לא שיערתי שזה יהפוך למקור לימוד בלעדי".

כיום זה נשמע רחוק, אך עד ל'תלמוד המוקלט' של הרב סבתו לא היו שיעורי תורה מוקלטים, וכותרות עיתונים באותה תקופה ידעו לשקף לעג וביקורת גם על מהלכו הזה: 'רב הקסטות', 'מה יהיה עם עמל התורה?'.

"מלבד עשרות עוורים שמצאו פתאום דרך ללמוד גמרא דרך המנוי לקלטות ואפילו לסיים את הש"ס, נמכרו מאות אלפי עותקים בכל רחבי הארץ, חלקם גם לקיבוצים החילוניים. "לא פעם עוצרים אותי אנשים ברחוב ואומרים לי: הרב אתה לא מכיר אולי אותי אבל אני תלמיד שלך, לומד איתך את הש"ס..

זאת הייתה פעם ראשונה שהיה ניתן ללמוד מבלי להשתייך למסגרות מחייבות, לבוש ישיבתי, מקום וזמן ספציפיים".

אך המסגרת השיגה את הרב מוקדם משציפה. "אחרי שלימדתי את התלמידים את כל הש"ס, עברו שירות צבאי והסמכנו אותם לרבנות בהיכל שלמה בירושלים, חשבתי להמשיך בדרכי ולהיפרד מהם לשלום. אולם אחד התלמידים פנה אלי ואמר לי: הרב אם ניפרד עכשיו לא נצליח לעולם לחבר את כולם שוב" וכך תלמידיו למחזור הש"ס הראשון ייסדו יחד איתו את הישיבה התיכונית במצפה ירחו, שחרטה על דגלה את הנחלת לימוד התלמוד בבקיאות, לפני הצלילה ללימודי עיון בישיבה הגבוהה 'מאור טוביה', שקמה לצידה בהמשך הדרך.

מה הדרך לחיבור הנוער בגילאי התיכון לגמרא?

"בעיניי, אש הנעורים זקוקה למטרה. כשמסמנים יעד לימודי גדול ומרומם – הוא ממגנט. כשעסוקים במשך שנה שלמה בלימוד מספר מועט של דפים המלאות במילותיו של המורה והתלמידים – או אז ההתלהבות והחלום, שהם המַבְעֵרִים החזקים ביותר – נעלמים".

במבט מהצד, זה נראה כמו פרויקט טכני של ידע עם מטרות לסיום, לא אמורה להיות תחושה של רוחניות וקדושה כשלומדים גמרא?

"לא נכון! נקודה! אינני מתחיל ללמד בכיתה ט' פלפולים בסדר נזיקין, אלא דווקא מסכתות רוויות באגדה ואמונה. כשבחור בן 15 פוגש במסכת ברכות את שאגתו של הקב"ה בלילה כהזדהות עם סבלו של עם ישראל, את כל המימרות על התפילה, וכך הלאה בסדר מועד – זה פותח שערים אל הלב גם לכל ההסתעפויות ההלכתיות שיבואו אחר כך. הדרך להתחבר אל ה' באמצעות הדעת עוברת דרך הלב ורגשותיו, ובנוסף, באמצעות הלימוד של כל הדורות המכונס ביצירה המדהימה של הגמרא, שהיא יצירה של עם ישראל ולא של איש אחד, והמתחקה אחר רצון ה' המובע בתורה".

ומה עושים עם תלמיד או אדם בוגר שלא מתחבר ללימוד הגמרא?

"אתה שואל אותי פה שאלה שמצריכה הכירות ספציפית עם הקושי שעומד בפני האדם. כטיפ אני יכול להציע את ההנחיה שאני נותן לר"מים בישיבה – למצוא בכל דף גמרא, מבין שלל הנושאים והדיונים, נקודה אחת שלגביה תתקיים הרחבה של הקישור הרלוונטי לחיים שלנו היום. כשאתה מסיים ללמוד סוגיה, עמוד – תשאל את עצמך – מה נגע בי ממה שלמדתי עכשיו? איך הסוגיא מלמדת צדק אלוקי? זה יכול להיות דמות מסוימת, סגנון התבטאות, וכמובן – התוכן עצמו".

במקביל להתפתחות הישיבה, ובהתאם לציר הטכנולוגי, הומר מפעל הקלטות לדיסקים, הפך לדיסק און קי, והושק השבוע כאפליקציה חדשנית, במעמד סיום הש"ס השמיני של בוגרי הישיבה התיכונית במצפה ירחו.

לימוד הש"ס אצל הרב סבתו
לימוד הש"ס אצל הרב סבתוצילום: ארכיון ישיבת מצפה יריחו

באירוע הושקה האפליקציה החדשה ללימוד הש"ס מאת מכון התלמוד המוקלט והאגף לתרבות תורנית:

'ללמוד גמרא מכל מקום בכל זמן' עם התלמוד המוקלט של הרב שבתי סבתו.

באפליקציה ניתן ללמוד את הש'ס בצורה פשוטה - שיעורים זורמים ובהירים - כחצי שעה לדף גמרא.

ניתן להעזר בתרשימים מיוחדים ודפי עזר לסוגיות מורכבות. יש אפשרות גם לעקוב אחר קצב הלימוד וליצור מאדר דפים אישי. ממשק ידידותי ונוח למשתמש העובד בשילוב גם עם צורת הדף.

מכאן קצרה הדרך לייסוד עשרות חוברות התלמוד החזותי והמדורג אשר מוחשב והפך לתוכנה הנלמדת במאות בתי ספר. כאן אנו רואים את סוגיות הגמרא בתרשימי זרימה צבעוניים וממוחשבים. גם זה הופך היום לאפליקציה.

הרב שבתי סבתו בעצמו מלמד שיעורים בעיון, בתורת הרב קוק, באמונה ובמחשבה בישיבה הגבוהה [אשר בה משמש בנו הרב יצחק סבתו כראש ישיבה לצידו] במצפה יריחו המונה כ200 תלמידים ואברכים אשר מתקבצים אליה מכל רחבי הארץ, ומתעמקים בעולמות של לימוד הגמרא בעיון והרחבת אופקים באמונה, באווירה משפחתית ודיבוק חברים.

העולמות של עיון וחידושי תורה ומדע, שבאו בהמשך הדרך, כסידרה המופלאה [עליה קיבל הרב סבתו את פרס היצירה על שם הרב צבי יהודה] "ותישאני רוח" פירושים על התורה, כדיסקים של ניגון ושירה תורנית, ובחדר מדע מפואר המדגים כיצד יסודות המדע קשורים לרעיונות יהודיים קבליים, באים לידי ביטוי בפינות רבות בקמפוס בגבעת הישיבה, אך אין ספק ששלב מכריע בהתנעת כל אלו היא מסלול הטיסה בנתיבי הש"ס, שפתח בפני הרב שבתי את השער לשרשרת החלומות שמובילה אותו.

"אחד התורמים שאל אותי מה הוא סוף החלומות שלך? השבתי לו, שאיני יודע. כל פעם כשמתגשם חלום אחד – מופיע חלום חדש".

*אלעד מוקדס הוא קולנוען בוגר הישיבה, המפתח בימים אלה סרט דוקו "הרבש"ס" בתמיכת קרן קולנוע שומרון, על פרקים ממסעו של הרב שבתי סבתו והש"ס.

פורסם לראשונה בגילוי דעת